Chat with us, powered by LiveChat

Succes met social media? Denk eenvoudig!

ROI Social MediaSocial media is voor de ‘buitenstaander’ een complex, dynamisch en onoverzichtelijk vakgebied. Tel daarbij op dat het ROI-vraagstuk net zo complex lijkt als het vakgebied, en de drive om de bedrijfsresultaten een positieve boost te geven door gebruik te maken van de mogelijkheden in social media zal snel slinken. Branding, prima. Maar het behalen van meer verkopen of het genereren van leads?

Twee keuzes

Wil je succesvol zijn met social media en je bedrijfsdoelen behalen dan heb je, simpel gesteld, twee keuzes:

  • Wees het innovatieve bedrijf met een visie,  dat zelf bepaalt wat de social media kanalen zijn waarop het zich gaat bevinden. Draag die visie uit en overtuig de bestaande doelgroep. Door de sterke visie en de vasthoudendheid trek je uiteindelijk andere geïnteresseerden naar deze kanalen.
  • Doe onderzoek naar je doelgroep en de sociale kanalen waarop zij zich bevinden. Bekijk de cijfers en focus op de kanalen met de meeste potentie. Meet je eigen inspanningen, trek conclusies uit de cijfers en pas continue je strategie en focus aan op je doelgroep.
    .

Voor beide keuzes is het noodzakelijk om doelstellingen te bepalen. Wil je meer verkopen realiseren? Meer ingevulde contactformulieren? Nieuwsbrief inschrijvingen, brochure aanvragen, leads? Definieer ze en hang er een waarde aan. Zonder waarde is meten zinloos. Je kunt je waarde altijd bijstellen mocht je inschatting niet helemaal goed zijn. In het begin is het een kwestie van aftasten.

Probeer nieuwe sociale kanalen eens uit. Kijk wat het je oplevert qua doelen, en of je je doelgroep bereikt. Relateer het aan de resultaten van je inspanningen op de andere sociale media. Vergelijk. Geeft het dezelfde (of betere) resultaten dan de kanalen waar je je al bevindt? Of zit er veel potentie? Ga dan door, maar blijf vergelijken.

Meet, analyseer en verbeter

Meet je ROI. Zonder ROI ben je nergens. Bepaal wat je investment is: heb je kosten om je social media kanalen te beheren? Hoeveel tijd besteden medewerkers er aan? Wat is de tijd die je nodig hebt om je meetproces uit te voeren? Allemaal kosten. Noteer ze en splits ze eventueel uit per social media kanaal voor een meer gedetailleerd ROI-proces. Bepaal daarnaast de opbrengsten, indien mogelijk ook per kanaal. Google Analytics is een fantastische tool om je doelen meetbaar te maken en er een financiële waarde aan te hangen. Daarnaast zijn er nog tal van online tools (zowel gratis als betaald) die je inspanningen op een duidelijke manier weergeven en toelichten.

Meet Social Media ROI via Analytics

Bepaal dus je ROI. Maar blijf daarnaast ook kijken naar de branding en het bereik dat je (misschien als ‘bijproduct’) uit social media haalt. Avenish Kaushik, auteur en medewerker van Google, heeft een eigen theorie ontwikkeld, waarin hij de conversatieratio (aantal reacties per post), applaus ratio (aantal likes en +1’s per post) en versterkingsratio (aantal ‘shares’ per post) noemt. Dat is een goed begin. Er zijn tevens tools die dit eenvoudig voor je kunnen meten.

 

Laat een reactie achter