Juncker Bike Parts –

Restyle en (AVG) optimalisatie

e-mailmarketing

Juncker Bike Parts; één van de grootste distributeurs in fietsonderdelen en accessoires. CMCG werkt al bijna 8 jaar voor Juncker Bike Parts, hoofdzakelijk op het gebied van e-mailmarketing. Juncker Bike Parts wilde het proces van de aanmelding voor de verschillende soorten nieuwsbrieven verbeteren en daarnaast het niveau verhogen van de e-mailmarketing door middel van personaliseren en segmenteren. Dit met als doel om de e-mailmarketing voor de consument en de dealer van hun (exclusieve) merken te verbeteren.

Aanleiding

Met de ingang van de vernieuwde privacywetgeving (Algemene verordening gegevensbescherming) op 25 mei van dit jaar was het ook voor Juncker Bike Parts van belang om een aantal zaken te wijzigen. Naast het wijzigen van de privacyverklaring, vond Juncker Bike Parts het van belang om het opt-in proces te optimaliseren en daarmee direct te voldoen aan de eisen die deze vernieuwde wetgeving met zich meebracht. Daarnaast heeft Juncker recent de website vernieuwd, waardoor er – voor een goede crossmediale communicatie – ook een redesign gemaakt moest worden voor het huidige e-mailtemplate. Concreet betekende dit dat er aan een aantal zaken werd gewerkt, onder andere:

  • De aanmeldroute voor de nieuwsbrief via de website van Juncker Bike Parts (waarbij het van belang was dat er rekening gehouden werd met de aanmelding in
    verschillende doelgroepen);
  • Er is een strategisch advies uitgebracht om de huidige ontvangers van e-mailmarketing te reactiveren;
  • Een strategisch advies uitbrengen voor een juiste aanmeldroute/aanmeldformulier waardoor iedere aanmelder gesegmenteerd werd via zijn interesses en herkomst en daardoor in de juiste doelgroep terecht kwam;
  • Het inrichten van een juiste welkomstcampagne voor de ontvanger na het aanmelden voor de nieuwsbrief;
  • Redesign van het e-mailtemplate;

Resultaat

Esmee van Vliet, allround marketing medewerker van Juncker Bike Parts heeft het gehele traject – van briefing tot en met oplevering – begeleid vanuit Juncker:

Wij zijn zeer tevreden met het nieuwe format en de AVG campagne is goed verlopen. We hebben gekeken naar de meest logische manier om je aan te melden voor de verschillende doelgroepen. Wij merken dat het aanmeldproces nu, naast dat het voldoet aan de wetgeving, gemakkelijker en klantvriendelijker is.

Om aan deze wens te voldoen is er een plan van aanpak opgesteld en hebben we de uitwerking verdeeld in een aantal fases;

Aanmeldtraject
Geïnteresseerden (consument, prospect of klant van Juncker Bike Parts) kunnen zich nu via de website aanmelden voor de verschillende uitingen via e-mail van Juncker Bike Parts. Hierin geven zij dus nu zelf aan waar ze behoefte aan hebben, dit maakt onder andere dat er juist die content met de ontvanger gedeeld wordt, waarvan ze zelf aangegeven hebben er behoefte aan te hebben. Daarnaast is het assortiment van Juncker Bike Parts ook dusdanig breed, dat we aan dit traject nog een segmentatie hebben toegevoegd, zodat ook hier ruimte is om voorkeuren aan te geven door de ontvanger.

Design template nieuwsbrieven en actiematig template
De website van Juncker Bike Parts kreeg een restyle, waardoor het ook nodig was om de e-mailtemplates te restylen. Aan de hand van de styleguides heeft CMCG een redesign gemaakt voor de e-mailtemplates. Hierdoor sluiten de nieuwe website en alle uitingen via e-mail weer naadloos op elkaar aan en zorgt dit voor eenduidige communicatie.

Heractiveringscampagne
CMCG heeft Juncker Bike Parts ondersteund op het gebied van de Algemene verordening persoonsgegevens (AVG). In dit proces is er met alle facetten van het opslaan van persoonsgegevens rekening gehouden en geborgd dat deze processen nauwkeurig en correct volgens wetgeving verlopen. Ons advies en stappenplan heeft er mede voor gezorgd dat Juncker Bike Parts tijdig voor de ingang van deze vernieuwde wetgeving op 25 mei 2018 al “AVG-proof” was!
Daarnaast is er naar alle contacten die via e-mail (ongeacht de soort uiting) communicatie vanuit Juncker Bike Parts ontvangen, een informatieve e-mailing verzonden. In deze e-mail stonden alle belangrijke gegevens en informatie die de ontvanger benodigd was omtrent het opslaan van persoonsdata. Daarnaast heeft CMCG Juncker Bike Parts het advies gegeven om een speciaal e-mailadres aan te maken waar de ontvanger een e-mail naartoe kan zenden om al zijn gegevens te verwijderen. Deze volledig in lijn met de AVG, in het kader van het recht om vergeten te worden.

tamplate_ingevuld

Credits

Concept en Design:
Jan de Vries

E-mailmarketing:
Nienke Weening

Account:
Vera Wildenbeest

Verantwoordelijk bij klant:
Esmee van Vliet

Meer informatie

Wilt u meer informatie over deze case of over online strategie, webdesign of -bouw? Vul dan onderstaand formulier in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Naam

E-mailadres

Ik wil informatie over:

Laat een reactie achter

Gerelateerde projecten
Neem contact met ons op

We zijn op dit moment niet online. Mail een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Geef een zoekterm en druk op enter