Chat with us, powered by LiveChat

Zoeken wordt steeds lokaler

Aan het eind van 2010 werd het al aangegeven: in 2011 zal ‘local’ alleen maar groter worden. Dit heeft een grote impact op zoekmachine marketing, zowel voor de SEO/SEA specialist als voor de retailer/dienstverlener zelf.

Waar komt de trend vandaan?

De internetgebruiker gaat het internet steeds meer gebruiken om winkels, sportclubs, restaurants en andere retailers/dienstverleners op te zoeken in zijn of haar directe omgeving. Hierdoor wordt de afstand van de internetgebruiker naar retailer/dienstverlener steeds kleiner. Het groeiende gebruik van smartphones heeft hier ook een grote invloed op. Volgens Telecompaper.com bezit 35% tot 40% van de gsm bezitters eind 2011 een smartphone. Smartphones worden veel gebruikt om lokale retailers en dienstverleners te vinden, zodat de gebruikers weten waar momenteel interessante promoties en aanbiedingen zijn. Daarnaast zijn er Google Places en Facebook Places waar retailers en dienstverleners eenvoudig een vermelding regelen, zodat deze bedrijven gevonden worden in Google Maps en de lokale zoekresultaten.

Groupon

Voor de lokale retailers en dienstverleners is Groupon natuurlijk ook een interessant concept. Groupon biedt internetgebruikers unieke deals (met veel korting) van lokale retailers en dienstverleners, die alleen doorgaan mits er genoeg afnemers zijn. Waar andere websites landelijk converteren is het verdienmodel van Groupon gebaseerd op een lokaal converteerbaar bereik. Met Groupon profiteer je dus van een landelijk bereik met een lokale insteek.

Google

Google gebruikt een algoritme om te bepalen welke pagina het hoogst in de lijst met resultaten wordt genoemd. Een tijd geleden was het algoritme voor normale zoekresultaten in Google nog gescheiden van het lokale algoritme. Google heeft nu het normale algoritme gecombineerd met het lokale algoritme. Als je een zoekmachine geoptimaliseerde website hebt doe je het nu goed in de wereldwijde zoekresultaten én de lokale zoekresultaten. Steeds meer zoekopdrachten bevatten generieke woorden in combinatie met een plaatsnaam. Google geeft ook aan dat 20% van de zoekresultaten een geografische verwijzing bevat, zoals stad, staat of land.

Lokale zoekresultaten

De grootste impact op deze lokale zoekresultaten wordt gevormd door de lokale linkpopulariteit van de website, gevolgd door zoekwoordanalyse en het gericht focussen op deze zoekwoorden. Toegankelijkheid en inhoud op de webpagina’s sluiten deze lijst.
Het meest belangrijke wat je als lokale ondernemer kan doen voor deze lokale zoekresultaten is een Google Places pagina maken, zodat je gevonden wordt in de organische zoekresultaten en in Google Maps. Ook is het belangrijk om kwalitatieve links te krijgen naar je website, het liefst vanaf lokale, populaire websites of directories.

De eerste stappen naar een lokaal geoptimaliseerde website

De lokale retailer/dienstverlener of zoekmachine specialist die aan het werk is voor een lokale retailer/dienstverlener kan de volgende stappen aanhouden voor zoekmachine optimalisatie op lokaal niveau:

1: Stel je lokale doelmarkt vast door onderzoek te doen naar lokaal ingerichte websites en/of door middel van e nquêtes. Hierdoor krijg je een gevoel bij de huidige trends in het koopgedrag van de lokale bezoeker.

2: Geef de pagina titels een update door specifieke data en locaties toe te voegen aan de zoekwoorden. Veel mensen zoeken op het internet naar producten en diensten die vrij direct nodig zijn. Deze mensen zitten dus niet te wachten op lange levertijden en zoeken het graag dicht bij huis.

3: Probeer populaire en relevante lokale links naar je website te ontvangen. Deze links vuren de interesse van de lokale bevolking in je website aan en zorgen er dus ook voor dat Google ziet dat je een autoriteit bent in de regio.

De toekomst

Ik denk dat lokale zoekmachine marketing in de toekomst alleen nog maar belangrijker gaat worden. Plaatselijke retailers en dienstverleners doen er goed aan om de websites te optimaliseren voor lokale zoekmachine resultaten. Daarnaast bestaat in het advertentieprogramma van Google AdWords ook de mogelijkheid om tekstadvertenties regionaal in te zetten. Naast combinaties van zoekwoord en plaatsnaam (of regionaam) is dit een uitgelezen mogelijkheid voor lokale AdWords campagnes. Vergeet echter niet dat de algemene zoekmachine strategie het meest belangrijk is en dat de lokale zoekmachine tactiek een toevoeging is op een veel bredere online marketing campagne.

Laat een reactie achter