Chat with us, powered by LiveChat

Van projectmanager naar campagne manager

De projectmanagers van Crossmedia Communicatiegroep fungeren steeds meer als crossmediaal campagne manager. Dat heeft alles te maken met de razendsnelle ontwikkeling van internet. Vrijwel dagelijks dient zich weer een nieuw communicatie medium of tool aan. Klanten vragen om een crossmediale aanpak met optimale inzet en meetbaarheid van alle middelen. Dat vraagt om een gedreven campagne manager.

De snelle ontwikkeling van het internet vraagt om een nieuwe aanpak van projecten en campagnes.Door de komst van nieuwe mediakanalen zijn er veel mogelijkheden bijgekomen om een project succesvol te maken. Van de projectmanager wordt verwacht dat ze crossmediale middelen in kunnen zetten ten behoeve van de klant. Het is dan handiger dat er iemand overzicht houdt over alle disciplines heen. Deze ontwikkeling verandert de taak van projectmanager naar campagne manager.

Wat is crossmedia?
Het doel van communicatie is in veel gevallen het overbrengen van een boodschap aan de hand van de daarbij geformuleerde doelstelling en het vertellen van een consistent merkverhaal. Dat kun je op verschillende manieren via diverse kanalen doen. Vroeger was de keuze van de kanalen redelijk overzichtelijk. Radio, televisie, printmedia en daar hielden de mogelijkheden wel op. Tegenwoordig ligt het allemaal iets complexer. Door de komst van het internet ontstonden er nieuwe mediakanalen om een boodschap te verzenden. Iedere dag komen er weer nieuwe bij. Door deze snelle ontwikkelingen is ieder individu in theorie een doelgroep geworden.

De boodschap kan in toenemende mate via steeds meer media verzonden worden, via digitale en traditionele kanalen. Daarbij hangt de keuze van het soort media af van de doelgroep. De diverse kanalen kunnen elkaar flink versterken en daarom sluit het ene kanaal het andere niet gelijk uit. Het gebruik van verschillende kanalen binnen een communicatiecampagne wordt crossmediale communicatie genoemd.

Veranderingen voor de marketeer
Voor marketeers is het er, mede door de trend van crossmediale communicatie, de afgelopen jaren niet eenvoudiger op geworden. Hoe verzend je je boodschap? Wat, waar, wanneer en via welk medium? Er zijn veel keuzes die een marketeer moet maken voordat de boodschap bij de juiste ontvanger terechtkomt. Samen met de klant kijken we naar de marketingdoelstellingen. Op basis daarvan ontwikkelen we een concept: het centrale merkhaakje. We kunnen in dit concept kiezen voor adverteren via traditionele media, maar vaak bestaat het concept uit een samenwerking van verschillende media zoals print, radio en televisie, website, online advertising, social media, beurzen en events.

Veranderingen voor de projectmanager
Concepten, campagnes en strategieën voor onze relaties crossmediaal uitwerken. In de praktijk betekent dit dat projectmanagers samenwerken met strategen en accountmanagers. Zij bepalen de strategie in overleg met de klant en de projectmanager verzorgt de planning en organisatie daarvan. Zij leggen de verbinding tussen de specialisten van de verschillende disciplines. Binnen Crossmedia Communicatiegroep werken specialisten van verschillende disciplines samen om van elke campagne een succes te maken. Elke specialist vertegenwoordigt met hart en ziel zijn eigen discipline in een project. Het is voor een projectmanager zeer belangrijk om op de hoogte te zijn van alle specialisaties. Dit is de enige manier om alle disciplines goed aan elkaar te koppelen zodat ze elkaar versterken.

Van projectmanager naar campagne manager
Naast het verbinden van de verschillende disciplines, is het voor de projectmanager zeer belangrijk om binnen een crossmediale campagne het overzicht goed te bewaken. Daarbij wordt een regisserende rol vervuld. Een projectmanager moet verder uitblinken in organiseren en plannen en het budget in de gaten houden. Daarnaast verzorgen projectmanagers de inkoop van externe diensten. In samenwerking met Echtemensen.com regelen ze ook casting en producties van film en fotografie. Last but not least: de projectmanager is verantwoordelijk voor de administratie richting onze afdeling Finance: ordernummers, offertes, urenverantwoording en facturen. Dit alles vereist een helikopterview. Vroeger was een projectmanager verantwoordelijk voor een project, tegenwoordig voor een hele crossmediale campagne. Een projectmanager is daarom steeds meer een campagne manager.

Vera Wildenbeest
Campagne manager

Laat een reactie achter