Chat with us, powered by LiveChat

Veel extra bezoekers of tóch SPAM in Google Analytics?

Een toename in bezoekers is vaak een goed teken. In de Analytics accounts die wij beheren zien we de laatste tijd echter regelmatig een toename in verwijzend verkeer vanuit abstracte websites zoals social-buttons.com en buttons-for-websites.com. Een stijging van enkele sessies is niets om je druk over te maken, het kan echter gauw vervelend worden als je hierdoor een toename van pakweg 70% terugziet in Analytics. Dan raken de statistieken vervuild, wat kan leiden tot onjuiste aannames. Wat gebeurt er precies en wat kan je er tegen doen? Dat leggen we in dit artikel uit!

Onjuiste referrals

Er zijn twee typen onjuiste referrals te onderscheiden, namelijk referral spam en ghost referrals:

Referral spam:
Dit zijn partijen die een robot naar jouw website versturen. Omdat de aard van de robots niet wordt (h)erkend zal deze onjuist geregistreerd worden en komt deze data dus onverhoopt onterecht in de statistieken.

Ghost referrals:
Hierbij worden statistieken in Google Analytics vervuild doordat partijen een stukje code met daarin jouw UA-code naar Analytics sturen. Het gevolg is dat Google Analytics een sessie registreert terwijl dit eigenlijk niet het geval is.

In onderstaande voorbeeld zien we een toename van 98% door onjuiste verwijzingen. Als je twijfelt over de aard van deze verwijzende bronnen kun je de statistieken eventueel in de tijd afzetten tegen een vorige periode.

Verwijzend verkeer in Google Analytics

Google Analytics > Acquisitie > Alle verkeer > Verwijzingen

Is dit te voorkomen?

De schade met betrekking  tot reeds geïndexeerde verwijzingen in Analytics is reeds gedaan. Dit is – helaas – niet met terugwerkende kracht recht te trekken. Het is echter wel mogelijk om soortgelijke praktijken in de toekomst te voorkomen. Google Analytics is inmiddels ook bekend met een groot aantal van deze referral spam partijen, door de instelling “Bots filteren” (Google Analytics > Beheerder > Weergave > Instellingen weergeven) kun je alvast een gros uitfilteren. Onze ervaringen zijn echter gemengd, deze instelling heeft namelijk wel eens tot effect dat niet al het ongewenste verkeer wordt uitgesloten en werkt alleen voor referral spam.

Om je account goed te dichten tegen onjuiste praktijken, en dus ook ghost referrals, is het beter handmatig een filter in te stellen.

Filters instellen

Per Analytics account kun je verschillende profielen aanmaken. Belangrijk is om altijd één ongefilterd profiel te bewaren voor je rauwe data (zonder IP-filter, oid), hierdoor heb je altijd alle gegevens achter de hand!

Filters in Google Analytics werken op basis van het opnemen en uitsluiten principe. Dit principe kan je toepassen op diverse kenmerken, waaronder bijvoorbeeld de URL van één spammende referral. Ook is het mogelijk om landen uit te sluiten, zie je via de secundaire dimensie “Land” bijvoorbeeld dat veel robots vanuit Brazilië worden geregistreerd?  Dan kan dit een handige optie zijn.

Door middel van RegEx kun je in één filterregel waarschijnlijk het gros uitsluiten, bijvoorbeeld op basis naam: “button|websocial|daro|semalt” (een pipe (|) staat voor “of”. Belangrijk is om hier niet mee af te sluiten in het filterpatroon, dan filter je namelijk alles). Een filterregel mag uit maximaal 255 karakters bestaan, is dit onvoldoende? Je kunt dan een tweede, derde of vierde filter toevoegen. Ons advies is om filters altijd te testen middels de filterverificatie alvorens deze te activeren. Als alles correct werkt is het enige wat je hoeft te doen de lijst regelmatig up te daten met nieuwkomers. Raadpleeg hiervoor de optie Acquisitie > Alle verkeer >Verwijzingen.

Filter toevoegen Google Analytics

Let op: Een filter zorgt ervoor dat de data niet in de dataweergave vertoond wordt en kan dus niet naderhand alsnog toegevoegd worden. Ons advies is dus om een filter altijd op een nieuwe dataweergave toe te passen!

Segment instellen

Met segmenten kun je fracties van data isoleren om zodoende te analyseren. Net als met filters kun je een aangepast segment maken waarbij onjuiste referrals niet worden weergegeven. Het voordeel van een segment is dat je zodoende een juiste weergave kunt krijgen van alle reeds verzamelde data (je kunt een segment dus toepassen op data uit het verleden. Dit is bij een filter niet zo). Het zal je echter niet helpen om de foute data in de toekomst uit te sluiten voor je property. Ons advies is dus om hoofdzakelijk te werken met een pro-actief filter. Wil je de onjuiste referrals uitsplitsen van je reeds verzamelde data? Gebruik dan een geavanceerd segment!

De RegEx die wij gebruiken (en voor ons werken) zijn respectievelijk:

1) Bron: .*((darodar|priceg|semalt|buttons\-for(\-your)?\-website|makemoneyonline|blackhatworth|hulfingtonpost|o\-o\-6\-o\-o|(social|simple\-share)\-buttons)\.com)|(econom\.co)|(ilovevitaly(\.co(m)?))|(ilovevitaly(\.ru))|(humanorightswatch(\.org)).*

2) Bron: .*((best(websitesawards|\-seo\-(solution|offer))|Get\-Free\-Traffic\-Now|googlsucks|theguardlan)\.com|(domination)\.ml|((rapidgator\-)?porn(hub\-forum)?)\.ga|(buy\-cheap\-online)\.info).*

3) Hostnaam: megalytic\.com|blog\.megalytic\.com|old\.megalytic\.com|forums\.megalytic\.com|client\.meglytic.com| translate\.googleusercontent\.com|support\.megalytic\.com

Conclusie
Heeft jouw website ook last van referral spam? Crossmedia Communicatiegroep adviseert om allereerst een nieuwe dataweergave te creëren en hier vervolgens een filter – zoals hierboven beschreven – op toegepast wordt. Dit dient meteen te gebeuren omdat het naderhand toevoegen van een filter data buiten de weergave houdt. Maak ten tweede een segment aan en pas deze toe wanneer data (uit het verleden) geanalyseerd moet worden.

Heb jij ook een toename in onterechte verwijzingen of wens je advies over Google analytics? Crossmedia Communicatiegroep adviseert u graag, neem hiervoor contact met ons op.


Online marketing & activatie consultant

Laat een reactie achter