Blom Interieurs – online collectie

Blom Interieurs ontwerpt en bouwt in binnen- en buitenland verrassend creatieve interieurs voor recreatiewoningen, hotels & horeca, studentenhuisvesting en zorgcentra. Na de eerder opgeleverde nieuwe website en het logo was er de wens om ook de collectie online te promoten. CMCG zorgde voor het design en bouw van de online collectie.

Strategie

Blom Interieurs staat bekend om zijn totaalconcepten en het ontzorgen van haar klanten. Daarnaast worden er ook geregeld kleinere (herhaal) orders geplaatst van bijvoorbeeld een specifieke stoel of lamp. Om ook deze mogelijkheid meer aandacht te geven ontstond de wens om de collectie toe te voegen aan de website. Er werd niet gekozen voor een traditionele webshop maar voor een offerte aanvraag module. Aan de ene zijde is het voor de klant laagdrempelig en zitten zij nog niet gelijk vast aan een bestelling, aan de andere zijde is dit voor Blom een kans om in contact te komen met (nieuwe) klanten en een offerte op maat te maken.

Uitwerking

Om aan deze wens te voldoen is er een plan van aanpak opgesteld en hebben we de uitwerking verdeeld in een aantal fases;

Fase 1: uitwerken van (responsive) design
Design, sfeer en beleving zijn heel belangrijk in de uitstraling van de online collectie. Blom Interieurs staat bekend om haar creatieve interieurconcepten, de website en online collectie moeten dit uiteraard weerspiegelen en bevestigen. De juiste beelden bepalen de sfeer en kwaliteit. De online collectie is sfeervol ingericht door de juiste beelden en inzet van features. Niet alleen producten en informatie, maar ook veel sfeerbeelden en inspiratie zetten de juiste toon. Alle producten zijn met zorg door Blom geselecteerd en van hoge kwaliteit, tevens ingedeeld op categorie.

Het ontwerp is zo ingedeeld dat de bezoeker binnenkomt op de collectie pagina (hoofd), vervolgens maakt de bezoeker een keuze tussen de verschillende hoofdcategorieën (Hospitality, Leisure, Care, Shortstay, Studenthousing of special offers). Nadat er keuze is gemaakt uit de hoofdcategorie, is er keuze uit een aantal subcategorieën (Living, restaurant, lighting, outdoor etc). Vervolgens komt de bezoeker op een overzichtspagina van de producten in de bijbehorende categorie. Daarna kan de bezoeker nog filteren en product specifieke informatie bekijken. Er zijn vervolgens twee call to action-buttons; “offerte aanvragen” of “bel mij hierover”. Bij het aanvragen van een offerte wordt het product in de winkelmand bewaard en kan de bezoeker zijn (contact)gegevens invullen en de offerte aanvragen bij Blom.

Fase 2: uitwerken van functionele beschrijving
Voordat het design werd gebouwd in WordPress hebben we nagedacht over hoe alle elementen moeten gaan werken. Hoe moet de carrousel werken? Wat gebeurt er als je op een button klikt? Met welke structuur moet er rekening gehouden worden? Hoe wordt een product ingevoerd? Hoe moet het beheer eruit zien? Alles hebben we uitgewerkt en beschreven in een functionele beschrijving. Dit is gedeeld met opdrachtgever en samen is er gekeken naar een ideale situatie welke werkbaar is voor iedereen.

Fase 3: bouwen van online collectie
Nadat de functionele beschrijving is goedgekeurd zijn we aan de slag gegaan met de bouw. De online collectie is toegevoegd in de bestaande website van Blom. Dit is gebouwd in WordPress met behulp van de plugin Woocommerce. De bouw hebben we ingedeeld in sprints. In elke sprint werd een onderdeel van de online collectie gebouwd, opgeleverd en getest door de klant. Op deze manier werd het grotere geheel opgeknipt en kon er tussendoor getest worden, waardoor e.e.a. soepel en efficiënt volgens planning kon verlopen.

Fase 4: vullen en afrondende fase
In deze laatste fase heeft de klant ons een database met producten aangeleverd voorzien van specificaties en afbeeldingen. Deze zijn door middel van een import ingeladen in de website. Dit scheelde veel handwerk. Daarnaast werd de site gevuld met teksten en sfeerbeelden. Nog een laatste check met betrekking tot de juiste instellingen en SEO optimalisatie en daarna kon de online collectie gelanceerd worden.

Resultaat

Nicole Helmans (marketing & sales Blom Interieurs):

“We zijn meer dan blij met het resultaat, het geeft goed weer waar Blom voor staat. Creatief, kwalitatief, duurzaam en uniek. In deze tijd waarbij meer dan 75% van de Nederlandse bevolking gebruik maakt van internet is het steeds belangrijker geworden, en het creëert veel kansen voor ons als bedrijf. Onze accountmanagers maken dankbaar gebruik van de online collectie tijdens de klantbezoeken. Het praat altijd makkelijker met afbeeldingen van onze producten dan wanneer we ze alleen mondeling kunnen beschrijven. Onze klanten willen toch weten wat wij te bieden hebben en een kijkje op onze website nemen is toch veel makkelijker dan afreizen naar onze showroom in Sneek, blijkt wel uit de ontwikkelingen van de laatste jaren. Kortom, we kunnen als bedrijf eigenlijk niet meer zonder.

Het verloop van het project vond ik heel helder en prettig verlopen. Het stappenplan met de verschillende opleverpunten gaf ons beide tijd om goed en doordacht alles aan te pakken en op te leveren. Omdat je goed bent geïnformeerd sta je ook niet voor eventuele verrassingen die om de hoek kunnen komen kijken. Daarnaast kan je ook intern alles duidelijk communiceren, wat staat wanneer op de planning en wanneer kunnen we de oplevering verwachten.”

Bekijk hier de online collectie

Credits

Online strategie:
Frans Reitsma

Concept en Design:
Hylbrand-Jan Hibma

Engineering:
Jeroen van der Schaaf
Belinda Stoker

Online activatie:
Rienk Doevendans

Campagne management:
Sybrit Pen

Account:
Hilda de Haan

Verantwoordelijk bij klant:
Nicole Helmans, Jan Blom

Meer informatie

Wilt u meer informatie over deze case of over online strategie, webdesign of -bouw? Vul dan onderstaand formulier in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Naam

E-mailadres

Ik wil informatie over:

Laat een reactie achter

Gerelateerde projecten
Neem contact met ons op

We zijn op dit moment niet online. Mail een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Geef een zoekterm en druk op enter