Bosch doe-het-zelf als merk in de Nederlandse en Belgische markt introduceren

Bosch Powertools zet zich met een nieuwe merkstrategie en de naam Bosch doe-het-zelf, in de markt als hét DIY merk voor huis en tuin. Voor CMCG de uitdaging om de vastgestelde strategie door te vertalen naar het ontwikkelen van passende content en deze content succesvol in te zetten via alle online kanalen van Bosch DIY.

Klantsituatie en klantvraag

Om internationale strategieën passend door te vertalen naar de Nederlandse en Belgische markt zocht Bosch Powertools een lokale partner. De werkzaamheden lopen uiteen van het maken van creatieve content tot de activatie en evaluatie hiervan. Daarbij ook het opzetten en beheren van alle social media kanalen, de nieuw ontwikkelde website en e-mailmarketing.
Marketing op basis van merkbeleving en inspiratie in plaats van productverkoop is nog redelijk nieuw voor Bosch Powertools. Het samen nieuwe wegen bewandelen vraagt om een intensieve communicatie. En hoe om te gaan met het benaderen van een nieuwe doelgroep en een oude doelgroep benaderen op een nieuwe manier?

In een notendop

In samenwerking met verschillende partijen ontwikkelt CMCG elk kwartaal verschillende stukken content voor doe-het-zelf projecten, tips & tricks voor huis en tuin en inspiratie voor decoratie, renovatie en inrichting. Deze content wordt vervolgens door middel van contextmarketing (de juiste content, de juiste plek, de juiste doelgroep) geïntroduceerd bij de bestaande doelgroep van Bosch Powertools, maar moet ook een nieuwe doelgroep aantrekken die wellicht minder bekend is met Bosch Powertools als merk of de powertools branche in het algemeen. De content wordt ontwikkeld voor (en met behulp van) de doelgroep. Bij het ontwikkelen van de content stukken is gebruik gemaakt van de storytelling techniek en krijgen de verschillende content stukken vorm door ze aan te laten sluiten bij vastgestelde persona’s.

CMCG is verantwoordelijk voor het plannen, plaatsen en activeren van de verschillende content stukken op alle online kanalen. Aan de hand van evaluatie en analyse wordt vervolgens de planning en strategie doorlopend geoptimaliseerd.

Contentontwikkeling

Doorlopend wordt de contentkalender voor het komende jaar gemaakt, bijgehouden en aangepast, in samenspraak met de klant, waarbij CMCG rekening houdt met trends, de internationale content, de overkoepelende strategie en actualiteiten. In Q3 van 2017 is de eerste lokaal geproduceerde content online gegaan op www.allaboutdiy.com; de nieuwe website van Bosch Powertools. De pre-production fase bevat het creatieve proces waarin de te produceren onderwerpen worden bepaalt, de planning wordt gemaakt, de boeking van modellen en locatie en het schrijven van scripts en shotlists.

Tijdens de productie fase fungeert CMCG als producer en art director. Deadlines worden bewaakt en de productiecrew aangestuurd. Verder worden alle administratieve zaken geregeld, de veiligheidsvoorschriften voor het werken met powertools bewaakt, en alle zaken rondom het werken op locatie geregeld. Tijdens de post-production fase worden alle content stukken in de juiste vorm per kanaal gegoten.

Online marketing

De online werkzaamheden zijn onder te verdelingen in de volgende 3 online pijlers:

Website

Onder de dagelijkse werkzaamheden valt het vullen, bijhouden en ‘activeren’ van de Nederlandse en de Belgische website. Wanneer er een stabiele basis qua aantal bezoekers gelegd is komt hier advertising, in dit geval Real Time Bidding (RTB), bij.

Social media

Samen met Bosch Powertools zijn er social media strategieën en een contentkalender opgesteld. Het dagelijks beheer, de webcare en de activatie van de accounts zijn in beheer van CMCG. Binnen deze strategie horen verscheidene crossmediale campagnes en product introducties.

E-mailmarketing

Onder het kopje e-mailmarketing valt het opstellen van een overkoepelende e-mail strategie en het instellen en opmaken van automatische campagnes. Mailings worden gepersonaliseerd op basis van klusniveau, interesse en levensfase van de ontvanger. In de toekomst hoopt CMCG hier het aankoopgedrag aan toe te kunnen voegen, zodat de customer journey verder in beeld gebracht kan worden.

Credits

Accountmanagement:
Tatjana Eerhart

Contentplanning & ontwikkeling:
Steffie van der Kolk

Online marketing
Sebastiaan Hulshof
Steffie van der Kolk

Art direction:
Hylbrand-Jan Hibma

Fotografie- en productiebegeleiding
Echtemensen.com

Bosch Powertools Benelux verantwoordelijke:
Thomas Charlier

Productie partner
VideoBird

Meer informatie

Wilt u meer informatie over deze case of over de mogelijkheden van strategische positionering? Vul dan onderstaand formulier in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Naam

E-mailadres

Ik wil informatie over:

Laat een reactie achter

Gerelateerde projecten
Neem contact met ons op

We zijn op dit moment niet online. Mail een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Geef een zoekterm en druk op enter