Chat with us, powered by LiveChat

Pinterest: Je kunt er niet omheen!

Er zijn twee redenen waarom je als bedrijf op dit moment Pinterest moet inzetten. Je bent ófwel een innovatief bedrijf dat voorop loopt met alles wat splinternieuw is, óf je brengt stijlvolle, modegevoelige of unieke design-producten aan de man. Oh, en organisaties die reizen naar zeer zonnige vakantiebestemmingen verkopen: lees verder!

Want de nieuwe hype in social media land heet Pinterest. Zijn we nog maar net bekomen van het nieuwe speeltje van de grootste zoekmachine ter wereld, Google+, worden we opnieuw blootgesteld aan allerlei sociale signalen. En weer een netwerk dat nét iets anders is dan z’n broertjes en zusjes. Pinterest is namelijk volledig gebaseerd op ‘plaatjes plakken’. Wat is daar nou zo leuk aan?

A short history

Laten we even een stapje teruggegaan naar de geschiedenis (ja, zelfs social media heeft een historie) van de interactie tussen personen. Hyves en de internationale equivalent Facebook kennen we allemaal als ‘all-round’ sociale media. Voorloper van deze vorm van communiceren waren de weblogs (‘blogs’), waar men complete verhalen over belevenissen richting de grote buitenwereld slingerde. Met Facebook en Hyves werd dat al een stuk korter. Twitter daarentegen is gebonden aan 140 tekens. Het verplicht je om nog korter en sneller updates te verspreiden.

Net als je denkt dat het niet korter en sneller kan, verschijnt daar Pinterest. Het ‘pinnen’ van foto’s en afbeeldingen op je ‘pinboards’ (zie het als de digitale versie van een offline prikbord) is een fluitje van een cent. Via een Pin-button in je browser kan je elke visuele aantrekking direct op je prikbord pinnen. En als je niet taaltechnisch onderlegd bent, is het een uitkomst! Trouwens, het overgrote deel van de huidige gebruikers is vrouwelijk – in ieder geval driekwart van de vrouwen pint er lustig op los.

Kansen op marketinggebied

Hoe maak je gebruik van Pinterest op marketingvlak? Hoe kom je tussen al dit visuele geweld als organisatie? Elke organisatie kan een plekje verwerven op Pinterest. Je bent echter in het voordeel als je producten hebt of diensten levert die zeer ‘deelbaar’ zijn; oogstrelende designproducten, vakanties naar palmboomoorden of kleurrijke taarten worden maar al te graag ge-repind (doorgestuurd bínnen Pinterest) door de gebruikers. En als je een webshop hebt, ben je helemaal in het voordeel. Waarom? Bij elke afbeelding blijft de originele bron behouden! Dat betekent dat, hoe vaak de afbeeldingen ook worden gedeeld binnen Pinterest, de webpagina waar deze afbeelding op staat altijd gelinkt blijft. Pinterest heeft op deze manier wereldwijd inmiddels al voor meer verwijzend verkeer gezorgd dan Twitter. Dat is verbazingwekkend, als je je bedenkt dat Pinterest sinds december 2011 pas écht aan het groeien is.

Er zijn inmiddels al enkele succes-cases beschikbaar van organisaties die Pinterest inzetten als online marketingmiddel voor klantenbinding en merkstrategie. Bekijk eens inspirerende voorbeelden van Arke, Kotex en Peugeot Panama . Blijkbaar hoef je niet alleen innovatief of stijlvol te zijn, maar een dosis creativiteit helpt ook om je producten of diensten ‘pinbaar’ te maken!

Voor het allerlaatste nieuws over Pinterest is de Twitter-account @PinterestNL zeer actueel en zeker een aanrader om op de hoogte te blijven.

 

 

 

Laat een reactie achter