Chat with us, powered by LiveChat

Relevantie belangrijk in Facebook advertising en remarketing

Facebook is het grootste sociale netwerk ter wereld. Het is daarom niet verwonderlijk dat veel bedrijven en merken willen adverteren op deze op het oog onuitputtelijke doelgroep. Alleen al in Nederland zijn er meer dan 9 miljoen Facebook-accounts.

Facebook RetargetingToch blijken veel organisaties moeite te hebben om op de juiste manier te adverteren. En dan gaat het met name mis bij het bepalen van de juiste doelgroep. Facebook biedt tal van mogelijkheden om je doelgroep te identificeren: op basis van locatie, leeftijd, geslacht, interesse en opleiding, om eens een paar eigenschappen te noemen.

Behalve de ‘reguliere’ manier om je doelgroep te bepalen, biedt Facebook verscheidene manieren die minder bekend zijn. Het identificeren van je online klant (website) en offline klant (winkel) komt hier om de hoek kijken. Enkele manieren om je complete ROI te berekenen: van advertentie naar aankoop. Hieronder worden enkele van deze manieren toegelicht.

Facebook conversiepixel

Een conversiepixel is een klein stukje code, welke wordt geplaatst op de website of webpagina die door Facebook gemeten dient te worden. Een websitebezoeker, die in dezelfde browser ingelogd is met zijn of haar Facebook-account, kan dan worden geïdentificeerd aan de hand van het Facebook-profiel. Heeft deze persoon eerder een Facebook-advertentie van je merk of bedrijf gezien, dan is er een conversie geweest. Dit kan bijvoorbeeld de aankoop van een product in een webshop, een download van een whitepaper of het bezoeken van een bepaalde pagina zijn. De resultaten kunnen binnen de Facebook tools worden bekeken.

Meer informatie hierover >>

Facebook Custom Audiences pixel (Facebook Remarketing)

Facebook Custom Audiences PixelEen andersoortige pixel is degene die bijhoudt welke personen op je website zijn geweest, deze personen identificeert aan de hand van Facebook-profielen waarmee zij ingelogd zijn, en vervolgens een advertentie van de betreffende website laat zien op Facebook. Dit met het doel om personen terug te sturen naar de website, bijvoorbeeld als ze nog geen aankoop hebben gedaan of een specifieke productpagina hebben bezocht maar dit product niet hebben aangeschaft.

Meer informatie hierover >>

Facebook Custom Audiences

Zoals je hierboven kunt zien, kan je een doelgroep waar je je advertenties op wilt richten, samengesteld worden aan de hand van websitebezoekers. Zo’n doelgroep, genaamd Custom Audience, kan ook samengesteld worden op basis van je huidige klantgegevens. Heb je de beschikking over e-mailadressen van je klanten, dan zijn deze in te laden in Facebook, worden deze gematcht aan gekoppelde Facebook-accounts en in een aangepast doelgroep – de Custom Audience – geplaatst. Deze groep kan je vervolgens een advertentie laten zien die toegespitst is op deze groep, bijvoorbeeld door in te spelen op het feit dat men al klant is. Naast deze specifieke doelgroep, is het ook mogelijk om soortgelijke personen te identificeren, de zogenaamde Lookalike Audiences.

Meer informatie hierover >> 

Facebook Offline Conversion Measurement (met Custom Audiences)

Heb je een fysieke winkel? Dan is het lastig, zo niet onmogelijk, om te bepalen of je Facebook advertentiecampagne daadwerkelijk verkopen heeft opgeleverd in je winkel. Door op basis van e-mailadressen, telefoonnummers of fysieke adressen de klanten in je winkel te registreren, kan je deze personen koppelen aan hun Facebook-accounts. Op deze manier weet je wie van je klanten een advertentie op Facebook heeft gezien en (mede) op basis van deze advertentie een aankoop in je winkel heeft gedaan. De gegevens van de klanten worden versleuteld geüpload naar Facebook. Privacy gegarandeerd dus.

Meer informatie hierover >>

Facebook Offline Conversion Measurement

Facebook Conversion Lift Measurement

In het verlengde van Offline Conversion Measurement (zie hierboven) is Facebook bezig om controlegroepen af te zetten tegen doelgroepen voor advertenties. Op deze manier is te bepalen of Facebook advertenties goed werken. De klanten die de advertentie hebben gezien worden afgezet tegen degenen die de advertentie niet voorgeschoteld kregen (de controlegroep).

Meer informatie hierover >>

Andere ontwikkelingen

Momenteel is Facebook bezig om advertenties toe te spitsen op locatie. Via wi-fi signalen, GPS, telefoonnetwerken en beacons krijgen lokale bedrijven en organisaties de mogelijkheid om nóg relevante te worden voor de doelgroep. Op basis van fysieke locatie.

Benieuwd wat de mogelijkheden zijn voor je eigen organisatie? Wij adviseren regelmatig hierover. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Laat een reactie achter