Nieuwe visuele identiteit VanPlan
De vraag van onze klant, NDC mediagroep: ontwikkel een nieuwe visuele identiteit voor VanPlan. VanPlan is het evenementen- en ticketingplatform van NDC mediagroep. Hier vind je de meeste uitjes en evenementen in Groningen, Drenthe, Friesland en de Noordoostpolder.
Intro
Op de overzichtelijke website van VanPlan kun je handig zoeken op categorie, datum, plaats, prijs en soort activiteit. Iedereen kan zijn of haar evenement er gratis aanmelden. Bovendien worden deze dan meteen doorgeplaatst in de Uit-kalender, via Uitservice. VanPlan kan op verzoek ook de gehele ticketservice voor je uit handen nemen. Zij regelen dan alles; tot en met de ticketscanners op het evenement. Via onder andere social media, nieuwsbrieven en print advertenties worden de verschillende evenementen ook nog eens (extra) gepromoot.
Doel
In eerste instantie kwam NDC mediagroep bij CMCG voor een verbeterslag in de bestaande huisstijl in samenhang met een geplande campagne. Alle uitingen moesten visueel weer op één lijn komen en een sterker merk naar voren brengen. Tijdens het proces is – na verscheidene constateringen – besloten te kijken naar een nieuwe, sterkere visuele identiteit. Na enkele sessies is deze gezamenlijk ontwikkelt; opvallend, stevige vormtaal en typografie, heldere kleuren, meer van deze tijd en herkenbaar. Ook werd ons gevraagd na te denken over hoe de verschillende hoofdcategorieën een eigen stukje identiteit konden krijgen, binnen de nieuwe huisstijl. Er is toen gekozen voor een eigen kleur per categorie, zonder verder iets van de huisstijl-elementen te wijzigen, om (opnieuw) afbreuk van de huisstijl te voorkomen.

Uitvoering
CMCG is na deze fase aan de slag gegaan met de uitwerking van items. We hebben stramienen ontwikkeld voor alle vaste uitingsvormen van VanPlan: print advertenties, display banners, content-pagina’s voor dag- en weekbladen, DOOH, pre-roll video, social media, enz. Voor de website – die op dat moment nog redelijk nieuw was – hebben we geadviseerd hoe de nieuwe huisstijl geïntegreerd kon worden, zonder de hele website om te moeten bouwen. Voor speciale acties ontwikkelt CMCG door het jaar heen ook uitingen op maat.

Advies
Op verzoek van VanPlan kijken we af en toe nog mee naar de uitingen die intern ontwikkeld worden. We checken en geven advies waar nodig. Het team van VanPlan doet veel promotie voor de evenementen op de social kanalen. Maar hadden naar eigen zeggen nog niet genoeg kennis over het succesvol inzetten hiervan. Wat zijn de regels, hoe werken bepaalde opties, welke tone of voice kun je het beste gebruiken, beeldkwaliteit, etc. Hiervoor heeft CMCG het team een praktische training gegeven met als resultaat een aantal handvaten waar ze direct mee aan de slag konden.



Credits
Design:
Hylbrand-Jan Hibma
Accountmanagement:
Bert Rappange
Campagnemanagement:
Tatjana Eerhart
Social Media training:
Steffie van der Kolk
Verantwoordelijk bij klant:
Jelle Haaima, Lesley de Vries
Deel deze case
Meer informatie
Wilt u meer informatie over deze case of over online strategie, webdesign of -bouw? Vul dan onderstaand formulier in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.