Wat is online marketing en wat zijn de voordelen?

Wat is online marketing?

Online marketing – ook wel internet marketing – is het bereiken van marketingdoelen door de inzet van internet en gerelateerde digitale technologieën. Ieder jaar worden er nieuwe manieren van online marketing bedacht, waardoor de ontwikkeling snel gaat.

Het wordt vaak geassocieerd met webshops en e-commerce, maar online marketing is veel breder. Het gaat hier bijvoorbeeld ook om zoekmachine optimalisatie, social media marketing en e-mailmarketing. Dit is slechts een kleine greep uit alle online marketing mogelijkheden.

Persoonlijke aanpak

Online marketing speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van massamarketing naar het persoonlijke direct marketing. De persoonlijke aanpak wordt steeds belangrijker voor een succesvolle marketingstrategie. Het moet leiden tot directe, structurele relaties met bedrijven en consumenten.

Voor een persoonlijke aanpak wordt er gebruik gemaakt van marktsegmentatie: de markt wordt verdeeld in klantgroepen. Middels databasemarketing kunnen deze klantgroepen weer worden opgedeeld in kleinere groepen met overeenkomstige kenmerken, bijvoorbeeld qua gedrag of klantprofiel.

Voordelen van online marketing

Waarom zou je dan voor online marketing moeten kiezen ten opzichte van de traditionele vormen van marketing? Een greep uit de voordelen van online marketing:

  • De online markt blijft groeien. Ieder jaar komen er nieuwe vormen van online marketing bij. De activiteit van internetgebruikers neemt toe. Zie de tabel hieronder.
  • Conversie: online resultaten zijn gemakkelijker te meten dan traditionele vormen van marketing.
  • Targeting: online is het mogelijk om gericht een doelgroep te bereiken. Het sluit dus goed aan bij de trend van personalisatie.
  • Online adverteren is goedkoper.


* Groei van internet gebruikers in de periode 2014 – 2020

Crossmediale marketing

Deze blog staat in het teken van online marketing, waarbij online wint van offline. Dat wil niet zeggen dat offline marketing daarom niet meer relevant is voor jou. Wij adviseren dan ook een crossmediale aanpak, waarbij er gekeken wordt naar het complete klantportfolio en de meest geschikte aanpak om je marketingdoelen te realiseren.

Ben je op zoek naar hulp bij het opzetten van een crossmediale campagne of specifiek een online of offline strategie? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

Laat een reactie achter

Neem contact met ons op

We zijn op dit moment niet online. Mail een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Geef een zoekterm en druk op enter

CMCG online update