Chat with us, powered by LiveChat

Informatiedisplays

Onze klant WineStein heeft de techniek ontwikkeld om via algoritmes op basis van de ingrediënten van een gerecht een passende wijn te bepalen. In de vorm van een app, die via de appstores beschikbaar is, kunnen wijndrinkers thuis een match met gerechten maken. Er is ook een app ontwikkeld voor tablets die in restaurants gebruikt kunnen worden als digitale sommelier en er is een API beschikbaar die in webwinkels ingebouwd kan worden. WineStein vroeg Crossmedia Communicatiegroep om een technische oplossing te vinden voor deze toepassing in supermarkten.

Strategie

De techniek van WineStein wordt in verschillende vormen aangeboden aan wijnliefhebbers. Om deze techniek in een toepassing in een supermarkt te laten werken ontstond er een nieuwe uitdaging: de devices met daarop een applicatie om de wijnen te matchen dienen volledig zelfstandig te werken, daarnaast moeten de apparaten lange tijd actief blijven, zichzelf updaten en niet te misbruiken zijn. Bovendien moet een storing, inden deze ontstaat, op afstand opgelost kunnen worden.

Aangezien de andere toepassingen al ontwikkeld waren, als apps voor de Google Play en de Apple Appstore, was het ook logisch om hier de reeds ontwikkelde code te hergebruiken voor de ‘SHOP’ versie. Uiteindelijk is gekozen om de apps te bouwen voor het Android platform. Het voordeel van het Android platform is dat er hier een brede keuze aan hardware voorhanden is. Er zijn tablets in een enorme range aan maten en resoluties te krijgen. Daarnaast is de kostprijs van de hardware over het algemeen lager en zijn de procedures van Google Play soepeler.

Uitwerking

Toegang tot de app
De apparaten hangen in supermarkten en zijn dus voor alle bezoekers toegankelijk. De eerste uitdaging was ervoor te zorgen dat de gebruikers op de tablets alleen de WineStein app kunnen gebruiken en geen toegang hebben tot de rest van het besturingssysteem. Het is niet de bedoeling dat winkelbezoekers bijvoorbeeld een webbrowser op kunnen starten. We hebben als eerste op de tablets ervoor gezorgd dat we systeemtoegang (root) hadden. Dit bood ons de mogelijkheid alle onderdelen van het besturingsteem te beïnvloeden zoals bijvoorbeeld het weghalen van notificatiebalken en softwarematige knoppen. De app kon dankzij deze systeemtoegang ook zichzelf continue op de voorgrond houden waardoor andere apps niet de mogelijkheid kregen het scherm over te nemen. Tot slot hebben we op de apparaten de app ingesteld als zogenaamde launcher-app. Normaal is de launcher app de applicatie die de gebruiker de mogelijkheid biedt om een applicatie op te starten (je start de launcher bijvoorbeeld door op de home knop te klikken). Door de WineStein app hier die rol te geven wordt het opstarten van andere apps hierdoor nog moeilijker.

Updaten van de app
Het updaten van de apps was de volgende uitdaging. Het systeem wordt continu doorontwikkeld en er zullen dus zowel updates van de apps als van de wijndatabase naar de apparaten in de winkels gestuurd moeten worden. Het voordeel van het gebruik van de Playstore is dat (in theorie) de Playstore de distributie van de apps naar de tablets verzorgd. Op alle tablets staat het automatisch updaten van apps aan zodat nieuwe versies zonder tussenkomst van de gebruiker geïnstalleerd worden. De app heeft door de systeemtoegang al alle rechten op de tablet dus ook hiervoor is geen gebruikerstussenkomst nodig. Na enig testen bleek dat het updaten van het netwerk met tablets niet direct na de app release uitgevoerd wordt. De Playstore biedt altijd nog de mogelijkheid om via de webinterface op een specifiek device de update af te dwingen zodat we nu op individueel winkelniveau ervoor kunnen zorgen dat een tablet geüpdate wordt door enkel gebruik te maken van de standaardfunctionaliteit van de Playstore.

Dashboard

Tot slot is een dashboard ontwikkeld wat een continu overzicht biedt van de status van alle geplaatste apparaten. De tablets nemen eenmaal per dag contact op via een internetverbinding en geven dan een aantal basisgegevens over hun status door. Zo is goed te monitoren in hoeverre de apparaten bijvoorbeeld de laatste versie van de app geïnstalleerd hebben, of er geen internetstoringen zijn en of de wijndatabase wel up to date is.

Resultaat

De tablets hangen in winkels en supermarkten. Bij een probleem kost het teveel om in alle gevallen een reparateur naar de winkel te sturen. We zijn op dat soort momenten dus in eerste instantie afhankelijk van het personeel in de winkels en supermarkten. Dit personeel is vaak wisselend en je kunt dus niet vertrouwen op de kennis van de medewerkers met het apparaat. We hebben daarom in de tool een aantal gebruikersvriendelijke functies ingebouwd om problemen op te lossen. Via telefonische ondersteuning kunnen winkeliers bij WineStein via een eenmalig geldige code een aantal beheerstaken uitvoeren zonder kennis van het systeem te hebben. Ze kunnen bijvoorbeeld het device herstarten, de WineStein applicatie updaten of de WIFI instellingen aanpassen. Alleen in hoogst uitzonderlijke gevallen zal nog een monteur ter plekke nodig zijn. Doordat de speciale codes maar eenmalig bruikbaar zijn is het ook niet mogelijk dat personeel langere tijd toegang heeft tot deze systeemfuncties.

Credits

Strategie:
Frans Reitsma

Engineering:
Frans Reitsma en Gijs giebels

Concept en design:
Hylbrand-Jan Hibma

Campagne management:
Sybrit Pen

Verantwoordelijk bij de klant:
Roger Theunissen

Meer informatie

Wilt u meer informatie over deze case of over de mogelijkheden van strategische positionering? Vul dan onderstaand formulier in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Naam

E-mailadres

Ik wil informatie over:

Laat een reactie achter

Gerelateerde projecten