Chat with us, powered by LiveChat

Universal Analytics, wat is het en wat kan ik er mee?

Google Analytics, wie kent het niet. Door middel van Google Analytics is het mogelijk om bepaalde gegevens van je website (of app) te monitoren om hier vervolgens mee te gaan optimaliseren binnen bestaande campagnes.

Universal Analytics
Sinds april 2014 is het mogelijk om het standaard Google Analytics script te updaten naar Universal Analytics. Waarom zou ik dit doen, hoor ik u al denken. De voornaamste reden is dat Google enkel het Universal Analytics script door gaat ontwikkelen en niet het klassieke Analytics script. Dit houdt dus in dat nieuwe functionaliteiten alleen maar beschikbaar worden gemaakt binnen Universal Analytics.

Onderstaand een korte opsomming van enkele voordelen van Universal Analytics ten opzichte van het klassieke Analytics script:

User-ID
Door middel van een User-ID kunnen meerder sessies en activiteiten gekoppeld worden aan een unieke ID. Op deze manier worden alle losse activiteiten toegeschreven aan één gebruiker in plaats van aan meerdere gebruikers. Eveneens worden op deze manier het aantal gebruikers nauwkeuriger geteld en kan er bekeken worden welke apparaten de verschillende gebruikers gebruiken. Lees hier meer over de User-ID.

Uitgebreidere configuratie-opties
Binnen Universal Analytics is het aantal configuratie-opties uitgebreid. Zo kunnen er meerdere organische zoekbronnen toegevoegd worden, kan de sessie- en campagnetime-out aangepast worden, kunnen er verwijzingsuitsluitingen toegevoegd worden en kunnen er zoektermen uitgesloten worden waardoor branded-organisch verkeer aan het directe verkeer toegeschreven kan worden.

Geoptimaliseerde e-commerce
Door middel van deze functie kan het winkel- en koopgedrag van de websitegebruikers (worden er producten toegevoegd / verwijderd uit de winkelmand), het succes van interne en externe marketingactiviteiten (doormeten van promotiecodes) en economische prestaties van producten geanalyseerd worden.

Maak ik al gebruik van Universal Analytics?Google Analytics - CMCG
De meest eenvoudige manier om te controleren of uw website al gebruikt maakt van Universal Analytics is om het Analytics script in de broncode te bekijken.

Wanneer uw Analytics script er uit ziet als het hiernaast staande basis sccript, maakt u al gebruik van het Universal Analytics script. Wanneer het Analytics script er anders uit ziet maakt u waarschijnlijk nog gebruik van het klassieke Analytics script. In dit geval is het aan te raden om te upgraden.

Heeft u nog meer vragen over dit onderwerp, neem dan gerust contact op dan helpen wij u verder!


Online marketing & activatie consultant

Laat een reactie achter

Headerbeeld storytellinghttps protocol