Chat with us, powered by LiveChat

Public relations: zelf doen of laten doen?

PR: zelf doen of laten doen?

“PR (Public Relations) laten we door een PR-bureau doen.” Dat horen we regelmatig in het bedrijfsleven. Dat houdt vaak op bij het af en toe versturen van een persbericht. PR staat voor het stelselmatig aangaan van een relatie publieksgroepen. Als je geeft om de mensen die je merk kunnen maken of breken, dan ga je daar zelf een relatie mee aan. Dat houdt dan niet op bij het versturen van een persbericht. Sterker nog: als je het goed aanpakt, hoef je niet eens meer een persbericht te versturen. Dan creëert content zichzelf. Hoe dan? Lees hieronder hoe wij dat aanpakken.

PR 2.0: Earned Content

Je wilt aandacht voor je merk, een verhaal vertellen (content). In principe kun je dat op drie manieren aanpakken.

  • Je koopt ruimte in media om die content te plaatsen. De zogenaamde ‘paid media’. Zoals we dat al decennia doen.
  • Je creeert je eigen mediadragers. Dat noemen we in marketing ‘owned media’. Dat is bijvoorbeeld je website of zijn je kanalen binnen social media (Facebook, Twitter, Linkedin, Pinterest)
  • In het laatste (en veelal beste) geval: je krijgt aandacht in de media. ‘Earned media’ is hot de laatste tijd. Anderen gaan over jouw merk vertellen via bv. social media of ‘review’ sites.

In alle gevallen praat je dus over content, waarbij ‘earned media’ natuurlijk de meest ideale situatie is. Hoe kom je nu aan die ‘earned media’? Schrijf en publiceer content die niet in eerste instantie gelinkt is aan je merk, maar over iets wat de doelgroep raakt. Dat kan bijvoorbeeld een onderzoek, een tip of een persoonlijke boodschap zijn. Plaats er een foto of afbeelding bij. Hiervan maak je een korte compilatie, die je verspreid via je social media-accounts en die uiteindelijk linkt naar een volledige publicatie op bijvoorbeeld je website. Vinden mensen het interessant, dan gaan ze deze informatie delen. Dat is het principe van ‘earned media’.

Direct aan de slag met public relations?

Binnen de Crossmedia Communicatiegroep zit een multidisciplinair team van specialisten dat je wegwijs kan maken in de wereld van (online) public relations. Als adviseur en meedenker of voor begeleiding op projectbasis. Van strategisch advies tot (online) activatie. Mail of bel direct: 0513 65 69 99.

Laat een reactie achter