Chat with us, powered by LiveChat

Social media strategie: waar begin je?

De ROI van een social media strategie

‘Learning by doing’, wordt wel eens gezegd als het aankomt op social media. Natuurlijk, je leert er veel van, maar als je maanden op de verkeerde paarden wedt, worden er toch vraagtekens gezet bij het aangewende budget en tijdsbesteding. Doe daarom eens een stapje terug. Bepaal doelgroepen en doelstellingen alvorens de middelen te verdelen. Het is het zeker waard. Want een gedegen strategie zorgt voor optimale ROI.

Begin met een scan

Gewoon beginnen met social media is er tegenwoordig niet meer bij. Klanten, fans, medewerkers, leverancies, afnemers en andere stakeholders zijn inmiddels aanwezig op social media kanalen. Zij praten over je bedrijf, merk, producten en diensten. Het is daarom goed om te weten wat er allemaal gezegd wordt, door wie en op welke kanalen. Een gedegen Social Media Scan is een onmisbaar element van een strategisch perspectief op social media.

Elke organisatie heeft doelen. Misschien uitgesplitst naar offline en online marketing doelstellingen. Misschien als algemene kernwaarden of als keiharde doelstellingen. Social media dienen bij te dragen aan deze doelstellingen. Het is daarom belangrijk dat de acties die je als bedrijf of merk initieert, direct bij de juiste doelgroep terecht komen. Anders is de inspanning voor niets geweest.

Waar zitten de mensen van mijn doelgroep, welke sociale kanalen gebruiken ze, wat doen ze daar en hoe kan ik ze bereiken? En hoe verhoudt zich dat tot je bedrijfsvisie, -normen en -waarden? Het is belangrijk om hierover na te denken, dit vast te leggen in een Strategisch Document en dit zowel intern als extern te communiceren. Wij kunnen je daar bij helpen.

Een allesomvattende strategie

Het opstellen van een Social Media Strategie bevat de volgende deliverables:

  • Een Strategisch Document als leidraad, vanuit de complete organisatie of toegespitst op een afdeling
  • Een social media planning in de tijd inclusief mijlpalen en taakverdeling
  • Een ROI/Voortgangsdocument, zodat doelstellingen en KPI’s continue gemonitord kunnen worden en er bijgestuurd kan worden, of een alternatieve oplossing die wij bieden
  • Een intern activatiedocument met do’s en don’ts en een visie die uitgedragen kan worden richting de eigen medewerkers

Een strategie voor social media is, vanwege het dynamische karakter van dit medium, een levend document en vormt de basis voor verdere ontwikkeling van het social media beleid. Als deze basis is gelegd, kunnen wij helpen bij de uitvoering en adviseren we door middel van periodieke Social Media Consultancy om zo richting een ware ‘Social Company’ te groeien.

Heb ik een social media strategie nodig?

Elke organisatie is anders en heeft andere behoeften. Wilt u eens met onze experts van gedachten wisselen over een social media strategie? Dat kan. Mail of bel direct voor meer informatie: 0513 65 69 99.

Laat een reactie achter