Nieuwe brand identity Faber

Het bekende merk Faber met hun sfeervolle haarden, wilde een nieuwe weg inslaan met hun brand identity. Het voldeed niet meer aan de hedendaagse maatstaven en Faber wilde het merk naar een hoger niveau tillen. Met oog op de nieuwe collectie Matrix haarden en de ISH beurs die van 14 tot en met 18 maart 2017 in Frankfurt plaatsvond, heeft Faber ons middels een Pitch gevraagd om een voorstel te doen voor de nieuwe brand identity.

Doel

Het achterliggende doel was het merk naar een hoger niveau tillen, waarbij het vooraf uitgevoerde onderzoek door een samenwerkingspartner van Faber, in acht werd genomen. In dit onderzoek waren uitgangspunten al onderzocht en vastgelegd, zoals doelgroep(en), doelstelling(en), huidige beleving, wenselijk propositie, etc. Belangrijk concreet doel van de nieuwe brand identity; op lange termijn uitgroeien tot Europees marktleider met een geheel eigen gezicht en merkbeleving.

Concept

Faber heeft in het verleden altijd gecommuniceerd vanuit het product. De haard. Informatieoverdracht van merk naar klant over specificaties, voor- en nadelen en praktische informatie. Hierdoor is er geen band ontstaan tussen klant, merk en product. Geen connectie. Daarom hebben wij gekeken naar alles wat met de haard en met vuur te maken heeft, behalve de haard zelf. Wat voor gevoel roept vuur op? Waar wordt vuur mee geassocieerd? Wat wordt er gedaan bij het vuur?  Wie zitten er bij het vuur? Conclusie; het vuur, de haard, is een centrale plek voor jong en oud, waar gesprekken worden gevoerd, emoties en ervaringen worden gedeeld en gedachten de ruimte krijgen. Deze krachtige conclusie bracht ons tot de ontwikkeling van een nieuwe brand identity met de kernboodschap; There is so much to tell. Fire by Faber. De basis is de emotie, het verhaal, het gevoel en de associatie, daarna komt de haard zelf. Het product staat niet meer centraal, maar het gevoel wat het product oproept staat centraal.

Uitwerking

Alle leeftijden komen aan bod. Een ouder echtpaar, vrienden, vader en zoon, een jong stel. Iedereen zit tenslotte wel eens bij een vuur. Of dat nu een haard is in de winter of een vuurkorf in de zomer. Rondom het vuur worden verhalen verteld en ervaringen gedeeld. Het beeld, de tekst, de boodschap, alles in de brand identity staat in het teken van het gevoel en de emotie.

Resultaat

Voor de nieuwe brand identity was nieuwe fotografie noodzakelijk. Wij hebben Faber in dit gehele proces begeleid en ondersteund. Van bewaking van de nieuwe brand identity, tot aan het regelen van de modellen. Aan de hand van de nieuwe fotografie hebben we diverse middelen ontwikkeld voor o.a. de ISH beurs in Frankfurt. Productbrochures in diverse talen, een Faber magazine in diverse talen, een videopresentatie die tijdens de ISH beurs op de achtergrond afgespeeld werd en een design voor de nieuw te ontwikkelen website.

Videopresentatie

Credits

Doelstelling:
Faber merk naar een hoger niveau tillen wat bijdraagt aan het doel om uit te groeien tot Europees marktleider met een geheel eigen gezicht en merkbeleving.

Doelgroep:
Dealers van Faber haarden en de particuliere markt

Account:
Bert Rappange

Campagne management:
Eva Grevink

Concept en Design:
Jan de Vries

Modellen:
Echtemensen.com

Montage videopresentatie:
Steven Emmelkamp

Verantwoordelijk bij klant:
Frank van Rooijen

Deel deze case

Meer informatie

Wilt u meer informatie over deze case of over de mogelijkheden van strategische positionering? Vul dan onderstaand formulier in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Naam

E-mailadres

Ik wil informatie over:

Laat een reactie achter

Gerelateerde projecten
Neem contact met ons op

We zijn op dit moment niet online. Mail een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Geef een zoekterm en druk op enter