Chat with us, powered by LiveChat

Social Media Update – Augustus 2013

Ook in de vakantie zitten we bij de Crossmedia Communicatiegroep niet stil. Voor ClickQ is er op social media gebied geen ‘rustpauze’ ingelast, de ontwikkelingen gaan gewoon door. Vandaar dat wij in dit artikel alle ontwikkelingen op social media gebied van de afgelopen maand voor u samenvatten. In hapklare brokjes. Enjoy!

LinkedIn vernieuwt Company Page Analytics
Als beheerder van een bedrijfspagina (Company Page) op LinkedIn, kun je nu extra informatie bekijken over de updates die je als bedrijf geplaatst hebt, wat de meeste ‘engagement’ heeft opgeleverd, type updates met elkaar vergelijken (clicks, likes, comments, shares), meer gedetailleerde informatie over de volgers van de bedrijfspagina en het kunnen monitoren van groei in volgers.

LinkedIn komt met Sponsored Updates
In navolging van de Sponsored Posts van Facebook (het promoten van Facebook-berichten van je Facebook-pagina), komt LinkedIn ook met Sponsored Updates. Vanaf nu zijn deze beschikbaar voor iedereen. Een sponsored update komt tussen de andere updates te staan op de LinkedIn homepage. Dit komt zowel op de desktop, als op mobiele apparaten en tablets tevoorschijn.

2013-08-02_1607

Facebook updates kunnen nu ‘ge-embed’ worden
Facebook rolt langzaam een nieuwe functionaliteit uit: het embedden van status updates op websites. Eerder was dit ook al mogelijk op Twitter, en nu maakt Facebook het ook beschikbaar. Het geldt (vanzelfsprekend) alleen voor publieke status updates (dus voor iedereen zichtbaar).

Hashtags op Facebook
Het blijkt uit dit onderzoek dat hashtags weinig tot geen invloed hebben op engagement door de Facebook community, in tegenstelling tot het gebruik van hashtags op Twitter: “(..) according to research, posts with hashtags perform just as well as those without.” Ook het feit dat slechts 28% van alle Facebook berichten publiek zijn en de andere 72% afgeschermd heeft geen positieve invloed hierop.

Facebook komt binnenkort met video advertenties
Facebook is bezig om video advertenties (á la LinkedIn) te introduceren. Het formaat is nog niet helder, wel dat het een automatisch afspelende advertentie is. Het lijkt er op dat dit een voor veel gebruikers irritante vernieuwing gaat worden!

In Facebook reacties kan je vanaf nu foto’s plaatsen
Dit kon voorheen nog niet. Nu is het echter mogelijk om in een reactie op een Facebook post (van Facebook Pages) een foto toe te voegen. Dit is nog niet overal zichtbaar, het wordt geleidelijk uitgerold.

Nieuwe Facebook Insights module
Facebook heeft de statistieken voor Facebook pagina’s een opfrisbeurt gegeven. Het is nu mogelijk om veranderingen in likes, shares, comments en clicks los te bekijken, voorheen was dit allemaal in één grafiek zichtbaar. Daarnaast is er nu een overzicht beschikbaar van welke status updates een beter bereik of meer positief engagement onder de doelgroep hebben. Meer nieuwe functionaliteiten zijn:

  • Negatieve feedback: berichten die weggeklikt zijn of als spam gemarkeerd. Dit wordt in een grafiek weergegeven.
  • Herkomst van likes: waar komen je nieuwe likes vandaan, oftewel op welke plek heeft men op Like geklikt om je pagina te liken?
  • Benchmark: vergelijk je likes met je eigen gemiddelde prestaties op het gebied van likes vergaren.
  • Vergelijk je berichten met betrekking tot wie ze gelezen heeft: organisch (je fans en netwerk) tegenover betaald (via de advertentiemogelijkheden).
  • Hoe vaak is je Facebook pagina bekeken. Dit is een stuk minder dan het aantal keren dat je status updates zijn bekeken, maar geeft wel waardevolle informatie over het belang van het uiterlijk van je pagina en hoeveel tijd je daar in zou moeten steken.
  • Het aantal berichten van anderen die op je pagina zijn geplaatst en hoe dit zich verhoudt in de tijd.
  • Verwijzingen (!): het aantal keren dat iemand vanaf een externe website op je Facebook pagina terecht is gekomen. Tevens staat hierbij welke websites dit zijn geweest. Zeer waardevolle informatie dus.
  • Bereik van je berichten: meer informatie over het bereik van je berichten, tevens met een handige sorteerfunctie. Ook kan je binnen het bereik, per bericht, onderscheid maken tussen organische en betaalde bezoekers, en tussen bezoek door fans en niet-fans.
  • Een compleet overzicht van de tijden en dagen van de week waarop je fans online zijn. Zo weet je precies wanneer je je berichten het beste kunt plaatsen voor het meeste bereik.
  • Een demografische vergelijking tussen je fans en het totale gemiddelde van Facebook-gebruikers, op basis van leeftijd en geslacht. Dit kan ook worden weergegeven voor de personen die je met je status updates bereikt (dus niet enkel je fans) en voor ‘betrokken personen’ (enkel de personen die je geliked hebben, op je bericht hebben gereageerd of een update hebben gedeeld, in de afgelopen maand).

2013-08-09_1026

Polls op Facebook zijn verleden tijd
Facebook heeft de mogelijkheid om een poll als status update te plaatsen verwijderd. Het is dus niet meer mogelijk om op deze manier een vraag voor te leggen aan je fans.

Gebruikers Facebook blijven komen
Momenteel is het aantal Nederlandse Facebook-gebruikers op het punt van 8,2 miljoen actieve accounts aangekomen. Dat is zeer hoog, vooral in relatie met het aantal inwoners in Nederland minus baby’s en de vergrijzende bevolking.

FourSquare biedt adverteren aan
En ook FourSquare ziet het grote geld van adverteren in. Zij rollen langzaam aan de mogelijkheid om te adverteren uit. Het grote voordeel voor FourSquare is dat zij dit op basis van fysieke locatie van de gebruiker kan doen, bijvoorbeeld een advertentie laten zien als je vlakbij een bedrijf of evenement bent. Zeer relevant dus.

YouTube biedt een ‘Subscribe’ button voor je website aan
Wil je meer subscribers vergaren op een YouTube kanaal, dan kan je een button integreren waar men direct op kan klikken, om zo te abonneren op het videokanaal.

Google brengt het succesvolle Google Offers naar Nederland
Met name in Amerika wordt er al volop gebruik gemaakt van Google Offers, wat je kunt vergelijken met een website als Groupon (welke in Nederland trouwens niet echt van de grond komt op grote schaal). Google gaat dit binnenkort ook beschikbaar maken in Nederland. Het zal moeilijk worden om er voor te zorgen dat dit aan gaat slaan, gezien het beperkte succes van Groupon.

De nieuwigheid is alweer van Vine af
Misschien komt het doordat Instagram nu ook video-mogelijkheden aanbiedt, of is het puur een korte hype geweest, maar het gebruik van Twitter’s app Vine is na introductie dramatisch snel gedaald.

Zo, hopelijk ben je weer bij op social media gebied. Vragen? Mail ze naar socialmedia@clickq.nl!

Laat een reactie achter