De toekomst van Search: Friends of Search 2017

Op 16 februari j.l. vond de 4e editie van Friends of Search plaats; hét search marketing congres van de Benelux. Net als tijdens de voorgaande edities bestond het programma ook dit jaar uit een mix van SEA en SEO sprekers.

Gary Illyes, Webmaster Trends Analyst bij Google

Een search marketing congres zonder Google spreker is geen search marketing congres. De eerste spreker van de dag was er dus één van Google: Gary Illyes. Gary vertelde vooral over de ontwikkelingen binnen het zoekgedrag van consumenten. Alles moet sneller, completer, betrouwbaarder en vooral NU. Enkele onderwerpen die hij behandelde waren AMP (snelheid door AMP), content (complete informatievoorziening) en veiligheid (betrouwbaarheid door HTTPS). Daarnaast vertelde hij dat 2016 het eerste jaar was waarin er meer mobiele zoekopdrachten werden uitgevoerd, dan desktop zoekopdrachten.

Voice search wordt groter

De manier waarop wij op het internet zoeken is in de afgelopen jaren behoorlijk veranderd. Één van de belangrijkste factoren is het apparaat waarmee we een zoekopdracht uitvoeren. Waar voorheen vooral vanaf een desktop device een zoekopdracht uitgevoerd wordt, zorgt de mobiele telefoon inmiddels voor de meeste zoekopdrachten. Door deze ontwikkeling is local search ook veel belangrijker gevonden. Een mobiele telefoon is immers altijd binnen handbereik. Naast local search is ook de wijze waarop we een zoekopdracht uitvoeren veranderd. Het overgrootte gedeelte van de zoekopdrachten zullen we intypen, maar langzaam aan zullen we steeds meer voice search zoekopdrachten ingeven. Website eigenaren kunnen hier op in spelen door Google beter te laten weten welke informatie er op een pagina te vinden is. Dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van Structured data markup. De verwachting is dat de voice search zoekopdrachten op den duur ook in Google Search Console zullen verschijnen.

Artificial intelligence

Kunstmatige intelligentie gaat steeds belangrijker worden, en zullen uiteindelijk de menselijke activiteiten overtreffen of aanvullen. Kate Adams (Google) vertelde over de visie van Google: Mobile First to Artificial Intelligence first. Wanneer we hier een doorvertaling van maken richting bijvoorbeeld Google AdWords zal dit in kunnen houden dat het systeem zelf AdWords campagnes kan gaan optimaliseren. Zo beschikt Google AdWords over enorm veel data rondom de prestaties van zoekwoorden en advertentieteksten, welke biedingsstrategie op welk moment van de dag, en per apparaat, het beste zal gaan werken, etc. Op deze wijze kan het systeem de consultant meer en meer ondersteunen.

Facebook is dead, long live Facebook

Jes Stiles nam ons in een half uur mee door de ontwikkeling van Facebook, waarbij ze begon met de oneliner: “Facebook is dead, long live Facebook”. Al snel werd duidelijk dat ze verwijst naar de ontwikkeling van Facebook, van een social platform naar een digitaal interactie platform. De acquisitie van Oculus door Facebook heeft online marketing naar een nieuw niveau getild. In een VR-wereld gaat het immers om de interactieve ervaring. Als markerteer moet je niet meer vertellen waarom een product gekocht moet worden, je moet het je doelgroep laten beleven.
Friends of Search - Facebook - /CMCG

Denk in doelgroepen!

Één van de overkoepelende boodschappen van het congres was duidelijk: denk niet meer in kanalen en zoekwoorden, maar denk eens in doelgroepen. Hoe ziet je doelgroep eruit? Welke kenmerken zijn er te bedenken en op welke wijze kan de content hier op aangepast worden? Waar zoekt je doelgroep op? En wanneer gaan ze eigenlijk op zoek naar bepaalde informatie? Wanneer van elke doelgroep je deze informatie hebt, stem daarna de kanalen hier op af!


Chief Digital Officer (CDO)

Laat een reactie achter

Neem contact met ons op

We zijn op dit moment niet online. Mail een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Geef een zoekterm en druk op enter