De Visvrouwen: girlpower
met een knipoog
met een knipoog
Avontuur, hilariteit en zelfspot: daar draait het om in ‘De Visvrouwen’, het eerste visprogramma ter wereld, dat puur voor en door vrouwen is gemaakt en uitgezonden is op RTL4. Visvriendinnen én tegenpolen Paula Petiet en Nathalie van den Berg gaan in deze nieuwe, vierdelige serie samen op avontuur en laten elkaar hun ultieme sportvisbeleving ervaren. Sportvisserij Nederland heeft ons gevraagd om een activatiecampagne op te zetten ter promotie van dit programma.
Doel
Cijfers tonen aan dat steeds meer vrouwen in sportvissen hun hobby vinden: alleen al in Nederland vissen jaarlijks ruim 200.000 vrouwen. Het doel van het programma ‘De Visvrouwen’ is om meer aandacht aan de vissende vrouw te geven.
Sportvisserij Nederland heeft aan CMCG gevraagd om mee te denken in een crossmediale activatie voor de campagne van De Visvrouwen. De primaire doelgroep is logischerwijs de vrouwelijke inwoner van Nederland. Secundair werd er gericht op de mannen, waarbij de gedachte was om via de (sportvis)man, ook de vrouw te kunnen bereiken. Voor de activatie van het tv programma is er een première avond georganiseerd, volledig in het teken van een ladies night. Het uitnodigen van de doelgroep is gedaan middels e-mailmarketing en een social media campagne. In navolging van de première avond begonnen de uitzendingen vanaf 15 juni t/m 6 juli. Ter promotie van deze uitzendingen is een social media activatie campagne opgezet.
Uitwerking
Op basis van een brainstormsessie is er bepaald welke middelen er ingezet gaan worden. Naast de concrete uitwerking van diverse middelen voor de ladies night lag de focus op de online activatie. Hierbij is een plan van aanpak opgesteld om deze uitzendingen via twee sociale kanalen, Facebook en Instagram, onder de aandacht van de doelgroep te brengen. Hierbij dient de doelgroep aangespoord te worden om de uitzendingen te gaan bekijken. Er is op deze kanalen gebruik gemaakt van verschillende teaser video’s waarin de setting en sfeer van de uitzendingen goed naar voren kwam.
Resultaat
Het programma is goed bekeken, met uitschieters in de kijkcijfers van ruim 80.000 directe kijkers op elk moment van de uitzending. Dit heeft geresulteerd in een herhaling van de uitzendingen in augustus én september door RTL4.
Credits
Strategie & Concept
Sebastiaan Hulshof
Concept en design
Tangram Media
Fotografie
Tangram Media
Design
Bert Gjaltema
Campagnemanagement
Theo Clevering
Social media
Sebastiaan Hulshof
Verantwoordelijk bij klant
Onno Terlouw
Deel deze case
Meer informatie
Wilt u meer informatie over deze case of over online strategie, webdesign of -bouw? Vul dan onderstaand formulier in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.