Chat with us, powered by LiveChat

Hoe speel je zakelijk in op het toenemende gebruik van social media in tijden van crisis?

Hoe speel je zakelijk in op het toenemende gebruik van social media in tijden van crisis?

Dossier: Van vandaag naar morgen

Het zijn vreemde en onzekere tijden, daar zijn we inmiddels wel achter. Waar de fysieke winkelbezoeken drastisch zijn teruggelopen of zelfs helemaal zijn gestopt, groeit de e-commerce voor verschillende branches. Omdat de consument veel thuis is en meer vrije tijd heeft wordt er meer gebruikt gemaakt van het internet waaronder social media. Dit biedt kansen voor ondernemers op het gebied van naamsbekendheid, e-commerce en inspiratie. We vertellen er meer over aan de hand van 8 tips!

Tips organisch //

1. Verhoog de frequentie van je content

We zijn vaker en actiever op social media dus checken we net iets vaker onze tijdlijn van bijvoorbeeld Facebook, Instagram of LinkedIn. Kijk daarom goed naar de momenten waarop je fans actief zijn en probeer daar op in te spelen met relevante content. Focus je niet alleen op producten en diensten maar zoek naar een mooie balans tussen commerciële en niet-commerciële content. Maak daarnaast gebruik van publicatietools om je social media content te creëren en te plannen om zo efficiënt mogelijk te werken.

2. Plaats snel en update regelmatig over maatregelen

Als er iets veranderd in de actuele situatie zorg er dan voor dat je hierover snel en duidelijk communiceert zolang het nodig is. Publiceer ‘updates’ op alle kanalen die gebruikt worden, denk hierbij aan je eigen website, social media en eventueel via een persbericht. Het zijn onzekere tijden waar mensen zich vasthouden aan betrouwbare informatie. Wees daarom voorbereid op verschillende scenario’s, lees hiervoor ook onze blog van vorige week:  (online) communiceren in crisistijd, waar dit onderwerp behandeld wordt.

3. Wees extra alert op webcare

Klanten, relaties en geïnteresseerden in je bedrijf hebben in deze periode ongetwijfeld uiteenlopende vragen. Wees daarom extra alert op webcare zodat je geen enkele vraag mist. Er zijn vele mogelijkheden om vragen te stellen, denk bijvoorbeeld aan Facebook, een vraag in een reactie onder een bericht, vragen via Facebook Messenger, een vraag via een recensie of vragen via advertentiecampagnes. Bij webcare is in deze periode ook de tone-of-voice erg belangrijk, bedenk per situatie of doelgroep wat wenselijk is en houd rekening met de gevoelens van je publiek.

4. Test een nieuw platform

Als de hoeveelheid werk tijdelijk terugloopt is dit natuurlijk erg vervelend, maar het biedt ook kansen. Het geeft je de ruimte en tijd om eens verder te kijken, bijvoorbeeld naar andere social media platformen. Zet je momenteel alleen Facebook in? Ga je dan eens verdiepen in Instagram of Pinterest, dit zijn populaire platformen waar een andere (sub)doelgroep zich bevindt die je via Facebook wellicht nog niet bereikt. Wie weet ‘matchen’ deze platformen heel goed met je bedrijf, ze helpen je sowieso met het vergroten van je online zichtbaarheid. Deze tip biedt vele kansen, daarom wijden wij er een hele blog aan, deze verschijnt binnenkort op  www.crossmediacommunicatiegroep.nl/vooruitkijken.

Tips betaald //

5. Veranderde dienstverlening

Veel bedrijven passen hun dienstverlening en producten aan om te overleven. Zo gaan restaurants maaltijden thuisbezorgen en fysieke winkels leggen de focus, waar mogelijk, op e-commerce. Als je zelf dit soort acties onderneemt zorg er dan voor dat je deze initiatieven duidelijk en op een originele manier onder de aandacht brengt want concurrenten komen met vergelijkbare ideeën. Zet bijvoorbeeld een Facebook of Instagram advertentiecampagne in om een specifieke doelgroep te targeten, je boodschap te vertellen om hiermee snel bereik te genereren. Ook de inzet Google ADS kan hier van toegevoegde waarde zijn, daarover later meer een vervolg blog over veranderende bestedingen van klanten in crisistijd.

6. E-commerce? Verhoog de inzet van social media advertising!

Doe je aan e-commerce? Denk er dan eens aan om de mediabudget van je social advertising te verhogen. Het is momenteel drukker op de social media kanalen. Dit betekent dat er meer mensen, vaker en langer online actief zijn. Zo kun je met je budget de plaatsingen van je campagne uitbreiden, je doelgroep vergroten of de frequentie van vertoningen aanpassen. Hulp of advies nodig? Plan een gratis 1-op-1 adviesgesprek!

7. Bedenk alternatieve campagnes

Zorg dat je relevant blijft voor je doelgroep. Hanteer je met je bedrijf aangepaste openingstijden dan wil dit niet zeggen dat je ook je social media content moet verminderen. Juist niet. Maak zoveel mogelijk gebruik van deze gratis platformen en bedenk alternatieve campagnes en content die je doelgroep informeren, activeren of inspireren in tijden van crisis. Dit creëert vertrouwen, we moeten het samen doen.

8. Bekijk de situatie dagelijks en ga voor resultaat op korte termijn

Het is in deze periode verstandig om korte termijn doelen te stellen en flexibel te zijn voor snelle resultaten. Zet je een social advertising campagne in om je aangepaste dienstverlening onder de aandacht te brengen in de regio? Bekijk dan dagelijks vanuit welke plaatsen en personen de meeste response komt en optimaliseer je campagne o.b.v. deze resultaten. Zoals hierboven beschreven is het verstandig extra alert te zijn op webcare. Bekijk daarom ook dagelijks de interactie rondom je campagne en maak aanpassingen waar nodig.


Gratis digitaal adviesgesprek

Direct hulp nodig? Plan een gratis digitaal adviesgesprek van 30 minuten met een van onze experts.


Het is een onzekere tijd en dit zal de komende periode ook zo blijven. We moeten het samen doen. CMCG is er voor jou! Wij staan voor voor je klaar met actuele kennis en kunde. We organiseren kennissessies over topics waar je als bedrijf ten tijde van het coronavirus wellicht momenteel niet bij stilstaat maar waar je toch veel aan kunt hebben. Wil je hier meer over weten kijk dan hier of neem contact op met je projectmanager. Direct hulp nodig? Plan een gratis digitaal adviesgesprek van 30 minuten met één van onze digital experts via bovenstaand formulier. 

 

Vragen? Of kunnen we iets voor je betekenen?

Wij helpen je graag verder.
/ Bel Nienke Weening via 06 – 52589802 of mail naar n.weening@cmcgroep.nl.

Laat een reactie achter

CMCG