De herfst heeft zijn intrede gedaan in Nederland. Tijd voor jouw maandelijkse dosis social media updates. Wat gebeurde er in oktober 2015? Wij hebben alles voor jou op een rijtje gezet!
Facebook carrousel
De Facebook carrousel optie is beschikbaar gesteld voor tijdlijn berichten. Eerder werd de carrousel mogelijkheid geïntroduceerd voor Facebook advertising. De optie maakt het mogelijk om meerdere USP’s en afbeeldingen te vermelden. Zodoende kun je meerdere producten laten zien, diverse kenmerken van één product in de schijnwerpers zetten of een creatief canvas creëren in diverse frames. In tegenstelling tot de betaalde versie is het niet mogelijk om meerdere URL’s te verweven per beeldje. Er is al een dedicated Facebook-pagina met inspirerende voorbeelden.
Instagram advertising
Zoals aangekondigd in de vorige social media update is Instagram vorige week van start gegaan met advertising. Uit de eerste reacties van gebruikers bleek dat het even wennen was. Ondanks het label ‘gesponsord’ was het sentiment vooral negatief. Het voordeel van Instagram advertising zit hem voor nu voornamelijk in de lage concurrentie en de uitgebreide targeting mogelijkheden dankzij Facebook. Alle advertentiemogelijkheden vind je hier.
Facebook-pagina layout op de schop
De geruchten gingen al langer en worden steeds concreter: Facebook gaat de layout van pagina’s aanpassen. De nieuwe look wordt gestroomlijnder, oftewel een kleinere profielfoto, geen tab links meer en een grotere call-to-action button. Wanneer de nieuwe layout uitgerold gaat worden is nog niet bekend. Een sneak peak zie je hier.
Karakterlimiet Twitter gaat verdwijnen
Twitter heeft aangekondigd te werken aan een platform waarin het mogelijk is tweets te plaatsen die meer dan 140 karakters lang zijn. Met de introductie van Twitter Cards werd al een stap in die richting gezet. Meer informatie over de nieuwe richting van Twitter.
Snapchat laat adverteerders reclame maken in selfies
Snapchat werkt aan gesponsorde animatie waarbij merken zelf ontworpen stickers beschikbaar kunnen stellen voor selfies van gebruikers. Het streven is deze functie tijdens Halloween te introduceren. Adverteerders kunnen rekenen op een investering van $ 750.000 gedurende feestdagen. Tijdens normale dagen bedragen de kosten pakweg $ 450.000.
Profielvideo’s
De updates op Facebook blijven maar komen. Het platform is op dit moment druk aan het testen met profielvideo’s in plaats van profielfoto’s. Het experiment heeft als doel in een dynamische animatie (maximaal 7 seconden lang) een schets te geven van de pagina inhoud. De traditionele profielfoto wordt nog niet helemaal afgescheept, ook hierin is een experiment gespot. Namelijk de mogelijkheid tijdelijke profielfoto’s in te stellen. Een voorbeeld hiervan zijn de “Pride Filter” regenboog profielfoto’s.
Blijf up-to-date en lees ook volgende maand de Social Media Update!