Chat with us, powered by LiveChat

Social Media Update – Maart 2015

Social media is het meest dynamische online marketing onderdeel. Elke dag worden er nieuwe updates doorgevoerd aan bestaande social media kanalen, worden er nieuwe functies geïntroduceerd of zijn er redesigns te noteren. In deze maandelijkse update houden we je op de hoogte van alle ontwikkelingen. Zo ben je binnen een mum van tijd weer helemaal up-to-date. Wat gebeurde er in februari 2015?

Twitter promoot advertenties ook buiten eigen medium

Veel van de tweets op het sociale netwerk worden op andere media gelezen, zoals geïntegreerd in websites en op mobiele apps. Twitter wil de advertenties, zoals de zogenaamde Promoted Tweets nu ook laten zien op deze externe plekken. Een eerste samenwerking met de Flipboard-applicatie en Yahoo! Japan is inmiddels van start gegaan. Op deze manier heb je als adverteerder nog meer bereik, aangezien tweets tegenwoordig niet meer beperkt worden tot twitter.com. Tevens zien personen die Twitter niet gebruiken, de ads ook verschijnen.

Snel een tweet promoten met Twitter Quick Promote

Op dezelfde manier dat Facebook gebruikmaakt van het boosten van een status update, heeft Twitter nu ‘Quick Promote’ gelanceerd. Een bestaande tweet promoten is snel en eenvoudig te realiseren. Twitter legt op haar blog uit hoe dit in z’n werk gaat.

Google en Twitter gaan opnieuw samenwerken

Tot 2011 liet Google real-time tweets zien in de zoekmachine. Tot nu was dat niet het geval – enkel oude tweets kwamen terug in de zoekresultaten. Google en Twitter zijn echter bezig met een nieuwe samenwerking waardoor ook real-time tweets in Google worden vertoond. Het heeft even geduurd, maar het lijkt toch een voordeel voor beide partijen te zijn.

Facebook introduceert marktplaats-achtige functionaliteit

De vele minimarktplaatsen en ‘sneuphoekjes’ op Facebook krijgen binnenkort een vervolg via een nieuwe functionaliteit. In plaats van een status update in een Facebook Group kies je er voor om een product te verkopen door op ‘Sell’ te klikken. Vraag en aanbod komen zo bij elkaar en biedingen zullen plaatsvinden binnen Facebook zelf.

Zelfmoordpreventie door Facebook

Behalve de vrolijke berichten op Facebook zijn er ook genoeg personen die hun negatieve gevoelens uiten op Facebook. Het platform ziet deze trend en wil proberen om mensen met suïcidale neigingen te helpen. Zie je dat iemand een update plaatst die je niet vertrouwt? Dan kan je dit aangeven en wordt anoniem een zelfhulpbericht door Facebook op zijn of haar timeline geplaatst.

Relevante lokale Facebook updates door Wifi, GPS en beacons

Facebook wil updates, nieuws en informatie op je mobiele app zo relevant mogelijk maken. Hiervoor hebben ze Place Tips geïntroduceerd, een methode waarbij je locatie wordt bepaald door Wifi, GPS, telefonienetwerken en beacons. Door de bepaling van deze locatie krijg je lokaal nieuws en relevante informatie over de plek waar je op dat moment bent.

Facebook App voor AdsFacebook Ads uitgebreid met multi-product advertenties

Vanaf nu is het ook mogelijk om in Facebook advertenties meerdere afbeeldingen te plaatsen die roterend verschijnen. Op deze manier is het bijvoorbeeld mogelijk om meerdere producten aan te bieden binnen één advertentie. Facebook toont hoe dit er visueel uit komt te zien.

Smartphone App voor beheren Facebook advertenties

Het beheren van advertenties op Facebook kan nu ook vanaf mobiel. De Ads Manager App van Facebook laat de resultaten van de Facebook advertentiecampagnes zien, maar je kunt ook nieuwe ads aanmaken of bestaande advertenties aanpassen.

LinkedIn start eigen advertentienetwerk

In navolging op Twitter en Facebook, komt LinkedIn nu ook met het vertonen van advertenties buiten de eigen platformen. Aangezien LinkedIn vorig jaar marketing platform Bizo overnam, zat deze stap er aan te komen. Het advertentienetwerk heet LinkedIn Network Display en maakt gebruik van het AppNexus platform.

Pinterest verbiedt affiliates en introduceert zelf een koopknop

In recente berichten werd bekend dat Pinterest het aanbieden van affiliate-links bij pins gaat verbieden. Gebruikers die afbeeldingen deelden die via een link een vergoeding voor hun opleverden, missen zodoende hun inkomstenbron. Het houdt verband met de geruchten dat Pinterest bezig is een koop-knop te ontwikkelen waarbij je binnen Pinterest een product kan kopen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Nieuwe pin-mogelijkheid: Apps pinnen op Pinterest

Behalve afbeeldingen en video’s, is het vanaf nu ook mogelijk om je favoriete smartphone- of tablet-apps te pinnen en te ordenen. Momenteel werkt dit nog alleen voor de iOS-apps.

 

Blijf up-to-date en lees ook volgende maand de Social Media Update!

Laat een reactie achter

Crossmedia Communicatiegroep