Chat with us, powered by LiveChat

Wat is zoekmachine marketing en wanneer zet je het in?

Wat is zoekmachine marketing?

Wanneer je zelf op zoek bent naar een product of een dienst is de kans vrij groot dat je niet verder kijkt dan de eerste pagina van Google. De kans is vrij groot dat je toekomstige klanten hetzelfde gedrag vertonen wanneer zij ergens naar op zoek zijn. Je begrijpt dus direct dat het belangrijk is dat je website, op relevante zoekopdrachten, op de eerste pagina van Google weergegeven wordt wanneer je wilt dat je toekomstige klanten je überhaupt tegen kunnen komen. Om dit te bewerkstelligen is het verstandig om je met zoekmachine marketing (Search Engine Marketing – SEM) bezig te houden.

Binnen zoekmachine marketing kan grofweg een splitsing gemaakt worden in zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimization – SEO) en in zoekmachine adverteren (Search Engine Advertising – SEA).

Zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimization – SEO)

Het doel van zoekmachine optimalisatie (SEO) is om je website zo hoog mogelijk weer te geven in de organische, “gratis” zoekresultaten van Google bij het invoeren van een voor jou relevante zoekopdracht. Deze “gratis” resultaten worden onder de advertenties weergegeven. Dankzij de optimalisatie van je website kan je de vindbaarheid vergroten wat er voor kan zorgen dat je hoger in de zoekresultaten weergegeven wordt, waardoor er meer personen zijn die de weg naar je website weten te vinden. Belangrijk om te weten is dat zoekmachine optimalisatie (SEO) zich primair richt op de middellange- en lange termijn. Je zal pas na een maand of zelfs enkele maanden de resultaten zien.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Zoekmachine adverteren (Search Engine Advertising – SEA)

Wanneer we het hebben over zoekmachine adverteren (SEA) bedoelen we de advertenties die weergegeven worden op bijvoorbeeld een zoekresultaat pagina van Google. Deze advertenties koop je in via Google Ads, waarbij je zelf bepaalt bij welke relevante zoekopdrachten je een advertentie wilt weergeven. Door een combinatie van relevantie, targeting, biedingen en budget kan je er voor zorgen dat er relevante bezoekers naar je website komen. Vervolgens betaal je voor iedere keer dat iemand op je advertentie geklikt heeft. Het is hierbij dus belangrijk om goed in de gaten te houden hoeveel je uitgeeft en wat dit je vervolgens oplevert. Door in te zetten op zoekmachine adverteren (SEA) kan je ervoor zorgen dat je binnen een aantal minuten een advertentie boven aan de zoekresultaten weer kan geven.

Zoekmachine marketing in de praktijk

Het overkoepelende doel van zoekmachine marketing is dus het genereren van relevante bezoekers naar je website of app. Hierin is een combinatie van verschillende strategieën veelal een goede route. Waarbij zoekmachine optimalisatie (SEO) zich veelal op de middellange- en lange termijn richt, kan je met zoekmachine adverteren (SEA) ervoor zorgen dat je vrijwel direct boven aan de zoekresultaten weergegeven wordt. Juist de combinatie van deze twee kan ervoor zorgen dat je een continu, en optimale, zichtbaarheid kan genereren om op deze manier nieuwe klanten naar je website of app te begeleiden.

Belangrijk om te weten is dat zoekmachine marketing geen trucje is wat je “even” uitvoert, maar dat dit een continu proces is waarin je zal moeten blijven investeren, en waar je op den duur profijt van zal hebben. Vergeet daarnaast niet dat je concurrentie ook niet stil zit en dat zij ook continu op zoek zijn naar manieren om nieuwe klanten aan zich te kunnen binden.

Wat weet je van je doelgroep?

