Chat with us, powered by LiveChat

Social Media Update – September 2013

Social media is het meest dynamische online marketing onderdeel. Elke dag worden er nieuwe updates doorgevoerd aan bestaande social media kanalen, worden er nieuwe functies geïntroduceerd of zijn er redesigns te noteren. In deze maandelijkse update houden we je op de hoogte van alle ontwikkelingen. Zo ben je binnen een mum van tijd weer helemaal up-to-date!

Update News Feed Facebook

Facebook heeft een nieuwe functionaliteit uitgerold om de News Feed (de berichtenstroom op je Facebook-profiel) aantrekkelijker te maken. Berichten die je misschien gemist hebt, kunnen later alsnog prominent in de berichtenstroom verschijnen, zodat ze niet aan je aandacht ontsnappen. Dat betekent dus dat de status updates niet altijd in chronologische volgorde getoond worden, maar dat relevantie belangrijker wordt dan tijdstip van plaatsing. Facebook communiceerde dit inmiddels via haar blog. Daarnaast probeert Facebook ook de, van Twitter afgekeken, functie Trending Topics uit.

Facebook past de regels aan voor like&win acties

Het is vanaf nu toegestaan om het verzamelen van likes op een paginabericht (dus niet op de pagina zelf) te promoten. Dit geldt vervolgens als een stemmechanisme om bijvoorbeeld prijzen te winnen. Ook mogen de winnaars via de Facebook-pagina bekend gemaakt worden en mag er promotie gemaakt worden voor het plaatsen van berichten op de Facebook-pagina. Wat echter nog steeds verboden is, is het toepassen van share-en-win acties, waarbij gepromoot wordt om een paginaberichte te delen met vrienden. Hier lees je meer over de wijzigingen. Daarnaast heeft Facebook aangekondigd dat het bedelen om pagina-likes en het gebruik van de populaire memes bestraft gaat worden in de vorm van minder zichtbaarheid op Facebook.

Advertenties op Facebook binnenkort targeten op status updates van gebruikers

Facebook heeft het privacybeleid aangepast, waardoor het lijkt alsof er nieuwe advertentie-mogelijkheden gaan verschijnen in de toekomst. De inhoud van status updates van gebruikers kunnen namelijk gebruikt worden om relevante advertenties te tonen. Maar dat is dus nog even afwachten.

Samen foto’s uploaden in één foto-album

Ook kwam Facebook met de functionaliteit om met maximaal vijftig vrienden een foto-album op de sociaalnetwerksite aan te maken en foto’s naar te uploaden.

2013-09-02_1056

Big Data wordt toegankelijk voor iedereen

Veel data over social media wordt opgeslagen in de zogenaamde Social Media Monitoring tools. In combinatie met andere (online/offline) marketingdata wordt het echter nog veel interessanter. ‘Big data‘ leek iets voor de grote jongens en techneuten, maar doordat Splunk aan populariteit wint, lijkt het er op dat het ook toegankelijk wordt voor elke marketeer. Een korte uitleg over Splunk vind je hier.

YouTube komt met live streaming mogelijkheden

Google+ had het inmiddels al, nu komt het videomedium (inmiddels ook van Google) ook met een live streaming optie. Maar pas als je meer dan 100 subscribers op je YouTube kanaal hebt. Eerst een volgersbase opbouwen dus, voordat je live gaat streamen.

LinkedIn: solliciteren nu nog sneller via mobiel

Van baan veranderen is niet meer zo speciaal als vroeger. Zo blijkt maar weer uit de nieuwe mogelijkheid die LinkedIn biedt: solliciteer direct vanaf je smartphone op beschikbare vacatures!

LinkedIn verlaagt leeftijdgrens om studenten te kunnen registreren

Studenten vanaf 16 jaar kunnen nu ook een profiel aanmaken op de zakelijke sociale netwerksite LinkedIn. Het platform verlaagt de leeftijdgrens van 18 naar 16 jaar per aanstaande 12 september.

LinkedIn University Pages

Gelijktijdig met het verlagen van de leeftijdsgrens voor profielen, heeft LinkedIn een belangrijkere rol toegekend aan universiteiten op LinkedIn, de University Pages worden toegespitst op scholieren en studenten om zo alvast stappen te maken in de zakelijke wereld. Het wordt tevens een ontmoetingsplaats tussen studenten. Neemt LinkedIn daarbij de rol over die Facebook ooit groot maakte?

2013-09-02_1058

Nieuwe look-and-feel voor LinkedIn Groups

Er zijn meer dan 2 miljoen Groups op LinkedIn. Veel van deze groups worden niet actief gebruikt, maar áls er activiteit is in deze forumachtige omgevingen, dan is het véél activiteit. LinkedIn vond dat het tijd was om de ouderwetse, lang gebruikte, indeling en uiterlijk eens aan een vernieuwingsslag te onderwerpen.

Google+ gaat onderscheid maken tussen intern en openbaar

In deze blog, al weer van een tijdje geleden, zag ik de trend al enigszins aankomen: Google gaat de concurrentie met Yammer aan, om ook als hét sociale netwerk voor organisaties (intern) te gaan dienen. De aankondiging die ze half augustus maakten lijkt hier een concrete slag in te slaan.

Google+ biedt een koppeling met Soundcloud aan

Hoewel in Nederland niet erg bekend, is Soundcloud het medium om geluidsfragmenten op te nemen en te becommentariëren. Fragmenten van Soundcloud kunnen vanaf nu naadloos geïntegreerd worden in Google+ updates.

Twitter introduceert gerelateerde nieuwsberichten voor embedded tweets

Tweets die geïntegreerd (embedded) worden op websites, worden verrijkt met ‘related headlines’, nieuws dat gerelateerd is aan de tweet.

Stay up-to-date! Tot de volgende Social Media Update!

Laat een reactie achter