Chat with us, powered by LiveChat

Voorzetten en doelpunten: je ideale marketingmix

Het vaststellen van doelstellingen om meetbaar te maken wat je als bedrijf of afdeling doet, is voor velen een lastige klus. Welke doelen zijn relevant en dragen ook echt bij aan het bestaansrecht van het bedrijf? De termen zoals KPI’s en ROI vliegen je om de oren, maar wat is nu de juiste metric om succes te meten? Laten we niet moeilijk doen en gewoon kijken naar voorzetten en doelpunten.

Niet voor niets is er bij voetbal, naast de topscorerslijst, ook een lijst met spelers die de meeste assists hebben gegeven. Een voorzet of pass die leidt tot het doelpunt. Zonder deze pass had het doelpunt nooit gemaakt kunnen worden. Toch storten alle spelers zich direct op de doelpuntenmaker. Terecht, zoals Cruijff al zei: “Als je niet scoort, ken je niet winnen”.

Elke wedstrijd is anders

En ook elke organisatie en markt is anders. Kijkend naar marketingactiviteiten kunnen we vaststellen dat er veel manieren zijn om het merk, product of de dienstverlening onder de aandacht te brengen, maar dat er wel ‘geld in het laatje’ moet komen. Een samenspel tussen indirecte promotie en directe conversie dus.

Onderzoek van Google wijst uit dat bepaalde online bronnen meer bijdragen aan een koopbeslissing dan andere.

Customer Journey - Path to purchase

Over het algemeen kan worden geconcludeerd dat bepaalde marketingmechanismen meer bijdragen aan het einddoel dan andere. Een einddoel hoeft niet altijd een koop te zijn, maar kan ook het behalen van andere doelstellingen zijn, zoals inschrijvingen of het opvragen van aanvullende informatie. Enkele zaken vallen op:

  • Display advertising, zoals banners op websites, maar ook offline bannering en commercials, hebben een informerende werking en zorgen voor de bewustwording dat een merk of product bestaat.
  • Social media kanalen zijn zeer divers, elk platform heeft z’n eigen dimensies. Overall gezien dragen sociale kanalen bij aan bewustwording en worden er meningen en ervaringen uitgewisseld. Adverteren op social media (paid media) is los te zien van datgene wat men onderling bespreekt (earned media) met betrekking tot producten en merken. Bij adverteren is het direct behalen van doelstellingen beter mogelijk dan bij ‘reguliere’ berichten.
  • E-mailmarketing schuurt al dichter aan tegen het bereiken van directe conversie. Het verschil tussen social media en e-mail is hier goed zichtbaar: personen die zich hebben aangemeld voor de nieuwsbrief, of e-mails ontvangen omdat ze klant zijn, zijn meer geïnteresseerd in producten en bedrijven dan degenen die erover praten op social media of accounts liken en volgen.
  • Search en direct zijn twee online middelen waarbij personen een directe conversie snel zullen behalen. Als iemand zoekt op een bepaald product of een bedrijf, zitten zij in de decision-fase. De keuze is gemaakt, er wordt bewust op een product, dienst of merk gezocht waardoor de kans op conversie een stuk hoger ligt.

Het samenspel van middelen

Ik geloof heilig in het synergetisch effect van marketingmiddelen. Hoewel het zeer lastig, zo niet onmogelijk, is om te bepalen welke invloed een advertentie op Facebook of een billboard aan de kant van de weg hebben op een koopbeslissing, is het belangrijk om zoveel mogelijk assistgevers en doelpuntenmakers in je team te hebben. Middelen die assists geven, worden vaak geschaard onder de noemer ‘branding’. De doelpuntenmakers richten zeer meer op ‘traffic’ en conversie.

Zoals eerder gezegd, is elke wedstrijd anders. Als merken of producten al een grote bekendheid genieten, hoef je alleen nog maar in te koppen: investeren in de middelen die conversies genereren. Met Adwords of Facebook advertising bijvoorbeeld. Maar is je merk nog niet bekend onder het grote publiek? Of heb je net een nieuw product gelanceerd? Dan is de branding via display advertising, radio- en TV-reclame en andere gelijksoortige media een niet te vergeten stap.

Laat een reactie achter

headerbeeld online/offline marketing