Chat with us, powered by LiveChat

Social media tools en software in alle soorten en maten

Tools en software in alle soorten en maten

Social media management en marketing tools. Software die analyses maakt en rapportages genereert. Maar ook als ondersteuning van webcare of content management. Er zijn honderden, zo niet duizenden tools, die in één of meerdere aspecten voorzien. Van (bijna) gratis tot zeer prijzig. Wij doen niet voor niets regelmatig analyses voor klanten om de beste tools uit te kiezen: wij weten wat er is en welke tool het beste past bij de behoefte.

Social media software & tools advies

Bij het professioneel gebruiken van social media ontstaan veel uitdagingen. Moeten we 24/7 online zijn? Hoeveel personen zijn geschikt en verantwoordelijk om berichten te plaatsen of op vragen en klachten te reageren? Moeten er ook medewerkers van andere afdelingen dan alleen Marketing plaatsnemen in een ‘social media team’? Vragen waar veel bedrijven mee te maken krijgen. Vroeg of laat.

Er zijn honderden tools en systemen die u en uw bedrijf kunnen helpen om tot een efficiënt social media proces te komen. Tools convergeren steeds vaker tot allesomvattende systemen, met uiteenlopende mogelijkheden. Deze tools bezitten één of meer van onderstaande elementen:

Monitoring
Hier gaat het om het scannen van berichten waarin je merk- of bedrijfsnaam, productnamen en labels in voor komen. Behalve volume, kun je ook sentiment analyseren (wordt er overwegend positief of negatief over ons gesproken?), de belangrijkste merkfans identificeren, de meest besproken onderwerpen op een rij krijgen en vaststellen op welke sociale media de meeste activiteit omtrent jouw bedrijf of merk plaatsvindt. Je kunt dit zelf doen binnen een tool, of uitbesteden.

Webcare
Real-time dashboard-elementen geven een overzicht van berichten, personen en accounts die relevant zijn voor uw bedrijf. Omdat ze praten over het merk, klachten of complimenten hebben of informatie uitwisselen over je producten en diensten. Vanuit een tool kan direct op berichten gereageerd worden. Een optimale ondersteuning voor webcare functionaliteiten.

Content marketing
Met veel verschillende social media accounts in bezit, is het handig om op een centrale plek de regie te kunnen houden over het plaatsen en inplannen van berichten, ook wel Content Management genoemd. Social media tools bieden deze mogelijkheden, waarbij overzicht gegarandeerd is. Met name voor veel accounts en meerdere medewerkers is deze functionaliteit een welkome toevoeging. Tools in combinatie met een content training is de perfecte combinatie.

Workflow
Social media is niet enkel meer een ‘speeltje’ van de marketing-afdeling. Medewerkers van verschillende afdelingen en op diverse niveau’s worden betrokken bij de uitvoering, webcare en content plaatsing. Dit zorgt ervoor dat soms zelfs de halve organisatie zich in zo’n tool bevindt. Workflow-elementen in deze software-pakketten bieden uitgebreide opties om toestemmingsniveau’s en bevoegdheden in te regelen.

Analyse
Het analyseren van gegevens kan op diverse manieren. Berichten die worden gemonitord, kunnen in grafieken uiteengezet worden voor meer inzicht in de digitale share of voice. Voor webcare-doeleinden is het mogelijk om prestaties van de afdeling of individuele medewerkers te analyseren op basis van gemiddelde reactietijd, sentiment, aantal verwerkte berichten en overall prestaties. Kortom, Big Data binnen social media.

Social CRM
Sociale kanalen bieden veel informatie over klanten, medewerkers en prospects. Systemen zijn tegenwoordig in staat om gegevens uit verschillende kanalen te koppelen, om zo een up-to-date en dynamisch profiel van alle contactpersonen te genereren. De trend die hier zichtbaar is, is de groei richting Data Management.

Bij de Crossmedia Communicatiegroep zijn we bekend met veel systemen en tools. Wij staan hier onafhankelijk in en adviseren je graag over de meest geschikte systemen voor je organisatie. Daarnaast zijn we officieel HootSuite Partner en hebben we een individueel gekwalificeerde HootSuite professional in dienst.

Weten wat wij kunnen? Bekijk dan eens de case die we voor Blue Sky Group hebben uitgevoerd: Social Media Software advies voor Blue Sky Group. Tevens hebben wij hetzelfde traject voor onze klant Batavus uitgevoerd: Social Media Software advies voor Batavus.

Professioneel advies?

Bij de Crossmedia Communicatiegroep werken experts die ruime ervaring mét en kennis van social media tools en software hebben. Hoe kunnen wij je helpen? Mail of bel direct voor meer informatie: 0513 65 69 99.

Showing 2 comments
  • Daniel
    Beantwoorden

    Hi,

    Wat voor software pakketten zijn er om voor meerdere klanten social media content te kunnen posten op verschillende platforms?
    groet,

    Daniel

    • Sybrit Pen
      Beantwoorden

      Hoi Daniel, wat ons betreft verschilt dat per klant, bedrijf, branche etc.. Wij gebruiken meerdere tools hiervoor, het is maar net welk pakket het beste bij onze klant aansluit. Ik zou je adviseren om zelf tools de zoeken via Google en anders kun je altijd een officiële adviesaanvraag indienen via ons contactformulier!

Laat een reactie achter