Chat with us, powered by LiveChat

Trends in retail

Er is nogal wat gebeurd het afgelopen jaar in retail land. Zoals we in het nieuws hebben kunnen lezen is de Free Record Shop na diverse pogingen op 22 april 2014 definitief failliet verklaard, Schoenenreus heeft haar deuren moeten sluiten, Halfords gaat een na een periode van sluiting proberen een doorstart te maken en zelfs modemerk Mexx werd op 4 december 2014 failliet verklaard. Vertrouwde merken die ineens uit het Nederlandse straatbeeld verdwijnen. Hebben zij veranderingen en trends gemist? Uiteraard spelen het economische klimaat en online een belangrijke rol in deze ontwikkelingen. Maar wat zij nu trends om in de gaten te houden, en wat houdt retail bezig?

Beleving en het ervaren

Steeds meer formules laten de beleving spreken op de winkelvloer om de consument te overtuigen door binnen de deuren het product of de dienst te ervaren. Zoals bijvoorbeeld winkelketen Globetrotter doet voor de outdoor branche. In de winkel kun je de klimuitrusting testen door een heuse klimwand in de winkel te beklimmen. Je zeil of regenpak te testen onder een stormdouchecabine in de winkel, een warmte check van je ski of expeditiekleding in een koelcel en zelfs je duik uitrusting of kano is te testen in het aangelegde zwembad midden in de winkel. Beleven is overtuigen.

Storytelling

Maar niet alleen de beleving in store en van het product is belangrijk, ook het verhaal van het bedrijf of het merk speelt mee in het gevoel van de klant. Storytelling is een inspirerend communicatiemiddel waarmee men zich makkelijk kan identificeren en dat mensen bij boodschappen betrekt, verbindt en deelt. Dit kan tekstueel zijn, maar ook vooral middels rich content als video vertolken hier meer tot de verbeelding van de klant.
Waar is het in mijn bedrijf mee begonnen, wat is de bron en waarom bestaan we? Waarbij de mate van maatschappelijk verantwoord ondernemen een rol speelt.

Big Data

Al deze klanten zorgen voor een schat aan data. Retailers verzamelen deze dan ook graag, maar de tijd van alleen maar verzamelen is voorbij, nu gaan we ook iets met deze dataverzamelingen doen. Maar zijn het nog wel klanten? Klanten zijn fans geworden of liever gezegd ambassadeurs van je merk. Daarom willen we graag zo relevant mogelijk zijn. Dat is waar Big data een steeds belangrijkere rol gaat spelen om zelfs te gaan voorspellen wat relevant gaat zijn voor je fan(s).

Mobile

Al deze relevante data en kennis zal zich steeds meer toe gaan spitsen om te targetten via de mobile devices. Niet alleen Smart Phone en Tablet, maar ook Phablet en wearables en voor de toekomst in car communication. Waarbij men nu een stabilisering ziet in de tablet verkopen, zien we in azie al een enorme stijging op Phablet verkopen. Grote internationale retailers zien hun bezoekers aantallen via mobile devices stijgen, bijna 45% van de bezoekers bij eBay en Wal-Mart zijn mobile only bezoekers. Nog een reden om meer op mobiel te focussen,naast alle technische mogelijkheden die worden ontwikkelt als ibeacons en NFS, zijn de verwachtingen van mobiele betalingen die een enorme vlucht gaan nemen.

In-car Communications

Naast de vlucht van mobiele betalingen zijn de ontwikkelingen in de automotive industrie, waar jongens er vroeger van droomde van de zelf rijdende auto KITT uit Knight Rider op te roepen via een horloge, is deze droom ook steeds dichter bij de realiteit gekomen. BMW heeft onlangs een presentatie gegeven omtrent het voor rijden van de auto middels oproep per horloge, wat nog een kleine stap verwijderd is van de door ontwikkeling van de zelfrijdende auto’s (Google car en Mercedes en Audi). Daar men gemiddeld een uur per dag in een auto doorbrengt is dit ook weer de opening om data te verzamelen, maar ook in-car een commerciële boodschap of relevante bestemmingslocatie tot je te laten komen.

Techniek zal zich altijd blijven doorontwikkelen en zo ook de bijbehorende marketing mogelijkheden… to be continued…
(bron: Business Insider)

 

Laat een reactie achter