Nieuwe website voor de Gemeente Heerenveen

Gemeente Heerenveen is haar digitale dienstverlening verder aan het doorontwikkelen. Samen met Crossmedia Communicatiegroep is er in 2016 hard gewerkt aan de nieuwe website, welke in januari 2017 live is gegaan.

Aanleiding

De website van de gemeente Heerenveen is in de loop van de jaren een belangrijk en volwaardig dienstverleningskanaal geworden. De ontwikkelingen in webdesign en de snelheid daarvan hebben er echter voor gezorgd dat de website op verschillende onderdelen niet meer voldeed aan de wensen van de huidige tijd. Bovendien voldeed de vindbaarheid van de informatie op de vorige website niet aan de wens van de klant. De behoefte van gemeente Heerenveen was om met de nieuwe website te voldoen aan de webvisie van gemeente Heerenveen door middel van een gebruiksvriendelijker CMS, een goede responsive website en een vernieuwend design.

Doelstellingen

Voor de doorontwikkeling van de website had de Gemeente Heerenveen een aantal duidelijke doelstellingen voor ogen, te weten:
– De klant kan eenvoudig en snel de juiste informatie verkrijgen en zaken via de website regelen. De dienstverlening via de website is vanzelfsprekend;
– De website is het belangrijkste dienstverleningskanaal voor inwoners en ondernemers betreffende informatie én het regelen van producten/ diensten. Zowel aan de voor- als aan de achterkant wordt zoveel mogelijk digitaal gewerkt en verwerkt;
– Inwoners, ondernemers, journalisten en bestuur kunnen snel en efficiënt met elkaar communiceren. Een bereikbaar en aanspreekbaar bestuur is de ‘overall’ doelstelling.

Uitwerking

Samen met het projectteam van Gemeente Heerenveen heeft Crossmedia Communicatiegroep hard gewerkt aan de nieuwe website. Vanwege de grote omvang van het project hebben we gewerkt in een aantal fases:
– Inventarisatie en vaststellen van uitgangspunten en benodigde pagina’s
– Ontwikkelen van functioneel ontwerp
– Bepalen van de designrichting
– Scan van de webrichtlijnen
– Ontwerp en ontwikkeling templates
– Bouw website
– Testen
– SEO advies
– Vullen

Ontwerp

In nauw overleg met onze strategen en designers is bepaald in welke richting het design zich zal ontwikkelen. We hebben deze designrichting gebaseerd op de bij ons reeds bekende huisstijl, maar de gemeente heeft ons op bepaalde vlakken ook vrij gelaten. Overall is bij het design rekening gehouden met de wens ‘eenvoud’.

Development

Voor de bouw van de website hebben we gekeken naar verschillende CMS systemen. Uiteindelijk hebben we gekozen voor WordPress. WordPress voldoet aan de doelstelling om de nieuwe website in alle aspecten zo eenvoudig mogelijk te maken. Ten eerste is de gebruikersinterface van WordPress eenvoudig en gebruiksvriendelijk en daarnaast is WordPress op dit moment het meest gebruikte CMS systeem waardoor het snel ontwikkeld en dus ook nieuwe technieken snel opneemt. Tot slot is er een enorme hoeveelheid plugins beschikbaar waarmee heel eenvoudig nieuwe functionaliteiten aan de website toegevoegd kunnen worden.

De website is volledig om maat gemaakt. Om de doelstelling te behalen is er gekozen voor een bijzondere zoektechniek. Deze zoektechniek stuurt gebruikers direct door naar de gewenste pagina wanneer zij op specifieke woorden zoeken. Dit heeft het gebruiksgemak van de website aanzienlijk verhoogd.

Fotografie

Om de nieuwe website de juiste uitstraling te geven was het noodzakelijk dat er goede foto’s gebruikt werden. Omdat de huidige beeldbank niet voldoende beeldmateriaal bevatte, is ervoor gekozen om een aantal foto’s van de gemeente Heerenveen te maken. Zo zijn er foto’s gemaakt van het pand, medewerkers, maar ook van de omgeving. De gemaakte foto’s hebben de website de gewenste uitstraling gegeven. Deze fotografie wordt tevens gebruikt voor het intranet.

Resultaat

Crossmedia Communicatiegroep is trots een geslaagde bijdrage te hebben kunnen leveren aan de ontwikkeling van een platform, wat zowel voor de gebruiker als de beheerders eenvoudig in gebruik is terwijl het wel een grote hoeveelheid aan complexe informatie moet bevatten. Maar uiteraard is een website altijd in ontwikkeling. Een speciaal team bij de gemeente blijft de website doorontwikkelen, onder andere door te kijken en leren van de zoekopdrachten en wensen van de bezoeker.

Webdesign

Credits

Online strategie:
Frans Reitsma

Design:
Hylbrand-Jan Hibma

Engineering:
Jeroen van der Schaaf
Belinda Stoker

Project management:
Sybrit Pen & Vera Wildenbeest

Fotografie:
Hylbrand-Jan Hibma

Verantwoordelijk bij klant:
Jelle Hoekstra, Stefan Woudstra, Jessica Derks en Astrid Wielinga

Meer informatie

Wilt u meer informatie over deze case of over online strategie, webdesign of -bouw? Vul dan onderstaand formulier in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Naam

E-mailadres

Ik wil informatie over:

Laat een reactie achter

Gerelateerde projecten
Neem contact met ons op

We zijn op dit moment niet online. Mail een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Geef een zoekterm en druk op enter