Chat with us, powered by LiveChat

Social Media Update – September 2014

Social media is het meest dynamische online marketing onderdeel. Elke dag worden er nieuwe updates doorgevoerd aan bestaande social media kanalen, worden er nieuwe functies geïntroduceerd of zijn er redesigns te noteren. In deze maandelijkse update houden we je op de hoogte van alle ontwikkelingen. Zo ben je binnen een mum van tijd weer helemaal up-to-date. Wat gebeurde er in augustus 2014?

Verplicht liken op Facebook vanaf november verboden

Vanaf komende november is het niet meer toegestaan om op Facebook een like op je Facebook-pagina te verplichten, zodat men mee kan doen aan een Facebook-app, actie of spel. Facebook heeft hiervoor gekozen omdat veel personen enkel meedoen om iets te winnen en vervolgens niet als kwalitatieve like op de pagina blijven hangen. Facebook geeft developers 90 dagen de tijd om de lopende apps en acties aan te passen.

Misleidende titels en links aangepakt door Facebook

Er zijn, met name in Amerika, veel Facebook-pagina’s die door links en misleidende titels in Facebook-berichten, zoveel mogelijk klikken willen vergaren. De kwaliteit van de achterliggende webpagina’s is echter vaak bedroevend. Facebook wil deze berichten aanpakken door te gaan meten of men de pagina’s ook echt bezoekt en leest. Nog meer maatregelen voor kwalitatieve content dus.

Een voorbeeld van The Next Web: Facebook wil dit soort berichten gaan aanpakken.

Facebook Events: statistieken en meer ad-zichtbaarheid

Vanaf nu is het ook mogelijk om statistieken van een op Facebook aangemaakt event te bekijken. Hoeveel personen er zijn bereikt, hoeveel de pagina hebben bekeken en hoeveel personen daarvan ook hebben aangegeven of ze komen. Daarnaast lanceerde Facebook een advertentievariant voor Events, waarbij deze nu ook in de news feed te zien zijn. Voorheen was dit alleen als kleine advertentie op de desktop-versie, maar aangezien het meeste bezoek van mobiele devices komt, zijn ze genoodzaakt om deze ook tussen de status updates zichtbaar te maken.

Conversies op Facebook Ads nu ook cross-device meetbaar

In de loop van de tijd heeft er een verschuiving plaats gevonden van het succes van Facebook advertenties. Voor een groot bereik is het onontbeerlijk om de advertentie op mobiel zichtbaar te maken. Sterker nog, zonder mobiele vertoningen, blijft er bitter weinig over, aangezien Facebook voor het grootste deel op mobiel gebruikt wordt. Bij het meten van de resultaten heeft Facebook een extra component toegevoegd. Je kunt vanaf nu namelijk zien waar een advertentie is vertoond en op welk device er een conversie heeft plaatsgevonden. Facebook meet tussen iPhone, iPad, iPod, desktop, Android-smartphone en Android-tablet.

Twitter introduceert het embedden in plaats van retweeten

Voorheen was het alleen mogelijk om een tweet volledig te retweeten, of door middel van de letters RT er je eigen commentaar aan toe te voegen. In het laatste geval moet dit echter binnen de 140 tekens blijven. Twitter heeft nu de ‘embed’-functie gelanceerd, waardoor het mogelijk is een tweet van een ander als extra kader ónder je eigen tweet/commentaar te plaatsen. Zo heb je nog 140 tekens over voor je eigen tekst. Een tweet binnen een tweet dus!

Adverteren op Twitter ook mogelijk met video’s

Hoewel in Nederland nog niet beschikbaar, is het vanaf nu in Amerika ook mogelijk om video’s te adverteren op Twitter: de Promoted Video advertentie.

Twitter experimenteert met tweets van anderen

Tot ergernis van velen is Twitter aan het experimenteren door tweets te laten zien van personen die je níet volgt. Dit druist in tegen het principe dat je je berichtenstroom zelf in de hand hebt door selectief te zijn in wie je volgt. Twitter is echter van mening dat bepaalde tweets en accounts interessant kunnen zijn, ook als je ze niet volgt. We zullen zien wat het gaat opleveren..

Statistieken van Twitter-accounts gelanceerd

Vanaf september is het mogelijk om meer informatie over de volgers van een Twitter-account op te roepen. Zo zal Twitter je informatie verschaffen over de best presterende tweets, de meeste interactie en hoeveel retweets je hebt vergaard.

2014-09-01_1138

LinkedIn biedt Sponsored Updates aan buiten de bedrijfspagina

Adverteren op LinkedIn kan nog steeds via de kleine advertenties aan de zijkant, echter worden deze niet optimaal vertoond. Ook LinkedIn ziet een stijging van bezoek via de mobiele app en heeft een tijdje geleden daarom de Sponsored Updates uitgerold. Deze moeten echter op de Company Page geplaatst worden om er gebruik van te maken. Vanaf nu hoeft dat niet meer. Maak een Sponsored Update die niet op de bedrijfspagina verschijnt, en promoot deze onder de doelgroep.

Mogelijkheid om te chatten binnen Pinterest

Pinterest heeft de mogelijkheid toegevoegd om elkaar berichten te sturen, zodat je kunt chatten over een specifieke Pin. Je kunt zelfs reageren door middel van een andere Pin in het chatgesprek. Hier wordt de nieuwe functionaliteit uitgelegd.

Nieuwe Analytics voor Pinterest

Sindskort heeft Pinterest een vernieuwde  Analytics module. Hier vind je nu meer informatie over je profiel, de prestaties van je Pins en de activiteiten rondom Pins.

Instagram introduceert HyperLapse

Deze nieuwe tool van Instagram laat je hoogwaardige kwalitatieve video’s maken met een andere look dan we gewend zijn. Tevens zorgt deze tool er voor dat er stabilisatie optreedt vanwege de bewegingen met je mobiele telefoon.

 

Blijf up-to-date en lees ook volgende maand de Social Media Update!

Laat een reactie achter