Chat with us, powered by LiveChat

Mobiel is niet meer weg te denken uit de samenleving en ons dagelijks leven. Onze smartphone is onze telefoon, navigatiesysteem, spelcomputer en onze agenda. Maar bovenal is onze telefoon de plek waarop wij onze e-mail lezen: 91% van alle smartphone gebruikers bekijkt zijn e-mail minimaal één keer per dag op zijn telefoon. We gebruiken onze telefoon meer voor e-mail dan voor bellen, sms’en of social media.

Niet meer gebonden

Door het gebruik van e-mail op je smartphone ben je niet meer gebonden aan plaats of tijd om je mails te lezen. Je bepaalt zelf wanneer en waar je de mails leest. In Nederland wordt op dit moment ongeveer 50% van alle mails geopend op mobiel. En dit percentage stijgt nog steeds.

Als bedrijf kun je hier niet meer om heen. Het is belangrijk dat jouw berichten ook op mobiel goed te lezen zijn. Uit onderzoek van BlueHornet blijkt dat ongeveer 70% (!) wegklikt wanneer de mail niet goed te lezen is of moeilijk opent.

responsive-web

Business-to-Business

Niet alleen business- to-consumer krijgt te maken met deze verschuiving van desktop naar mobiel. Ook in de zakelijke markt wordt er meer en meer e-mail gelezen op mobiel. Uit onderzoek van B2B e-mailmarketingbureau Admitter blijkt dat meer dan 30% B2B mails op zijn mobiel bekijkt. Dit is een stijging van meer dan 200% in twee jaar.

Veranderend gedrag

Door deze verandering van device, verandert ook zeker het gedrag van je e-maillezers. Mobiel internet is minder snel dan breedband internet. Daarnaast heb je een kleiner scherm, wat zorgt dat je voor een tekst moet scrollen. Weinig mensen lezen een hele tekst op hun mobiel. Het is dus van belang om je mail in te richten met korte teksten, opgedeeld in alinea’s en voorzien van tussenkopjes. Verder moet de e-mail er ook zonder plaatjes goed uitzien, 48% van de ontvangers ziet de plaatjes namelijk niet. Gebruik niet te grote afbeeldingen, in verband met de laadtijd, en maak gebruik van alt tags.

Is jouw e-mail al geoptimaliseerd voor mobiel?
We kunnen er dus niet meer omheen, het is belangrijk om je e-mails te optimaliseren. Maar hoe doe je dit en waar kun je meteen al een quick-win op maken?

Een aantal tips om je prestaties op mobiel te verbeteren

  • Maak gebruik van de preheader als extra trigger. De meeste mobiele clients tonen een deel van de onderwerpsregel (ongeveer 45 tekens), maar ook de preheader. Deze kun je dus gebruiken als extra trigger om de mail te openen.
  • Gebruik een groot (web)font. Een groter font zorgt dat je mailing ook op mobiel goed leesbaar blijft.
  • Maak korte teksten, opgedeeld in alinea’s en voorzien van kopjes. Hierdoor zijn je mails beter scanbaar en hoeven mensen niet te veel te scrollen. Maak hierbij ook gebruik van witruimtes, waardoor het scannen ook gemakkelijker wordt.
  • Gebruik één kolom, of schaal verschillende kolommen onder elkaar. Horizontaal scrollen is een echte no-go!
  • Maak telefoonnummers meteen klikbaar, zodat mensen vanuit de e-mail in twee kliks kunnen bellen.
  • Zorg dat Call to Action buttons goed aanklikbaar zijn met een vinger. Zorg ook dat de links niet te dicht bij elkaar liggen. Er is niets vervelender dan steeds de verkeerde link aan te tikken met je vinger.

Wat kunnen wij voor je doen?

Bij de Crossmedia Communicatiegroep werken experts op het gebied van e-mailmarketing en het optimaliseren voor mobiel. Denk je ook aan een mobiele landingspage en website?
Wij kunnen helpen met onder andere:

  •  Het maken van een responsive e-mail template
  •  Het uit handen nemen van jouw e-mailmarketing
  •  E-mailmarketing trainingen
  •  E-mailmarketing consultancy
  •  Responsive websites en landingspagina’s

Laat een reactie achter