Chat with us, powered by LiveChat

Social Media Update – Mei 2015

Social media is het meest dynamische online marketing onderdeel. Elke dag worden er nieuwe updates doorgevoerd aan bestaande social media kanalen, worden er nieuwe functies geïntroduceerd of zijn er redesigns te noteren. In deze maandelijkse update houden we je op de hoogte van alle ontwikkelingen. Zo ben je binnen een mum van tijd weer helemaal up-to-date. Wat gebeurde er in april 2015?

YouTube betaalde abonnementen voor ad-free video’s

YouTube komt met een betaald, advertentie-vrij abonnement. Door een periodieke bijdrage is het mogelijk om video’s te bekijken waar geen advertenties meer worden vertoond. Het videoplatform zorgt op deze manier dat de inkomstenstroom continu blijft, maar voor adverteerders wordt het bereiken van het complete doelpubliek wel een stuk lastiger.

Facebook introduceert video-app Riff

Alweer nieuws van het video-front. Als een experiment begonnen, inmiddels uitgerold door Facebook: Riff. Deze app voor Android en iOS zorgt er voor dat je samen met vrienden een video kan ontwikkelen. Meerdere personen kunnen korte clips in een bepaald ‘topic’ zetten, waardoor er een langere, creatieve video ontstaat. Dat is tenminste de bedoeling van Facebook.

Algoritme van Facebook op de schop

2015-04-28_0940

Regelmatig verandert Facebook de manier en frequentie van het tonen van updates. De nieuwste wijziging zorgt er nu voor dat er meer échte berichten van vrienden langs komen, en minder activiteiten van vrienden (een like of reactie op een ander bericht). Dit heeft ook gevolgen voor het tonen van berichten van bedrijven, volgens The Next Web.

Twitter gaat highlights aangeven

Lezen we hierboven dat Facebook relevantie wil gaan worden in de updates die je ziet, Twitter gaat hier pas mee beginnen. Op mobiele devices bestond al enige tijd de ‘While you were away’ melding, die belangrijke tweets liet zien die je gemist had. In het verlengde daarvan geeft Twitter nu de hoogtepunten van de voor jou relevante tweets, ook van accounts die je niet volgt: Highlights. Deze hoogtepunten worden als samenvatting in een digitale-krant-stijl aan je aangeboden, vooralsnog alleen als pushmelding op Android apparaten.

Zonder account Twitter en tweets bekijken

Voorheen was het niet mogelijk om tweets en trends op Twitter te bekijken zonder eigen account. Twitter heeft aangekondigd dat het nu wel mogelijk wordt, beginnend in de Verenigde Staten en langzaam uitrollend in de rest van de wereld.

Twitter lanceert Curator voor mediabedrijven

Voor mediabedrijven zoals TV-zenders, is het lastig om de juiste berichten vanuit Twitter aan een actueel onderwerp te koppelen. Speciaal hiervoor heeft Twitter het platform Curator in het leven geroepen. Hierbij kan veel verder gesegmenteerd en gefilterd worden, om real-time de juiste tweets bij een onderwerp te tonen. Momenteel enkel voor mediabedrijven en andere content publishers die dit aanvragen op de website.

Privéberichten naar iedereen wordt weer mogelijk op Twitter

Een tijd geleden heeft Twitter het kort toegestaan en direct weer opgeheven, maar nu lijkt het toch een definitieve keuze: het wordt mogelijk om naar een ieder privéberichten (Direct Messages) te sturen. Je kunt het echter wel aangeven indien je deze niet wilt ontvangen. Dat is dan wel weer handig voor bijvoorbeeld beroemdheden.

2015-04-17_1042LinkedIn lanceert contentcuratie met Elevate

Door de introductie van LinkedIn Elevate wordt het mogelijk om medewerkers te activeren om organisatie-content op LinkedIn te delen en te verspreiden. Relevante content kan door de organisatie worden ‘aangeboden’ aan de werknemers door middel van het Elevate-platform. Het transparant maken van statistieken moet helpen om medewerkers nog meer te activeren. Momenteel is Elevate alleen op aanvraag beschikbaar.

Instagram komt met notificaties van nieuwe posts

Instagram kondigde in een Twitter-bericht aan dat je vanaf nu notificaties kunt aanzetten om geen nieuwe berichten van je favoriete accounts te missen. Bij een gebruiker kies je in het menu voor ‘Turn on Post Notifications’ om dit in te schakelen.

Blijf up-to-date en lees ook volgende maand de Social Media Update!

Laat een reactie achter