Chat with us, powered by LiveChat

Trends in webdesign voor 2015

Onze voorspellingen en verwachtingen voor komend jaar

Het einde van het jaar is nabij, voor ons een mooi moment om naar de webdesign trends voor 2015 te kijken. 2014 was het jaar van de doorbraak van flat design en responsive web, deze ontwikkelingen gaan we in 2015 zeker terug zien. Daarnaast zien we ontwikkelingen op het gebied van tekst, beeldgebruik en video. Ook op technisch vlak zijn er ontwikkelingen die direct of indirect invloed hebben op de vormgeving.

10 trends in webdesign voor 2015:

  • Material Design, Google’s design principles.
  • Card Design, panels.
  • Full Width video/foto backgrounds.
  • Interaction, animation, motion.
  • Storytelling, custom video/fotografie (authenticiteit).
  • Performance (snelheid), SVG-ondersteuning, resolutie-onafhankelijk (HD/retina).
  • Coded prototypes, geen plaatjes.
  • Design systems (libraries), geen volledige website (pagina’s) ontwerpen.
  • Sterkere typografie (bigger, bolder) en toevoeging van handwriting.
  • Tekst en taalgebruik. Kort, krachtig en menselijk.

Flat design

Flat Design

Na de introducties van Windows 8 en Apple’s IOS7 is flat design leidend geworden in web- en app design. Deze ‘trend’ blijft dus nog wel even. In het nieuwe jaar is bijna de hele wereld plat. Veel bedrijven gaan al mee in deze stroming; Albert Heijn, Wehkamp, Bol.com, De Correspondent en RTL Nieuws om er een paar te noemen. Flat design, letterlijk vertaald: plat ontwerp, gebruikt dus geen tot weinig diepte en schaduwen. Het is een minimalistische manier van vormgeven; plat, strak, zonder franjes. Flat design is – indien goed uitgevoerd – gebruiksvriendelijker, omdat er geen onnodige, afleidende elementen worden toegepast. De gebruiker kan zich dus beter focussen op de content. Het flat design ontstond mede vanuit de responsive ontwikkeling met scaled lay-outs en content, waarbij de schaalbare items worden weergegeven door middel van codering (zoals CSS) in plaats van afbeeldingen (PNG/JPG). Dit helpt tevens mee aan een snellere laadtijd en dus een betere gebruikservaring. Een voorbeeld van een technische ontwikkeling die invloed heeft op de vormgeving.

Material design

Material Design

De volgende stap in flat design is misschien wel ‘Material Design’. Google introduceerde dit jaar Material Design als hun nieuwe richting op het gebied van (mobiel) design. Bij Material Design worden kleurvlakken, pictogrammen, subtiele randen en schaduwen in combinatie met sterke typografie toegepast. Material Design is in de basis flat design met meer toepassing van gelaagdheid en animatie. Het is de bedoeling dat dit voor nog meer gebruiksgemak voor de gebruiker zorgt. Deze design principles zijn leidend voor Google zelf, maar ze hopen ook dat designers en developers ze hanteren voor het ontwikkelen van hun eigen producten op Google’s Android-platform, zodat er meer uniformiteit – en dus routine en gemak – in de gebruiksbeleving ontstaat. Wij gaan er vanuit dat deze design principles ook buiten Google en Android een grote inspiratiebron worden.

Responsive design

Responsive

Responsive (of adaptive) is eigenlijk geen trend of ontwikkeling meer. Het is een vastgesteld principe, een vereiste. Een website anno 2015 heeft nette lay-outs voor desktop, tablet en smartphone. Het moet op elk device werken. Bestaande, statische sites maken plaats voor nieuwe responsive websites. En ja, responsive is meer werk: ontwerpers moeten extra designs maken en developers moeten meer en anders bouwen dan voorheen. Gelukkig hebben we daar als ontwerpers slimme ontwerp trucs en praktische tools voor. En voor het technisch realiseren zijn er handige frameworks binnen Wordpress en Bootstrap.

WordPress

Websites bouwen we steeds vaker met het content management systeem WordPress; zo’n 20% van de alle websites op het web draaien op WordPress. Het is een gebruiksvriendelijk CMS met veel mogelijkheden, zoals pre-fab theme’s (templates) en plug-ins. Het is zeer geschikt om snel en eenvoudig content aan een website toe te voegen. Bovendien is het een zeer betaalbaar platform. Geen wonder dus dat WordPress zo populair is. Een nadeel is dat je bij veel websites direct een WordPress-signatuur ervaart. Is dat erg? Heb je dat onderscheid nodig? Wij denken van wel.

Hoe kun je je onderscheiden?

Leuk, die trends, maar als iedereen zich gaat conformeren aan dezelfde (design)principes, dan is het risico eenheidsworst. En dat is waarschijnlijk niet wat je wilt. Hoe kun je je onderscheiden met je website? Je wilt toch een verpletterende indruk maken? Onderscheid maak je met jouw eigen verhaal: wie ben je, wat kun je de bezoeker bieden en op wat voor manier? Dit doe je met behulp van de content, zoals tekst en beeld. Daar waar mogelijk gebruik je bij voorkeur authentieke beelden/video’s, dus geen stock. Hoe echter, hoe geloofwaardiger. Ook op het gebied van content zie je trouwens ontwikkelingen: teksten worden korter, krachtiger en menselijker, minder formeel. We zien meer beelden en video’s. En deze worden groter gebruikt, steeds vaker full-width of full-screen.

Los van het design: de basisprincipes van een website zullen altijd blijven gelden; een succesvolle website draait om de bezoeker. Een bezoeker komt op je website, hij snapt direct waar hij is, hij begrijpt wat er ‘te koop’ is, wat het verschil is met andere aanbieders en hij wordt geprikkeld: ‘dit wil ik’. Hij volgt – onbewust – het conversiespoor en klikt uiteindelijk op de call-to-action button en onderneemt actie! Exact weten wie je doelgroep is en hoe je die aanspreekt is nog een hele klus. Deze kennis ontbreekt echter bij veel organisaties. Doelgroepdenken blijft verschrikkelijk moeilijk, gelukkig heeft de Crossmedia Communicatiegroep hier veel ervaring mee. Wij helpen u graag verder.

Dit was een korte vooruitblik op ontwikkelingen en trends in webdesign. Komend jaar zullen we dieper in gaan op bepaalde ontwikkelingen en ook nieuwe trends zullen we onder de loep nemen. Op naar een inspirerend, succesvol nieuw webdesign jaar!

Douwe-Jan Hibma
Hylbrand-Jan Hibma

Design & interaction

Laat een reactie achter

Headerbeeld storytellinghttps protocol