Chat with us, powered by LiveChat

Waar blijft de volgende internet doorbraak?

Internet heeft evolutionaire fases doorgemaakt en een kleiner aantal semi-revolutionare fases. Een grote doorbraak is er echter sinds het ontstaan van internet zelf niet meer geweest. Dit terwijl de technologie toch niet stil heeft gestaan. Er zijn genoeg technieken die alles wat wij met internet willen en doen kunnen veranderen.

De ontstaansreden van internet is het uitwisselen van informatie over lange afstanden. Tot de dag van vandaag is dat nog steeds de hoofdreden waar we internet voor gebruiken. Het is echter niet meer de enige reden. We gebruiken internet steeds vaker voor entertainment.

Van tekst naar video

Verreweg de meeste informatie heeft nog steeds de tekstvorm. Voorbeelden zijn Wikipedia en nieuwswebsites zoals nu.nl. Zelfs social media zoals Facebook, Hyves en Twitter bestaan nog voor het merendeel uit tekst. Ook de entertainmentwebsites zijn begonnen met tekst, zie bijvoorbeeld www.fmylife.com en www.bash.org.

Door de steeds sneller wordende verbindingen ontstaan er andere soorten media. Websites als YouTube spelen een grote rol in hoe wij internet zien. Ook podcasts met audio-opnames van presentaties passen in deze groep.

Evolutiestappen in de internetgeschiedenis

In de korte internetgeschiedenis zijn al een aantal evolutiestappen aan bod gekomen:

– Het groeiende aantal verbindingen met internet (en dus de mensen die er gebruik van kunnen maken)
– Wijze van aanbieden van informatie (Telnet, e-mail, usenet, ftp, verschillende versies van HTML, IRC, MSN)
– De enorm gestegen snelheid waarmee internetters informatie kunnen binnenhalen
– Het verschuiven van de aangeboden media van tekst naar foto’s naar video (en wellicht verder nog naar HD en 3D in de toekomst)
– Grootte en resolutie (en type) monitoren

De spil van de browser

Toch is de manier van presenteren van informatie eigenlijk nauwelijks veranderd sinds de eerste browsers (omstreeks 1993). De spil van de browser is nog steeds tekst. Bij elke te bouwen website is het weer een behoorlijk gepuzzel om een ontwerp goed te krijgen, met foto’s en video’s op de juiste plek (tekst past altijd sneller op een goede plaats in mijn ervaring).

Dus terwijl het aantal gebruikers, het type en hoeveelheid content, de snelheid en beeldschermresolutie doorevolueert staat de user interface van hoe wij ‘internet’ (en specifiek websites) zien en bedienen stil. De muis alleen al bestaat al meer dan 20 jaar. Waarom zien we hier geen evolutie? (of liever nog een revolutie). Zonder aanpassing in de bediening kunnen er immers ook geen grote vernieuwingen komen in de manier hoe we informatie presenteren.

De volgende (r)evolutionaire stap

Wat de volgende (r)evolutionaire stap is laat zich natuurlijk raden. 3D maakt een enorme opkomst in de bioscoop en televisie sector. Dit zal ongetwijfeld zijn stempel drukken op het computergebruik. Spelletjes en films op de computer zullen meer en meer 3D ondersteunen. Of 3D meerwaarde heeft in de huidige vorm van presenteren van het web durf ik te betwijfelen. Websites zijn inherent 2D en hebben geen 3D pretenties, zoals spelletjes en films dit wel hebben. Bovendien kun je je afvragen hoe prettig het lezen is terwijl er allerlei 3D dingen om de tekst heen gebeuren.

Mijn persoonlijke hoop is dat het hele beeld van hoe wij internet zien herdacht wordt. Internet, zoals het was en nu is, zit in een keurslijf van 2D tekstuele presentatie dat is geworteld in decennia oude technieken. Met alle moderne technieken vind ik dit een te beperkte visie. Door de huidige en toekomstige snelheden die eindgebruikers hebben, begint de huidige presentatie van informatie een bottleneck te worden voor de snelheid van het daadwerkelijk opvragen, vinden en verwerken van informatie.

Veelbelovende moderne technieken die wat mij betreft in een nieuwe user interface aanwezig moeten zijn:

– Headtracking
– Een nieuwe input met hand input zonder tussenkomst van een proxy zoals een muis (handgestures of multitouch in een of andere vorm)
– Augmented reality (dit is niet alleen voorbehouden aan de buitenlucht, maar kan ook prima als contextuele informatiebron dienen in applicaties)

Neem bovenstaande technieken en er moet toch een bedrijf zijn die een betere interface kan bedenken voor het bedienen en presenteren van een website?

Gelukkig zit niet iedereen stil, onderstaande linkjes zijn vrij snel gevonden en beloven veel moois voor de toekomst:
Augmented reality truc
Theoretische multitouch interface (erg interessant)
bumptop 3d, desktop vervanger

Microsoft, Apple en Google… waar blijven jullie?!

Laat een reactie achter