Chat with us, powered by LiveChat

Wervingscampagne
Dunlop Conveyor Belting

Het gaat uitstekend met Dunlop in Drachten! Begin 2019 zocht Dunlop contact met Crossmedia Communicatiegroep voor de ontwikkeling van een wervingscampagne voor Machine Operators. Dunlop Conveyor Belting in Drachten produceert rubber transportbanden en aanverwante artikelen die hun weg vinden naar klanten over de hele wereld. In de fabriek werken Machine Operators in 3-ploegendiensten. Aan CMCG de taak om een wervingscampagne te ontwikkelen en te activeren om nieuw personeel te vinden.

Strategie & concept

Om bij Dunlop aan de slag te gaan als Machine Operator moet je gevoel hebben voor techniek en een MBO niveau 3 diploma. In principe maakt het niet uit wie je bent of waar je vandaan komt. Iedereen kan bij Dunlop aan de slag. Omdat de doelgroep niet op zoek is naar een baan, maar vaak al een baan heeft, is er een andere strategie nodig. De verwachting is dat de werknemers in een straal van 30 km wonen van Drachten. Omdat het een regionale campagne wordt, is voor CMCG het ambassadeurschap van de medewerker heel belangrijk. CMCG stelt de eigen medewerker centraal die op zoek gaat naar zijn of haar nieuwe collega. Doordat er eigen medewerkers worden ingezet, verhoogd dit de likeability van het bedrijf. Men laat direct zien wie jouw nieuwe collega wordt en waar je komt te werken. Het is écht! Het maakt niet uit hoe je heet, je kunt bij ons aan de slag. Dat is de boodschap. CMCG adviseert voornamelijk het sociale & regionale aspect uit dit concept te benadrukken.
Daarnaast biedt Dunlop Drachten een startbonus en aanbrengpremie voor nieuwe medewerkers. Dit is een belangrijke USP om nieuwe medewerkers over te halen om bij Dunlop te komen werken.

Fotografie & video

Om een goede basis neer te zetten voor deze campagne en geloofwaardig over te komen, is het belangrijk dat er foto’s en video’s worden gemaakt van eigen medewerkers in hun eigen werkomgeving. Er zijn drie medewerkers bereid gevonden om mee te werken aan deze wervingscampagne. Elke medewerker heeft een andere functie binnen het proces en kan daar op zijn eigen manier enthousiast over vertellen. Er werden uiteindelijk drie vlotte wervingsvideo’s gemaakt voor social media met elk een eigen persoonlijkheid en boodschap. Daarnaast werden er mooie, sprekende portretfoto’s gemaakt en sfeerbeelden in de fabriek die in de campagne worden ingezet. Van te voren is er in overleg met de regisseur een script ontwikkelt. De video en fotografie productie vond plaats op één dag in de fabriek, voorzien van regisseur, licht, geluid, assistentie, fotograaf en productie. Achteraf is er custom made muziek ontwikkelt wat perfect aansluit op de edit van de video’s. Dit geeft een extra dynamische gevoel.

Activatie

Om de campagne te activeren is een crossmediaal advies gegeven. De basis hiervan is een landingspagina speciaal ingericht om conversie te behalen. Het doel van deze pagina is dat een geïnteresseerde meer kan lezen over de vacature en vervolgens contact op kan nemen met Dunlop door een contactformulier in te vullen. Hierdoor kan er goed gemeten worden hoeveel interesse er is geweest in deze vacature en analytics kan aangeven hoeveel bezoekers er op de pagina komen.
Om het sociale aspect te benadrukken in de campagne wordt er veel content geplaatst op social media kanalen Facebook en Instagram. Er zijn speciale gifjes, filmpjes en beelden gemaakt voor zowel organische als sponsored content.

Ook offline wil CMCG de doelgroep bereiken door middel van advertenties in regionale dagbladen met een straal van 30 km om Drachten. Verder worden er nog huis aan huis flyers verspreid in een kleiner gebied rondom Drachten. Hierop wordt de startbonus en uitgebreide vacaturetekst gecommuniceerd. Hierin staan alle drie de modellen/medewerkers centraal met een prachtige vlotte portretfoto. Ten slotte wordt er de gehele periode een radio commercial ingezet op regionale radio zender Waterstad FM.

Rondom het pand en de fabriek van Dunlop in Drachten wordt de campagne ook gecommuniceerd met grote posters en drie grote spandoeken die buiten op het terrein worden geplaatst.

Video’s

Radio commercial

Resultaat

De campagne is begin februari 2019 gestart met als doelstelling het binnen halen van een x-aantal nieuwe machine operators.
De aanmeldingen stroomden al snel binnen en stegen geleidelijk. Begin maart 2019 is de doelstelling binnen Dunlop Drachten behaald en dus de campagne geslaagd! De campagne en bijbehorende actie stoppen per 31 maart 2019.

Credits

Strategie & concept:
Bert Rappange en Sebastiaan Hulshof

Design:
Chris Pool

Social media:
Jasper Velthuis

Engineering:
Belinda Stoker

Video:
Bert Alberts, Sixteenbynine

Fotografie:
Niels Knelis Meijer

Campagne management:
Sybrit Pen

Verantwoordelijke bij klant:
Eelco de Wal

Meer informatie

Wilt u meer informatie over deze case of over de mogelijkheden van strategische positionering? Vul dan onderstaand formulier in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Naam

E-mailadres

Ik wil informatie over:

Laat een reactie achter

Gerelateerde projecten