Chat with us, powered by LiveChat

Relevantie: het enige medicijn tegen de nieuwe inboxen?

Een nieuwsbrief opmaken en versturen klinkt heel gemakkelijk. Leuke onderwerpen bedenken, bijpassende beelden selecteren, een database samenstellen en verzenden. Een kind kan de was doen. Of toch niet?

Het grootste risico was altijd, dat jouw e-mail aangemerkt kan worden als spam. Maar wanneer de doelgroep zichzelf aanmeld voor de nieuwsbrief, is het probleem verholpen. Ze hebben immers zelf aangegeven dat ze de nieuwsbrief willen ontvangen. Het zou mooi zijn, wanneer dit genoeg was. Maar helaas… tegenwoordig moet je met meer potentiële bezorgproblemen rekening houden.

Dialoog met de ontvanger

Op het moment dat je de nieuwsbrief verstuurt, start een dialoog met de doelgroep, maar ook tussen jouw verzendplatform en de internet serviceproviders. Denk hierbij bijvoorbeeldaan het signaleren van ongeldige e-mailadressen. De providers pakken het nu alleen anders aan, ze maken het persoonlijk. Internet serviceproviders breiden de spamdetectie uit op basis van het engagement van jouw doelgroep op jouw e-mail. Met als gevolg: e-mailmarketing verandert! Als marketeer ontkom je er niet meer aan en moet je mee doen met deze strijd!

Maar ik heb toch een Opt-in?

Waar voorheen de inbox bestond uit e-mail van bekenden, bestaat deze nu voor het grootste gedeelte uit nieuwsbrieven en commerciële e-mail. Een groot gedeelte van deze berichten worden aangeduid als spam. Uit onderzoek van Microsoft blijkt dat 75% van de e-mail, die als spam gemarkeerd wordt, geen spam is. De ontvanger is gewoon vergeten dat hij zich hier voor heeft aangemeld. Dit is één van de redenen dat Gmail (eerder dit jaar al) de Priority Inbox introduceerde en Microsoft nu ook met verbeteringen komt. Zowel Gmail als Mircosoft hebben hetzelfde doel: Niet alleen de strijd aan gaan tegen ongewenste mail, maar ook de strijd aan gaan tegen legitieme mail, wat toch ongewenst blijkt te zijn.

Hoe gaat het in zijn werk?

Gmail en Microsoft delen de inbox op in meerdere mappen om (on)belangrijke, ‘normale’ en commerciële mail te onderscheiden. Om dit te kunnen realiseren worden de persoonlijke en individuele instellingen van de ontvangers gebruikt plus de engagement van jouw totale groep ontvangers. Relevante content wordt dus nog belangrijker. Geen goede content, betekent slechte engagement, waardoor jouw volgende nieuwsbrieven dus als minder belangrijk gezien worden.

Wat kun je doen?

Voor het verzenden van nieuwsbrieven was het verzendplatform het belangrijkste. Door deze ontwikkelingen, wordt de database (opbouw en verwachtingen) en de kwaliteit van de content steeds belangrijker.

  1. Gebruik dubbel opt-in
    Wanneer iemand zich aanmeldt, stuur je een bevestigingse-mail waarin de aanmelding daadwerkelijk wordt voltooid. Wanneer deze mail wordt verstuurd vanuit hetzelfde domein en IP-adres als de nieuwsbrieven, heb je al een eerste positieve engagement relatie opgebouwd met de ontvanger.
  2. Schep de juiste verwachtingen
    Laat de ontvanger weten waar hij zich voor inschrijft en laat weten dat hij zich ook weer eenvoudig kan afmelden.
  3. Wees frequent
    Geef aan hoe vaak de ontvanger de nieuwsbrief in zijn inbox kan verwachten of laat de ontvanger de frequentie zelf aangeven.
  4. Zorg voor relevantie!
    Een onderdeel dat al heel belangrijk is, maar nog belangrijker wordt. Stuur de ontvanger informatie waarin hij ook daadwerkelijk geïnteresseerd is.
  5. Wees extra alert met externe databases
    Door een e-mailing via externe partijen te versturen, loop je het risico dat de e-mailing als minder relevant wordt gezien en eerder geassocieerd worden met spam. Dit betekent niet dat je hier geen gebruik meer van kan maken. Wees kritisch met welke partijen je in zee gaat en houdt zelf de controle over de content.
  6. Stel een e-mailmarketing strategie op
    Het versturen van een e-mailing, zonder daar eerst goed over nagedacht te hebben, is verleden tijd. Hiervoor is een e-mailmarketing strategie verreisd. Wat wil je communiceren naar de doelgroep en hoe wil je de doelgroep relevant benaderen.

Hebben deze wijzigingen grote gevolgen? Ja! Voor de ontvangers heeft dit een positief effect, namelijk een inbox met steeds relevantere content. Voor de verzender heeft dit grote impact op de aanpak van e-mailmarketing en het inzetten van een e-mailmarketing strategie.

Laat een reactie achter