De toekomst van search: Friends of Search 2018

Op 8 februari j.l. stond alweer de 5e editie van Friends of Search plaats; hét search marketing congres van de Benelux. Dit vijf-jarig bestaan stond volledig in het teken van “The best of“, wat inhield dat de beste sprekers van de afgelopen jaren opnieuw hun opwachting mochten maken om de ruim 600 aanwezige marketeers alles te vertellen over de ontwikkelingen binnen search.


James Whittaker – The Coming Disruption of Search

De eerste keynote van de dag was die van James Whittaker van Microsoft. Zijn boodschap aan de zaal was dat wij, als marketeers, veel te afwachtend zijn. “Waarom blijven we wachten tot de zoeker ons gevonden heeft, als we zelf ook naar die zoeker (consument) toe kunnen?” Iedere consument geeft de gehele dag door verschillende signalen af: intenties. Dit is waar we ons meer op moeten gaan richten aldus James. Denk hierbij aan de groei van Voice Search en the Internet of Things. Wanneer we als marketeers meer gebruik gaan maken van de mogelijkheden binnen Artificial Intelligence en Machine Learning, zullen we veel betere resultaten behalen dan een mens kan behalen. Voor ieder probleem dat een mens heeft, zijn er immers data-gedreven oplossingen. In de basis blijft het eenvoudig: wanneer de consument jou als merk niet kent, weten ze ook niet dat je bestaat en zullen ze waarschijnlijk ook nooit iets van je kopen.

Friends of Search 2018 - James Whittaker


Wil Reynolds – Top Rankings are JUST a start

Op het moment dat je met de zoektermen “SEO agency” en “SEO consultant” wereldwijd(!) op #1 staat, heb je wel een idee hoe SEO werkt. Toch heeft het behalen van deze #1 positie niet zo veel zin als het je uiteindelijk geen conversies op gaat leveren. Waar SEO van oorsprong draaide om het behalen van topposities, is dat tegenwoordig niet zo eenvoudig meer. Dit aangezien zoekmachines veel beter worden in het herkennen van de intentie van een zoekopdracht. Denk aan gepersonaliseerde zoekresultaten, device gebruik, etc. Tijdens Wil zijn keynote vertelde hij de zaal op welke wijze zijn bedrijf converterende zoektermen analyseert en enkel op deze zoektermen gaat optimaliseren voor een hogere positie in de zoekresultaten. Van deze zoektermen weten we immers dat ze voor conversies zorgen. Waar het om gaat is het genereren van conversies, niet het genereren van enorm veel verkeer richting je website.


Cindy Krum – Mobile-first & PWA strategies

De keynote van Cindy Krum, oprichtster van MobleMoxie, stond volledig in het teken van Google’s Mobile First Index. Volgens Cindy gaan er enorm veel factoren een rol spelen in deze indexering. Denk hierbij wederom aan Voice Search, Machine Learning en Artificial Intelligence. Wat belangrijk is, en blijft, is dat je je gegevens op een gestructureerde manier (in de cloud) beschikbaar maakt. Zo zorg je ervoor dat alles toegankelijk is en maak je het de zoekmachines eenvoudiger om de juiste informatie te tonen. Cindy geeft aan dat het belangrijk is om te kijken welke producten Google aan het ontwikkelen is: auto’s, telefoons, smart watches en apparatuur voor in je woning. “Slechts één van deze apparaten heeft een geïntegreerd scherm. Google gaat onze data straks uit de cloud halen om ervoor te zorgen dat al deze apparaten als persoonlijke assistent kunnen gaan fungeren.”
Waar Cindy van overtuigd is, is dat apps het niet gaan overleven. Dit aangezien de technische ontwikkeling van Chat Bots en Progressive Web Apps (PWA’s) enorm snel gaat. Bovendien zorgen deze PWA’s voor veel minder indexeringsproblemen. “Overweeg je nu om een app te maken? Doe dit niet! Stop je tijd in PWA’s. Hier ga je veel meer uit halen.”


Larry Kim – Winning Paid Search strategies in 2018

Larry Kim. De man van de Unicors en Donkeys. De strekking van zijn gehele keynote is in één zin samen te vatten: Ontdek de content die het uitzonderlijk goed doet (Unicorns) en melk dit maximaal uit.
Alle overige content mag in de zogenaamde Donkey categorie. Dit is content die niet bovenmatig goed scoort en dus alleen maar tijd, en geld, kost. De Unicorn content is daarentegen content die vele malen beter presteert waardoor het veel waardevoller is om hier meer tijd en geld aan te spenderen. Als voorbeeld gaf Larry een artikel dat hij op zijn eigen blog gepubliceerd had en waarvan hij zag dat dit artikel het enorm goed deed qua views en shares. Dit artikel heeft hij vervolgens herschreven en al gastauteur op een ander, groot, blog laten plaatsen. Ook hier scoorde dit artikel enorm goed, wat Larry op voorhand eigenlijk al wist. Vervolgens gaf Larry zijn team de opdracht om een e-mailing naar zijn klantenbestand te sturen met de mededeling dat hij een webinair over dit onderwerp ging verzorgen. Men ging zich hier massaal voor aanmelden waardoor hij uiteindelijk vijf dagen op rij dezelfde webinair gegeven heeft. Kortom; hij was deze unicon maximaal aan het uitmelken.

Friends of Search 2018 - Larry Kim


Daniel Gilbert – Shaking up the PPC World

“Bijna al jullie werk is over drie jaar voor ruim 90% geautomatiseerd. Ontwikkel jezelf dus, want anders ben je straks werkloos!” Deze binnenkomer zorgde ervoor dat de aanwezigen direct “wakker” werden geschud. Door middel van, wederom, Machine learning en Artificial Intelligence worden computers steeds slimmer. Computers verslappen in principe niet en werken 24/7 op een hoog niveau. Hier kan geen enkele marketeer tegen op. En dit hoeft ook niet zolang marketeers zichzelf blijven ontwikkelen om op deze manier de computers steeds efficienter aan te gaan sturen. Met andere woorden, de taak van de marketeer verschuift (snel) naar strategisch consultant.


Samenvattend

De technische ontwikkelingen gaan enorm snel. Als marketeer zijnde moet je hier geen angst voor hebben, maar moet je dit juist met beide handen aan gaan grijpen. We kunnen machines leren om bepaalde intenties te herkennen waarnaar we deze persoon zeer gericht kunnen bereiken met een relevante boodschap. Deze wijze van search zal ervoor gaan zorgen dat conversies zullen gaan stijgen aangezien de irrelevante communicatie steeds minder zal gaan worden.

Inmiddels zijn de sheets ook te downloaden. Bezoek hiervoor de website van Friends of Search.

Sebastiaan Hulshof
Chief Digital Officer (CDO)

Laat een reactie achter

Neem contact met ons op

We zijn op dit moment niet online. Mail een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Geef een zoekterm en druk op enter