Chat with us, powered by LiveChat

Zoekmachine optimalisatie is meer dan een simpel trucje

Wil je een nieuwe auto kopen? Grote kans dat je op internet prijzen en aanbiedingen gaat vergelijken. Misschien vraag je zelfs wel direct online een offerte aan. Websites zijn in relatief korte tijd een steeds belangrijkere rol gaan spelen in het aankooptraject van consumenten en jaarlijks stijgen de cijfers op gebied van online aankopen. Dit online aankooptraject begint meestal met een simpele zoekopdracht in Google. Geen wonder dat veel bedrijven beter vindbaar willen zijn in zoekmachines. Zoekmachine optimalisatie (SEO) bestaat al weer een aardig tijdje, maar in de loop der jaren is er veel veranderd aan dit specialisme. In dit blog leg ik uit hoe SEO in korte tijd gegroeid is van het manipuleren van Google, naar een discipline die veel kanten van de marketingcommunicatie raakt.

De opkomst van SEO

Google is in korte tijd de meestgebruikte zoekmachine geworden. Google begon plat gezegd met de filosofie: hoe meer externe links naar een pagina, hoe beter de pagina moet zijn. Een link telde als stem. Pagina’s met meer stemmen kwamen hoger in de zoekmachine te staan. Deze opvatting zorgde voor de opkomst van SEO. Zoekmachine optimalisatie bestond uit het manipuleren van zoekmachines, vaak via slinkse trucjes als:

  • Onnodig veel links plaatsen op je eigen website
  • Onnodig veel links plaatsen of kopen op irrelevante websites (linkfarms)
  • Keywords spammen binnen de inhoud van jouw website
  • Onzichtbare inhoud op de website plaatsen

Dit zorgde niet voor het gewenste effect met betrekking tot het tonen van de juiste informatie aan gebruikers van zoekmachines. Gelukkig hadden bedrijven achter de zoekmachines dit zelf ook door. Steeds meer factoren hebben invloed op zoekresultaten. De impact van deze factoren blijft verschuiven en soms komen er nieuwe factoren bij. Bijvoorbeeld: steeds meer internetverkeer vindt plaats via mobiele apparaten en tablets. De reactie van Google? Websites die op deze apparaten aantrekkelijk en snel worden weergeven, scoren hoger in de zoekresultaten. Het is lastig te voorspellen welke factoren in de toekomst een grotere rol gaan spelen; het speelveld van SEO zal altijd blijven veranderen.

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Eigenlijk is de naam zoekmachine optimalisatie een te smal begrip. Het gaat om het verkrijgen van relevante bezoekers, en die bezoeker vervolgens de beste website aanbieden. Je wilt de bezoeker het zo gemakkelijk mogelijk maken om jouw product of dienst af te nemen. Het is niet alleen zoekmachine optimalisatie, je optimaliseert ook de techniek achter een website, de gebruikerservaring, de webteksten, het conversiepad en noem maar op! De adviezen die we geven zijn erg afwisselend, bijvoorbeeld:

  • Verbetervoorstellen voor laadsnelheid van een website.
  • Voorstellen voor toevoegen van nieuwe tekstuele inhoud aan de website.
  • Advies over het realiseren van een mobiele of responsive website.
  • Het toevoegen van een kruimelpad, om bezoekers te helpen met navigeren binnen de website.
  • Advies over het versturen van persberichten.
  • Het aanpassen van een contact- of offerteformulier, zodat deze eenvoudiger is om in te vullen.
  • Inzetten van Google AdWords om op zoekwoorden met veel concurrentie toch zichtbaar te zijn.
  • Inzetten van Real Time Bidding om branding van een merk te versterken, zodat mensen vaker op jouw merknaam gaan zoeken.
  • Analyseren van het bezoekersgedrag van de website en slecht presterende pagina’s verbeteren qua inhoud.
  • Het maken van een functioneel ontwerp voor een nieuwe website.
  • Advies over user experience van bezoekers van de website.
  • Social media integratie en strategie
  • Etc.

Zoekmachine optimalisatie is een gezamenlijk proces. Voor veel van bovenstaande werkzaamheden is intern draagvlak bij de klant van groot belang. Hoeveel tijd wil een klant zelf investeren in het ondersteunen van de zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie, een veelzijdige discipline

Als SEO consultant ben je dus bezig met copywriting, conversie optimalisatie, website verbetering, persstrategie, consumentenpsychologie, trendwatching, branding, audiovisuele communicatie en nog veel meer. Het kan altijd beter en het speelveld verandert continu. En dat is precies wat het vak zo uitdagend en interessant maakt en daardoor zal het vak ook altijd interessant blijven!  Wil je weten of jouw website gevonden wordt door relevante bezoekers? Neem contact met ons op voor een quickscan van jouw website.

[one_sixth] Bert-Hofstede-CMCG [/one_sixth] [five_sixths_last]Bert Hofstede
Adviseur Online Marketing / SEO / SEA
b.hofstede@cmcgroep.nl / 020 – 788 41 80
Bekijk mijn LinkedIn profiel[/five_sixths_last]

Laat een reactie achter