Chat with us, powered by LiveChat

Verslag Google Analytics User Conference / GAUC 2011

De afgelopen week was er in Amsterdam één trending topic en dat was het kampioensschap en de 3e ster van Ajax. Afgelopen donderdag (19 mei) kwam hier in een tijdsbestek van enkele uren een trending topic bij: #GAUC. De Google Analytics User Conference vond plaats in de Meervaart, Amsterdam. De verwachtingen waren bij elke deelnemer hooggespannen, vooral omdat veel van de sprekers vooral zouden gaan praten over de features van de nieuwe versie van Google Analytics, V5.

De aftrap kwam van de eerste keynote spreker van de dag, Nick Mihailovski (Google), die het vooral zou gaan hebben over het gebruiken van de Google Analytics (GA) API. Nick benadrukte dat de API van GA het vooral eenvoudig maakt om geautomatiseerd gegevens te customizen en op te halen. Ook gaf  hij enkele tips van interessante tools om het analyseren van gegevens te vergemakkelijken:

 

  • Paditrack.com, een (gratis) tool waarmee je de (in GA altijd zo statische) doeltrechters een stuk meer dynamiek mee kan geven. Het is met deze tool ook mogelijk om informatie uit de doeltrechter te specificeren per segment.
  • Excel.nextanalytics.com, een tool waarmee je op een flexibele manier data met meer dan 500 gegevens uit GA kunt exporteren. Met deze data zijn dan overzichtelijke en gevisualiseerde analyses en rapporten op te maken. Met één druk op de knop ververs je de analyses en rapporten.

 

De volgende spreker was Johan de Groot (Tribal IM), die vooral zou gaan praten over rapporteren en analyseren met GA exports. Johan trapte af met Excellent Analytics, een (gratis) Excel plug-in, waarmee je op simpele wijze data uit GA in een Excel spreadsheet laadt. Het paradepaardje van Johan was echter Tableau, een business intelligence tool waarmee je data uit GA exporteert naar een spreadsheet. De voorbeelden zagen er erg gelikt uit. Johan liet zelfs zien dat je op een redelijk eenvoudige manier trends in bezoekersaantallen en trends in temperatuur naast elkaar kan zetten. Op deze manier kan je een visualisatie maken van de verklaring die elke web analyticus wel eens heeft gehad voor kelderende bezoekersaantallen. Het bleek echter wel dat Tableau alleen maar interessant was voor websites/webshops met grote bezoekersaantallen.

Janco Klijnstra (Traffic4U) begon zijn presentatie over conversie optimalisatie met een de statement dat veel testing (A/B en Multivariate) op tactisch en operationeel niveau plaats vind. Janco adviseert om de hele organisatie er van te overtuigen dat testing belangrijk is. De brug naar de testing tools was snel gemaakt. Janco somde de standaard tools op die in de markt gebruikt worden voor het testen (Google Website Optimizer, Visual Website Optimizer) en hoe je hier een keuze in kan maken. Hij tipte ook www.whichmvt.com, waar in een simpel overzicht testing tools worden vergeleken. Het is daarnaast belangrijk om bij een testing opdracht duidelijke hypotheses te formuleren, die de structuur zijn voor de gehele A/B- of Multivariate test.

Het onderwerp ging over naar verleidings- en overtuigingstechnieken en hoe je deze simpel in een test op kunt nemen. De 6 principes van Cialdini (wederkerigheid, sociale bewijskracht, sympathie, autoriteit, schaarste en consistentie) werden aan de hand van voorbeelden uitgelegd.

Het middagprogramma werd afgetrapt door Pieter van der Gouwe (Metrixlab). Metrixlab heeft een tool ontwikkeld waarmee je op een eenvoudige wijze een survey in je website/webshop kan opnemen. De informatie uit deze survey is te integreren in GA. Aan de hand van deze survey kun je in GA segmenten aanmaken, van bijvoorbeeld bezoekers met een leeftijd van 20 tot 30 jaar. Zo krijg je uiteindelijk meer inzicht in het profiel van de bezoekers door de combinatie GA en web survey. Nu zien we in GA eigenlijk alleen het gedrag van de bezoeker en hoe deze bezoeker binnen komt. De sessie kwam wel over als een verkooppraatje, vooral omdat de survey tool ook daadwerkelijk van Metrixlab was.

 

Simone Rodewijk en Bauke Huijbers (beiden van Netprofiler) hadden de taak op zich genomen om de nieuwe features van GA uit te lichten (en zo het gras voor de voeten weg te maaien van de laatste keynote spreker van de dag). Alle toehoorders hadden al getest met de nieuwe versie van GA. De volgende (nieuwe) features werden toegelicht:

  • De mogelijkheid om meerdere dashboards toe te voegen en segmenten te filteren in deze dashboards.
  • De term cloud; een fraai visueel overzicht van de belangrijkste zoekwoorden van een website.

  • Plot rows; het eenvoudig vergelijken van trends naast elkaar.
  • Events als doel; in de nieuwe versie van GA kunnen we eindelijk gebeurtenissen als doel instellen.
  • Dynamische custom reports; in de custom reports is het nu mogelijk om filters toe te passen. Daarnaast kunnen de statistieken nu eenvoudig naast elkaar gezet worden, in een platte tabel, waar we voorheen één (of twee) dimensies tegelijk zagen.
  • Sitespeed; door één lijn aan code toe te voegen aan het GA script meten we nu de snelheid van een website. Snelheid van websites is één van de factoren waar Google nog scherper op gaat ranken. De sitespeed functie meet wel een steekproef van pagina’s op de website. Het is nog niet duidelijk waar deze steekproef op gebaseerd is. Daarnaast schijnt de functie nog niet alle browsers te meten.
  • Campagne attributie; deze functie laat naast de conversies die toegekend worden aan een bepaalde verkeersbron ook ondersteunende conversies zien. Het is nog niet zo dat we per conversie kunnen zien in welke verkeersbron de bezoeker voor het eerst in aanraking is gekomen met de website. We kunnen wel zien welke verkeersbronnen bij hebben gedragen aan conversies (in percentages). Zo kan een Google AdWords campagne die niet succesvol lijkt toch indirect voor sales zorgen, en dat willen we meten.

 

De laatste keynote spreker was Trevor Claiborne (Google), die aan het eind van zijn presentatie geassisteerd werd door Nick Mihailovski om enkele vragen te beantwoorden. Trevor benadrukte nog even de belangrijkste nieuwe features van GA; de plot rows, de mogelijkheid voor meerdere dasboards, de sitespeed functie en de campagne attributie functie. Volgens Trevor wordt het voor Google in de toekomst nog belangrijker dat het web zo snel mogelijk wordt en dat GA daar niet in achter mag blijven. Daarnaast willen ze bij Google naar betere share functies in GA en een eenvoudigere rechtenverdeling voor gebruikers.

In de toekomst willen ze het Google Webmaster hulpprogramma integreren met GA, social media op een juiste manier meten en meer doen op het gebied van mobile en display.

Nadat Trevor en Nick het publiek hadden gevraagd om het adres van een goed Indonesisch restaurant (gebruiken ze zelf geen Google) was de dag voorbij.

Laat een reactie achter