Chat with us, powered by LiveChat

Adverteren op YouTube, hoe werkt dat?

“Adverteren op YouTube, hoe werkt dat?” Deze vraag ontvangen wij binnen CMCG met enige regelmaat. Tijd dus om hier een blog over te schrijven!

Met meer dan twee miljard gebruikers, waarvan ruim 8 miljoen in Nederland, is YouTube wereldwijd verreweg het grootste videokanaal en na Google zelf de grootste zoekmachine. Op dagelijkse basis wordt er ruim één miljard uur aan video’s bekeken, waarvan meer dan 70% dit via een mobiel apparaat doet. Door dit enorme bereik, in combinatie met specifieke advertentiemogelijkheden, kan je als bedrijf zeer gericht je doelgroep bereiken met verschillend videomateriaal. En het mooie is, je betaalt pas als je video bekeken is of wanneer iemand interactie met je video gehad heeft!

Hoe moet je adverteren op YouTube?

Om te adverteren op YouTube heb je uiteraard een YouTube account nodig. Ook heb je een Google Ads account nodig. Deze twee dienen aan elkaar gekoppeld te zijn wil je van beiden optimaal gebruik kunnen maken. Tot slot heb je uiteraard advertentie (video) materiaal nodig wat aansluit bij hetgeen je doelgroep van je verwacht.

Doel en doelgroep

Net als in iedere andere campagne is het belangrijk om te weten 1) wat het doel is dat je wilt bereiken en 2) wie de doelgroep is die je wilt gaan bereiken. Zonder doelbepaling ben je feitelijk met hagel aan het schieten. Iets dat je te allen tijde wilt voorkomen. Kijkende naar de doelgroep; kan er een lijst met geografische- en demografische gegevens opgesteld worden? Weet je daarnaast ook waar deze personen in geïnteresseerd zijn zodat je hier de targeting op basis van affiniteit, plaatsingen en in-market op af kan stemmen? Vergeet tot slot niet om een remarketing doelgroep op te bouwen van personen die de video’s op je YouTube kanaal bekeken hebben en om deze als targeting toe te voegen.

Advertentiemogelijkheden op YouTube

Er zijn zes verschillende videoadvertentie-indelingen waarmee jij je verhaal aan je doelgroep kan vertellen:
– InStream-advertenties die kunnen worden overgeslagen (TrueView advertenties);
– InStream-advertenties die niet kunnen worden overgeslagen;
– Video discovery-advertenties;
– Bumperadvertenties;
– Outstream-advertenties;
– Masthead-advertenties.

– InStream-advertenties die kunnen worden overgeslagen (TrueView advertenties)

Dit type advertentie kan vóór, tijdens of na een andere video worden afgespeeld waarbij de kijker na vijf seconden de mogelijkheid heeft om de advertentie over te slaan. Het grote voordeel van dit type advertentie, in combinatie met een Cost Per View (CPV) strategie is dat je alleen betaalt als je video minimaal 30 seconden bekeken is of als de kijker interactie met de video heeft gehad. Ook is het mogelijk om hier een Cost Per Mile (CPM) strategie te hanteren waarbij er betaald wordt per 1.000 vertoningen.
YouTube - InStream-advertenties die kunnen worden overgeslagen

– InStream-advertenties die niet kunnen worden overgeslagen

De naam zegt het al; dit zijn advertenties die vóór, tijdens of na een andere video worden afgespeeld worden maar die niet overgeslagen kunnen worden. Deze advertenties mogen daarom ook maar maximaal 15 seconden lang zijn. Het doel van dit type advertentie is dat je kijker de gehele boodschap te zien krijgt. Omdat je wilt dat je boodschap bekeken wordt, betaal je ook voor deze vertoningen door middel van een CPM strategie.
YouTube - InStream-advertenties die niet kunnen worden overgeslagen

