Snelheid wordt ook een Google mobile rankingfactor

Snelheid wordt een Google rankingfactor

Afgelopen week maakte Google eindelijk bekend dat van 28 juli 2018 de snelheid ook een mobile rankingfactor gaat worden. Uiteraard is dit geen verrassing aangezien een snelle (mobiele) website over het algemeen ook voor een betere gebruikerservaring zorgt.


Waarom is snelheid belangrijk?

Niemand heeft zin om “lang” te moeten wachten totdat een pagina geladen is. Wanneer een pagina wel lang moet laden heeft dit negatieve impact op de gebruikerservaring van je bezoeker, met de kans dat deze persoon besluit om niet te willen wachten. Zeker met zoekopdrachten via mobiele apparaten in combinatie met een 3G of 4G verbinding is dit het geval. Deze verbindingen zijn over het algemeen al langzamer dan een (bekabelde) desktop verbinding. En aangezien momenteel het grootste gedeelte van het internetverkeer in Nederland via mobiele apparaten gaat, is het niet meer dan logisch dat de zoekmachine Google hier meer gewicht aan gaat koppelen.

In de basis gaat het dus niet zozeer om het verhogen van de snelheid maar om het verbeteren van de gebruikerservaring van de websitebezoeker. Hoe minder drempels er zijn, hoe groter de kans op een positieve uitkomst zoals een aankoop of aanvraag.

Hoe snel is mijn website?

Google zou Google niet zijn wanneer ze hier geen gratis tool voor zouden hebben: Pagespeed Insights. De werking is eenvoudig. Je plakt een willekeurige URL in het invulveld en je laat Google deze URL analyseren. Hier rolt een score uit tussen de 1 en de 100 voor zowel mobiel als desktop. Let er wel op dat de snelheid per pagina berekend wordt; de homepagina kan dus een andere score ontvangen dan een willekeurige productpagina.

Naast de tool van Google kan je ook gebruik maken van Pingdom. Deze tool geeft wat diepgaandere informatie met betrekking tot het verbeteren van de snelheid. Deze informatie is met name bruikbaar voor de persoon die daadwerkelijk de technische optimalisatie door gaat voeren.

Waar moet ik beginnen?

De eerste logische stap is analyseren of, en zo ja hoe, je website sneller gemaakt kan worden. Hiervoor gebruik je bijvoorbeeld één van bovenstaande tools. Vaak is er al veel winst te behalen met enkele kleine aanpassingen zoals bijvoorbeeld in de caching of compressie settings. Ook het verkleinen van afbeeldingen zorgt vaak al voor een behoorlijke stap in de juiste richting. Andere verbeterslagen zijn vaak al een stuk technischer, waarbij het advies dan ook is om dit af te stemmen met de webbouwer.


Heb je vragen over het verbeteren van de snelheid van je website? Neem dan gerust contact met ons op!

Sebastiaan Hulshof
Chief Digital Officer (CDO)

Laat een reactie achter

Neem contact met ons op

We zijn op dit moment niet online. Mail een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Geef een zoekterm en druk op enter