Chat with us, powered by LiveChat

Je bent jarig en je wilt een feestje geven. Maar wie moet je uitnodigen? Ken je dat gevoel? Je hebt verschillende vriendengroepen die elkaar helemaal niet kennen of zelfs kunnen waarderen. Datzelfde gevoel heb ik nog altijd bij social media als Hyves, Facebook en Twitter. Sociale verbanden leggen, daarin moet social media nog groeien.

Internet als vervanger

We gebruiken internet voor iets wat we al deden. We hoeven niet meer naar de winkel om een cd te kopen of een acceptgiro in een brievenbus te doen om te betalen. Maar we blijven wel kopen en betalen. Met social media is het precies zo. Het basisprincipe is niet nieuw. We gebruiken alleen nieuwe technieken om efficiënter contacten te onderhouden.

Het onderhouden van sociale contacten wordt eenvoudiger

Een netwerk van vrienden en bekenden heb ik altijd gehad. Facebook en Hyves maken deze netwerken zichtbaar. Een groot voordeel is dat internet alles (en dus ook het onderhouden van sociale contacten) aanzienlijk gemakkelijker maakt. Waar ik vroeger vijf mensen moest bellen, zie ik nu in één oogopslag wat ze meegemaakt hebben.

Social media kopieert niet het echte sociale leven

Het probleem van social media is dat het verre van een perfecte kopie is van ons sociale gedrag. Vaak zijn de vriendengroepen die we hebben ergens in ons leven ontstaan. We hebben een aantal vrienden die we tijdens een studie zijn tegengekomen. Er zijn directe buren, collega’s, familie. De mens is van nature een sociaal wezen en heeft mensen om zich heen nodig (lees hierover bijvoorbeeld ook eens ‘Herd’ van Mark Earls: http://bit.ly/9wEMoY). Onze sociale eigenschappen verklaren de grote successen van sociale netwerken. Wat de mens wel kan, maar de sociale netwerken op internet nog niet goed kunnen toepassen, is het schakelen tussen verschillende groepen onderling.

Andere interfaces en indelingen

Netwerken zouden nog beter aan kunnen sluiten op het natuurlijke gedrag van de mens. De oplossing ligt in het vinden van nieuwe manieren om je vrienden en je communicatie in te delen. Zo zouden nieuwe interfaces op een eenvoudige en toch overzichtelijke manier ons netwerk kunnen onderhouden. En nog belangrijker: we moeten in één overzicht onze netwerken kunnen herkennen. Mét onderverdelingen in netwerken van mensen waarmee we nauwe en minder nauwe banden onderhouden.

Drang naar groei vs perfectionering

Sociale netwerken willen groeien en geld verdienen. Laten we hopen dat deze twee factoren bij het perfectioneren van het succes niet in de weg staan. Het zou namelijk jammer zijn dat een medium dat ons leven gemakkelijker en leuker kan maken ten onder zou gaan. Voor organisaties die social media als tool inzetten is er een extra uitdaging: houd rekening met verschillende sociale kringen en groepen waarin jouw doelgroep(en) zich bevinden.

Laat een reactie achter