– Video discovery-advertenties

Je kan video discovery-advertenties gebruiken om je video’s te promoten op de plaatsen waar kijkers naar content zoeken. Denk hierbij aan de zoekresultaten van YouTube, de mobiele homepagina van YouTube maar ook in het overzicht van de gerelateerde YouTube video’s. Dit type advertentie kan je nog het beste vergelijken met een advertentie in de zoekresultaten van Google, aangezien het doel is dat gebruikers aangespoord worden om op de advertentie te klikken om vervolgens de video te bekijken. Aangezien een klik op de advertentie het doel is, betaal je ook alleen wanneer er een klik plaatsgevonden heeft.
YouTube - Video discovery-advertenties

– Bumperadvertenties

Een bumperadvertentie is een video van maximaal zes seconden die vóór, tijdens of na een andere video afgespeeld wordt. Ook dit type advertentie kan niet overgeslagen worden. Dit type advertentie kan je vooral gebruiken wanneer je veel kijkers wilt bereiken met een korte en eenvoudig te onthouden boodschap. Aangezien bumperadvertenties niet overgeslagen kunnen worden geldt ook hier dat er betaald wordt voor de vertoningen door middel van een CPM strategie.
YouTube - Bumperadvertenties

– Outstream-advertenties

Outstream-advertenties zet je vooral in wanneer je het bereik van je videoadvertenties op mobiele apparaten wilt vergroten om op deze manier meer kijkers te kunnen bereiken. Dit type advertentie begint zonder geluid, waarbij de kijker de mogelijkheid heeft om het geluid in te schakelen wanneer ze op de advertentie klikken. Dit type advertentie is alleen geschikt voor mobiele apparaten en worden weergegeven op websites en in apps van Google-videopartners. Je zal ze dus niet op YouTube zelf te zien krijgen. Enkel een CPM strategie is hierbij van toepassing, waarbij je betaalt zodra je advertentie minimaal 2 seconden bekeken is.
YouTube - Outstream-advertenties

– Masthead-advertenties

Tot slot zijn er nog de masthead-advertenties. Dit type advertentie is alleen beschikbaar op basis van een reservering via een salesmedewerker van Google waarbij je over het algemeen een flink advertentiebudget mee moet nemen. Deze advertenties worden namelijk bovenaan de homepage van YouTube weergegeven.
YouTube - Masthead-advertenties

Adverteren op YouTube: Een stappenplan

Nu je weet waar je op moet letten en welke advertentiemogelijkheden er beschikbaar zijn, is het tijd om aan de slag te gaan. Volg hiervoor onderstaand stappenplan, ervan uitgaande dat je al een Google Ads en YouTube account hebt.

1) Koppel je Google Ads en YouTube account aan elkaar;
2) Laat een remarketinglijst van je YouTube gebruikers genereren binnen Google Ads;
3) Zorg ervoor dat je videoadvertenties op je YouTube kanaal staan (eventueel afgeschermd);
4) Bepaal je campagne structuur op basis van het doel dat je wilt bereiken en de (verschillende) doelgroep(en) die je wilt bereiken;
5) In Google Ads: maak een nieuwe campagne aan (met of zonder doel), selecteer als campagnetype: video en bepaal welke advertentiemogelijkheden je in wilt gaan zetten;
6) Volg de stappen voor het inrichten van een video campagne waarbij je extra aandacht schenkt aan de wijze van targeting. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om in één advertentiegroep enkel op “doelgroep” te targeten, waarbij je in een andere doelgroep juist voor bijvoorbeeld “onderwerpen” kiest. Logischerwijs kunnen hier oneindig veel combinaties mee gemaakt worden. Het is overigens ook aan te raden om enkele plaatsingen uit te sluiten om op deze manier ervoor te zorgen dat je advertenties bij de juiste personen terecht komen.
7) Zoek de URL van het videomateriaal die je als advertentie in wilt zetten en voer de benodigde informatie in.
8) Je bent zo goed als klaar voor je eerste YouTube advertising campagne!

Wil je meer weten over het adverteren op YouTube?

Denk je na het lezen van deze blog “Hier wil ik meer van weten!”, of heb je hulp nodig bij het aanmaken van een Google Ads account, de instellingen van je YouTube campagne of het maken van een video advertentie? Neem dan gerust contact met ons op!

Laat een reactie achter