Versterk of creëer je boodschap
Social media hebben van nature een aanpak van de lange adem nodig. Het opbouwen van een goede presence en bijbehorende kwalitatieve content is niet binnen een maand klaar. Naast dit continue proces, is een campagne op social media nooit een overbodige luxe. Campagnes kunnen een bestaande boodschap op andere kanalen versterken. Maar social media lenen zich ook prima voor een dedicated campagne. Facebook campagnes, LinkedIn campagnes of gebruikmaken van de viraliteit van Twitter, voor elk wat wils.
Social media campagnes
Bij het bedenken van een campagne wordt vaak de link gelegd met een app op Facebook of met de welbekende en vaak irritante Like & Win acties. Een campagne via sociale kanalen is echter veel meer dan dat. Uiteindelijk wil je meer klanten en relaties binden. Social media zijn tenslotte geen vluchtige media, maar een manier om contact te zoeken, te onderhouden en te blijven continueren.
Sociale media bieden uiteenlopende mogelijkheden om een boodschap of call-to-action bij de doelgroep te brengen. Zo heeft elk kanaal zijn eigen opties en kenmerken. Bij het opstellen van een campagne, kijken we altijd eerst naar de doelstelling en naar de doelgroep. Geld en tijd steken in kanalen en middelen waar de doelgroep zich juist niet bevindt, dat wil niemand.
Na het bepalen van doelen en doelgroepen, is het tijd voor een creatief voorstel. Brainstormen, mindmappen en schetsen. We zorgen er voor dat je huisstijl en merkeigenschappen zichtbaar zijn. En we komen met een plan om de doelstellingen te behalen. Want elke campagne heeft zo z’n eigen kenmerken. Van branding tot conversie en van interactie tot co-creatie. Wij denken mee, voeren uit, beheren en meten, analyseren en ondersteunen.
Van app tot microwebsite
Hoe kan zo’n campagne er dan uit zien? Een bekend voorbeeld is een Facebook app, waarbij gebruik gemaakt wordt van de interactiemogelijkheden van Facebook (voorbeeld: Bilderberg Facebook app). Het inzetten van social media kan ook onderdeel zijn van een bredere, cross-mediale campagne, zoals wij voor Batavus hebben uitgevoerd tijdens de Diva-campagne.
Andere mogelijkheden zijn bijvoorbeeld:
- LinkedIn-gegevens gebruiken voor interactieve games
- Een Twitter-hashtag inzetten tijdens online en offline evenementen
- Wedstrijden en contests verrijken met social sharing mogelijkheden
- Interactieve games binnen Facebook inzetten
- Crowdsourcing en samenwerken met klanten via sociale kanalen
Behalve de inzet van social media, kunnen microwebsites, blogs en offline materiaal ingezet worden om de campagne tot een succes te maken.
- IGTV: Instagram maakt lange video’s nu mogelijkHet is zo ver; het is nu ook mogelijk langere video’s te bekijken en te uploaden op Instagram. Waar eerst alleen YouTube (en ten delen Facebook) de mogelijkheid gaven video’s langer [...]Read more
- De toekomst van search: Friends of Search 2018Op 8 februari j.l. stond alweer de 5e editie van Friends of Search plaats; hét search marketing congres van de Benelux. Dit vijf-jarig bestaan stond volledig in het teken van “The best of“, wat [...]Read more
- Het nieuwsoverzicht van Facebook, wat gaat er veranderen?Het nieuwsoverzicht van Facebook, wat gaat er veranderen? Facebook heeft een grote verandering aangekondigd die veel impact moet gaan hebben op de content dat we in ons nieuwsoverzicht te zien [...]Read more
Brainstormen voor een perfecte campagne?
Elke organisatie heeft andere doelstellingen en doelgroepen. Een goede campagne is uniek. Daarom brainstormen we graag met u over de perfecte campagne. Mail of bel direct om dit te regelen: 0513 65 69 99.