Zoekmachinemarketing doe je in principe niet voor jezelf, maar voor je doelgroep. Het gaat er namelijk om dat jouw doelgroep je weet te vinden, omdat jouw producten en diensten hetgeen zijn waar zij naar op zoek zijn. Of je nu kiest voor een duurzame aanpak via organische zoekmachine optimalisatie of gaat voor de snelle aanpak middels zoekadvertenties, je wilt je budget optimaal inzetten om je doelgroep te bereiken. Het is dan ook belangrijk om ook duidelijk in beeld te hebben wie je doelgroep is en wat voor zoekgedrag jouw doelgroep vertoont:

  • Hoe zoekt jouw potentiële klant?
  • Wat zoekt deze doelgroep?
  • Waar zoeken ze?
  • Wanneer?
  • Welke woorden gebruikt de doelgroep in hun zoektocht?
  • Wat is de intentie achter deze woorden?
  • Welke zoekwoorden hebben de grootste kans op een conversie?
  • Op welke zoekwoorden wil je juist niet gevonden worden door de doelgroep?

Een antwoord op deze vragen kun je vinden middels een gedegen zoekwoorden onderzoek.

Gedegen zoekwoorden onderzoek

Met een gedegen zoekwoorden onderzoek kun je jouw website inrichten volgens het zoekgedrag van de doelgroep. Door de woorden te gebruiken die jouw doelgroep gebruikt creëer je herkenning, maar ook geef je Google een handvat om je website te laten indexeren op de woorden waarop je gevonden wilt worden.

Als je navraagt op welke termen jouw klanten je zouden zoeken, krijg je geheid verschillende antwoorden. Daarom is het belangrijk dat je verder kijkt dan alleen de woorden waarvan jij denkt dat je op gevonden zult worden. Hier komt een zoekwoordenonderzoek om de hoek kijken, waarmee je een goede basis legt voor het optimaliseren van je website als het gaat om vindbaarheid.

Een zoekwoordenonderzoek kan op verschillende manieren uitgevoerd worden, maar de beste resultaten krijg je door verschillende aanpakken te combineren. Zo heb je verschillende online tools waarmee je zoektrends en suggesties voor zoekwoorden mee kunt ontdekken, zoals Google Zoekwoordplanner of Ubersuggest. Daarnaast krijg je al zoekwoordsuggesties wanneer jij je zoekwoord intypt in de zoekbalk, kun je spieken bij je concurrenten en kun je ook klanten, medewerkers en relaties vragen naar hun ideeën als het gaat om belangrijke zoekwoorden voor jouw business.

Zoekwoord suggestie

Tot slot ga je na waar de kansen liggen binnen de zoekwoorden die je tijdens het onderzoek gevonden hebt: met welke diensten ben jij een toegevoegde waarde voor je klanten? Passen de zoekwoorden uit je onderzoek bij je bedrijf en zijn dit reële woorden om mee te scoren in Google kijkende naar de achterliggende intentie? Kijk goed wat er bij je bedrijf past en waar jij je van kunt onderscheiden in Google en bij je doelgroep. Zo kunnen zoekwoordcombinaties en longtail zoekwoorden vaak interessantere zoekwoorden zijn om op te richten dan sommige op zichzelf staande zoekwoorden.

De toekomst van digitale marketing

Zoekmachine marketing omvat alle communicatie via zoekmachine en ontwikkelt zich de laatste jaren op een dusdanige manier waarbij data en automatisering steeds belangrijker worden. Zoekmachines begrijpen bijvoorbeeld steeds beter de intentie achter een zoekopdracht in combinatie met lokale aspecten of bij gesproken zoekopdrachten. Ook in de advertentieprogramma’s voeren geautomatiseerde toepassingen de boventoon (AI). Met dit in gedachte is het belangrijk om op voorhand (nog) meer te weten van de te bereiken doelgroep zodat deze data op de juiste wijze gebruikt kan worden om de juiste doelgroep op de juiste platformen te bereiken. Anno 2020 is digitale marketing immers veel breder dan alleen de zoekresultaten pagina van Google.

Wil je meer weten over zoekmachine marketing?

Denk je na het lezen van deze blog “Hier wil ik meer van weten!”, neem dan gerust contact met ons op!

Laat een reactie achter