Chat with us, powered by LiveChat

Wat is social media marketing en hoe zet je het in?

Wat is social media marketing?

Social media marketing is het gebruikmaken van social media websites, apps en sociale netwerken om met eigen, waardevolle content, de producten en diensten van een bedrijf/merk naar een doelgroep te brengen. Marketing via sociale media biedt bedrijven een manier om nieuwe klanten te bereiken, contact te leggen met bestaande klanten en hun missie te promoten. Daar waar veel communicatie van commerciële aard is, biedt social media de mogelijkheid ook de sociale kant van een organisatie te laten zien aan de consument. Met het uiteindelijke doel de consument te binden aan de organisatie of het merk. Veel sociale platformen bieden bedrijven ook de mogelijkheid nieuwe doelgroepen te benaderen via ‘social advertising.’ Een voordeel van social media marketing is dat je realtime inzicht hebt in statistieken van content én consumenten. Deze meetbare manier van marketing (moet) leiden tot een effectievere media-inzet en verhoogde ROI.

Wat is social advertising?

Met social advertising kun je voor specifieke berichten ‘extra aandacht/bereik inkopen’ voor volgers en niet volgers van je pagina. Er zijn verschillende doelenstellingen waarvan je gebruik kan maken. Denk aan een hogere merkbekendheid, meer bereik, meer verkeer naar je website, meer videoweergaven of het genereren van meer pagina-vind-ik-leuks of leads. Daarbij is het mogelijk aan te geven voor welke doelgroep een specifieke bericht bedoeld is. Deze doelgroepen kunnen gesegmenteerd worden op basis van vooraf ingevulde interesse gebieden, geografische gegevens, demografische gegevens, beroepsgegevens en titels. Met het uiteindelijke resultaat dat je een hogere ROI voor je content genereert bij een relevante doelgroep.

Hoe past social media marketing binnen de communicatiestrategie?

Social media is vandaag de dag niet meer weg te denken uit het medialandschap. Door een goede mix van commerciële en persoonlijke content te hanteren, die in lijn liggen met de marketingmix van je bedrijf, is social media vaak een essentieel onderdeel van de totale marketing- en bedrijfsstrategie. Social media is een essentieel ‘touchpoint’ binnen de customer journey. Dit kan zijn door mensen te verleiden met aantrekkelijke content in de oriëntatiefase, duidelijk reviews van klanten aan te bieden in de overwegingsfase of webcare te verzorgen gedurende de gehele customer journey.

Wij zijn van mening dat je als bedrijf niet ‘zomaar’ social media kanalen moet aanmaken om het “hebben” van een account. Áls je iets doet, doe het dan goed. Het goed onderhouden van een  social media kanaal kost tijd, geld en aandacht (ook al is het hebben van een account gratis). Het hebben van een slecht onderhouden kanaal heeft een veel negatievere impact op de customer journey dan het niet hebben van een kanaal.

Waarom zou je investeren in social media kanalen en content?

  • Social media is niet meer weg te denken uit het dagelijks straatbeeld. Ruim 96% van de Nederlanders is actief op minimaal één social media platform
  • Gemiddeld brengt de Nederlander van 18 jaar en ouder 30% van zijn tijd door op social media platformen
  • Als onderneming heb je via social media platformen de kans dichter bij je doelgroep te komen
  • Traditionele communicatiemiddelen zenden alleen, social media biedt de mogelijkheid tot tweezijdige communicatie; een dialoog
  • De inzet van social media geeft organisaties de gelegenheid zichzelf te profileren als een sociale laagdrempelige organisatie die meer biedt dan alleen commerciële diensten of producten
  • Kansen voor iedereen, ook met beperkt budget. Aansprekende organische content kan in theorie net zo goed (of beter) presteren als betaalde content

De rol van social media in de toekomst.

Door de opmars van social media vindt er een verschuiving plaatst van traditionele marketing naar een meer dynamische en hybride vorm van marketing. Een goed voorbeeld hiervan is purpose marketing. Dit is een trend waarbij veel grote organisaties meer inspelen op waar zij voor staan, dan dat zij daadwerkelijk hun product of dienst aanprijzen. Denk hierbij aan de slogan van Nike “just do it” wat meer een statement is dan dat het iets zegt over de producten die het verkoopt. Ook heeft social media gezorgd voor een vervaging van de traditionele B2B en B2C marketing en zie je vooral bij producenten een transitie plaatsvinden van B2B naar B2E (Business to Everybody). De verwachting is dat de rol van social media een nog prominentere rol in de marketingmix krijgt waarbij de consument meer en meer persoonlijkheid en transparantie verwacht.

Wil je meer weten over social media marketing?

Denk je na het lezen van deze blog “Hier wil ik meer van weten!”, neem dan gerust contact met ons op! Of lees verder over contentmarketing.

Laat een reactie achter