Chat with us, powered by LiveChat

Stappenplan website design

Website design vanuit een multidisciplinaire aanpak

Op iedere hoek van de straat zit wel een handige programmeur die een website in elkaar kan zetten. Voor een dubbeltje kun je op de eerste rang zitten. Onze ervaring leert dat dat dubbeltje kan uitmonden tot vele euro’s. Voorafgaand aan de bouw van de site is het verstandig een aantal afwegingen en beslissingen te nemen. Wordt het een ‘branding’ of ‘activatie’ site? Hoe zit het met usability, hoe ga je om met SEO? Lees hieronder het stappenplan dat we vanaf 1996 succesvol hanteren.

Stappenplan website design

Meten is weten

  • Stel een multidisciplinair team samen. Denk aan een vertegenwoordiging van marketing, webmaster, webcare, sales en iemand met kennis van ERP processen. Binnen CMCG doen we dit ook met een creatief (concept) strateeg, GUI designer, usability expert, SEO specialist en een developer. Alles onder leiding van een projectmanager.
  • We stellen een aantal indicatoren op en zetten Analytics in om een bepaalde tijd te meten wat er op de website gebeurt. In sommige gevallen is het zelfs handig om een tool als mousetracking of een klantenpanel in te zetten.

Doelstelling

  • Het begint allemaal bij de bedrijfs- of merkstrategie, waar een gedeelte van je visie is ingesloten: wat wil je bereiken, met wie communiceer je, wat moet de website doen en hoe zou die site er over bijvoorbeeld twee jaar uitzien? Leg alles vast in een briefing.

Het idee

  • De briefing vormt het startpunt voor het ontwikkelen van een concept; het centrale idee. Vergeet hierbij een keer de standaard van het logo links en menu rechts. Als de website representatief voor het merk moet zijn, dan kan het idee wel eens heel anders zijn. Dit concept/idee testen we binnen het team en zo nodig bij een aantal klanten.

Wireframes en functioneel ontwerp

  • Het idee vormt aanleiding voor zowel het ontwikkelen van wire-frames door een usability expert als voor het schrijven van een functioneel ontwerp. Dat laatste gaat in samenspraak met developer(s). Binnen deze fase bepalen we ook de keuze en werking voor het achterliggende content management systeem (CMS) en mogelijke koppelingen met externe databases.

GUI design

  • Het idee, de wireframes en het functioneel ontwerp vormen de briefing voor de ontwerper. Hij ontwikkelt een ‘Graphic User Interface’, de definitieve vormgeving van de site. De vormgeving wordt tegenwoordig zo opgebouwd, dat de code (CSS) voor een groot gedeelte kan worden overgenomen door de developers.

Development

  • De ontwerpen voor de GUI vormen -samen met de wireframes en het functioneel ontwerp- het startpunt voor de developers: de uiteindelijke bouw van de site. In de fase van het functioneel ontwerp hebben we bepaald in wat voor taal dat gebeurt zoals PHP of .net.

Content, testen en live

  • Vrijwel parallel aan de bouw van de website kun je starten met de ontwikkeling van de content: beeldmateriaal en tekst. De SEO expert speelt binnen deze fase een belangrijke rol.
  • Las geruime tijd in voor het testen van de site voordat deze ‘live’ gaat.

Direct aan de slag met een design voor je website?

Binnen de Crossmedia Communicatiegroep zit een multidisciplinair team van specialisten dat je wegwijs kan maken in de wereld van websites en apps. Als adviseur en meedenker of begeleiding op projectbasis. Van strategisch advies tot engineering en (online) activatie. Mail of bel direct: 0513 65 69 99.

Laat een reactie achter