Chat with us, powered by LiveChat

Waar blijven de tools om engagement te meten?

Toen eind jaren negentig de eerste bedrijven een website ontwikkelden werd het succes gemeten in bezoekers en pageviews. Door de verandering van technieken op het internet zeggen pageviews niet zoveel meer. Het is tijd voor een nieuwe benadering.

De manier waarop mensen websites gebruiken is veranderd en ook de manier waarop websites gebouwd worden is totaal anders. Een website bestaat al lang niet meer uit allemaal losse pagina’s. Als je kijkt naar een website als Twitter dan bevat deze bijvoorbeeld zogenaamde ‘refreshing’ content. Door naar beneden te scrollen verschijnen steeds meer nieuwe artikelen. Ook kan je door op de naam van een user te klikken een nieuw element openen waar je alle informatie over deze user ziet. Dit gebeurt allemaal binnen één pagina en dus ook één pageview.

Statistiekpakketten als Google Analytics besteden nog steeds veel aandacht aan bekeken pagina’s en bezoekers. De tijd is rijp om meer aandacht aan combinaties van factoren te geven. Bezoekers en pageviews zouden samen met  clickgedrag en indicator kunnen geven voor engagement op een pagina. Nieuwe indicatoren om dit engagement vast te leggen moeten ontwikkeld worden.

Engagementscore

Een mogelijkheid zou zijn om van alle bezoekers een engagementscore bij te houden. Is een bezoeker die een pagina gedurende 1 minuut bekijkt en niet scrollt even waardevol als een bezoeker die ook een minuut kijkt maar wel de scrollbalk gebruikt? Het scrollen van de bezoeker zegt iets over interactie met de content. Of het nu een klik is of gewoon met de muis over het scherm bewegen en scannen of scrollen, het zijn allemaal tekenen dat een bezoeker actief bezig is content van je site in zich op te nemen.

Bezoek op verschillende soorten websites is nu eigenlijk niet te vergelijken. Het bouncepercentage op een blog is totaal anders dan op een website waar je bijvoorbeeld fietsen kunt kopen. Het engagement op een site is wel te vergelijken. De engagementscore van een bezoeker die op een blog één artikel bekijkt en helemaal naar beneden scrollt zou goed te vergelijken zijn met een bezoeker op de fietsensite die een aantal fietsen met elkaar vergelijkt. Belangrijk hierbij is wel dat de eigenaar van een website zelf bepaald wanneer hij een bezoeker engaged vindt. Engagement op een site hangt namelijk ook samen met de doelstelling van de site. Wil je als eigenaar van het blog dat een bezoeker één of juist meerdere artikelen leest?

Engaging vs. non engaging bezoekers

Wanneer je eenmaal van al je bezoekers hebt vastgesteld wat hun engagementscore is kan je ook een grens bepalen en kijken welke van je bezoekers je engaging zijn en welke non engaging. Op basis van deze scheiding kan je vervolgens in Google Analytics goed gaan kijken wat het verschil is in het gedrag tussen deze twee groepen. Komen de engaged bezoekers bijvoorbeeld ook uit andere bronnen dan de non engaged bezoekers?

Het engagement zou uiteindelijk goed gebruikt kunnen worden als een indicator van succes voor websites die geen conversies meten. Het doel zou niet moeten zijn om zo veel mogelijk bezoekers naar je website te halen, maar om de totale engagementscore van alle bezoekers zo hoog mogelijk te maken.

Laat een reactie achter