Chat with us, powered by LiveChat

Waarom Facebook groeit en Hyves niet

Een hele lange tijd was Hyves alleenheerser. Geen start-ups of concurrenten in de buurt. Want als eenmaal het leeuwendeel van de mensen in Nederland op je sociale netwerk zit, dan volgt de rest vanzelf. Dus waarom zou je je monopoliepositie ter discussie stellen als alles goed gaat?

Maar Hyves vergat iets. De internationalisering van jongeren. Je connecties bevinden zich niet enkel en alleen in je eigen dorp of wijk. De meeste mensen zijn wel eens naar het buitenland geweest, hebben buitenlandse vrienden of familie die geëmigreerd is. En vertel maar eens in het buitenland dat je gebruik maakt van Hyves… En dus kwam daar Facebook om de hoek kijken: beschikbaar in de Nederlandse taal én al je buitenlandse vrienden kennen het.

De groei van Facebook

Groei FacebookFacebook loopt voor. Meer concurrentie (o.a. MySpace) zorgt ervoor dat zij juist wél de ‘need’ voelen om innovatief en vooruitstrevend te werk te gaan. Daarnaast maakt Facebook handig gebruik van de co-creatie mogelijkheden die het Web 2.0 biedt. Apps laten ontwikkelen door derde partijen is tenslotte een lucratieve business, weten we van Apple.

Hoe komt het dat Facebook t.o.v. Hyves blijft groeien in Nederland?

  • Facebook maakt gebruik van een wereldwijd netwerk aan kennis;
  • Facebook is veel innovatiever: maakt gebruik van de kennis, ideeën en voorkeuren van haar leden;
  • Facebook is internationaal, waardoor ook buitenlandse vrienden toe te voegen zijn;
  • Facebook laat specifieke apps ontwikkelen door derde partijen, waardoor het kanaal zichzelf innoveert.

.
De neergang van Hyves

Hyves is nog steeds het grootste sociale netwerk van Nederland. Niet iedereen is echter gecharmeerd van het feit dat je zowel op Hyves als op Facebook je status moet updaten, foto’s moet plaatsen en contacten moet onderhouden. Om nog maar niet te spreken van alle andere Social media, zoals Twitter. Dus is een keuze noodzakelijk. En velen kiezen voor Facebook. Behalve het voorgaande rijtje, liggen de volgende redenen hier tevens aan ten grondslag:
Hyves - Verhuisd naar Facebook

  • Hyves is niet meer leading, maar volgt. Features zoals foto-tagging worden pas op Hyves geïntegreerd als Facebook zich hier al lang in gemanifesteerd heeft. Gebruikers van Hyves zien Facebook ook als leading, waardoor zij vragen om features van Facebook in Hyves te integreren;
  • Hyves is niet innovatief. Initiatieven die wel van de grond komen, sterven een vroege dood omdat ze niet innovatief genoeg zijn.
  • Hyves is gecontroleerd. Er zijn geen of weinig mogelijkheden tot interactie door middel van zelf gecreëerde applicaties. Enkel de opmaak van pagina’s is makkelijk aan te passen door middel van ‘pimpen’, waar Facebook dan weer minder in voorziet.
  • Hyves integratie is onder de maat. Twitter integratie is moeizaam en niet aanpasbaar. Facebook biedt daarin weer vele verschillende mogelijkheden.

.
Vandaag maakt de oprichter van Hyves, Raymond Spanjar, bekend dat hij vertrekt bij Hyves. Dat is stoppen op je hoogtepunt. Met een diep dal voor je.

Laat een reactie achter