Chat with us, powered by LiveChat

Tell a friend: verleden tijd?

De tell-a-friend functie is een niet weg te denken onderdeel in een digitale nieuwsbrief. De ontvanger vindt jouw nieuwsbrief leuk en stuurt deze door naar een bekende. Dé manier om een doelgroep te bereiken, waarvan je niet in het bezit bent van het e-mailadres. Maar werkt dit nog wel?

Relevantie
Relevantie is en blijft het belangrijkste. Wanneer je één artikel leuk vindt in de nieuwsbrief, stuur je dan de gehele nieuwsbrief door? De ontvanger wordt afgeleid, omdat er nog meer informatie in de nieuwsbrief staat. Daarnaast kost het veel tijd om de nieuwsbrief met een grote groep mensen te delen. En wat is het resultaat ervan? Hebben ze het juiste artikel gelezen?

Inhoud niet meer laten delen
Het doorsturen van de nieuwsbrief wordt steeds minder gebruikt, maar dat betekent niet dat de ontvanger de inhoud van de nieuwsbrief niet meer mag of kan delen. Integendeel zelfs, maar zet het dan wel effectief in.

Geef de ontvanger bijvoorbeeld de mogelijkheid om één artikel te delen via één van zijn eigen social media accounts. Wanneer iemand een interessant artikel wil delen, hoeft hij in de nieuwsbrief alleen maar op een social media icoon te klikken, waarna hij doorgelinkt wordt naar het geselecteerde social network. Indien ingelogd kan de ontvanger direct het bericht plaatsen. Hiermee bereik je in één keer een groter publiek.

 

Voorbeeld:

 

Voordelen van social sharing in de nieuwsbrief

  • Je kunt zelf aangeven welke artikelen wel en niet gedeeld mogen worden en via welke social media kanalen. (Bijvoorbeeld: Twitter, LinkedIn, Facebook, Hyves)
  • De ontvanger deelt een specifiek artikel en niet de gehele nieuwsbrief. Relevantie!
  • Groter bereik! De ontvanger deelt het artikel in één keer met een grote groep. Deze groep kan vervolgens het artikel ook weer delen met zijn/haar vriendenkring.

 

Interessante content
Denk daarom extra goed na over de inhoud, die je naar de doelgroep communiceert. Is het interessant nieuws? Is het deelbare content? Stuur de informatie die past bij jouw doelgroep. Zorg dat bij het artikel (die bijvoorbeeld op de website staat) ook een button staat: ‘Blijf ook op de hoogte en meld je aan voor de nieuwsbrief!’. En probeer deze mensen in de database te krijgen. Op deze manier word je bereik steeds groter.

Laat een reactie achter