Chat with us, powered by LiveChat

Social begint met luisteren

Hoe begin je met social media? Hoe wordt je succesvol met social media? Hoe verdien je geld met social media? Vragen die je veel voorbij ziet komen op trainingen en seminars tegenwoordig. Voordat je succesvol wordt en geld verdient, moet je beginnen bij het begin.

Sociaal gedrag

Alles wat we online doen is een nieuwe vorm van onszelf uiten. We gebruiken een ander medium wanneer we ons op sociale netwerksites begeven, maar in de basis hebben we dezelfde behoeftes als toen we internet nog niet als medium hadden. Het is dus ook goed te kijken naar offline sociaal gedrag (waarvoor al veel onderzoek is gedaan) om te zien wat daar werkt. Deze principes kan je vervolgens ook op social media toepassen.

Luisteren

De basis van sociaal gedrag en sociaal geaccepteerd worden is luisteren. Iemand die niet luistert zal niet goed kunnen antwoorden en reageren. Mensen die moeite hebben met sociaal gedrag in de offline wereld, worden ook vaak in eerste instantie door begeleiders geleerd om te luisteren. Sociaal gedrag gaat om het geven en krijgen van aandacht en dat kan alleen wanneer je luistert naar de ander.

Merken

Voor merken en bedrijven biedt social media de kans om zich van hun persoonlijke kant te laten zien. Op sociale media gaat het om menselijke interactie. Als bedrijf moet je je dus ook van je menselijke kant laten zien. Een vriend die continue enkel over zichzelf praat, niet naar je luistert, je geen vragen stelt en niet op je reageert zal waarschijnlijk niet lang je vriend blijven.

In marketing is een duidelijke trend zichtbaar waarin bedrijven steeds meer beoordeeld worden op hun daadwerkelijke gedrag en steeds minder op de manier waarop ze zichzelf in communicatie presenteren. Denk bijvoorbeeld aan de situatie waarin BP zich vorig jaar bevond. Social media biedt bij uitstek mogelijkheden om als organisatie je menselijke gezicht te laten zien.

Voorbeeld

Een mooi voorbeeld dat laat zien dat echt sociaal gedrag begint bij luisteren is onderstaand verhaal van Koelstra kinderwagens. Door goed te luisteren wat de klanten van deze organisatie zeggen en hier op een menselijke en sociale manier op te reageren ontstaat echte interactie met de doelgroep.

Laat een reactie achter