Chat with us, powered by LiveChat

Organisch scoren met Google

Je hebt een website maar het levert niet op wat je van tevoren had verwacht. Het aantal bezoekers valt tegen, je hebt weinig conversies en bovendien kun je je website niet terugvinden in de zoekresultaten. Waar dat aan ligt? Dat kan meer dan 300 redenen hebben. Maar als je website in hoofdlijnen goed staat, kom je al een heel eind!

Begin bij het begin: de structuur

Er zijn vele manieren waarop je een website moet optimaliseren en geen website is gelijk. Laten we beginnen bij het begin: de structuur. Een website wordt opgebouwd door http:// en dan volgt het adres. Voor een zoekmachine is het belangrijk om te identificeren wat daarop gaat volgen. Men moet op een natuurlijke manier door de website kunnen navigeren. Verkoop je bijvoorbeeld producten voor zowel heren als dames, dan is het verstandig om website.nl/heren en website.nl/dames te creëren. Hierna kan men navigeren naar bijvoorbeeld t-shirts (website.nl/heren/tshirts) of sokken (website.nl/heren/sokken). Er zit wel een grote ‘maar’ aan dit geheel. Idealiter wil je een bezoeker niet ‘te diep’ in je navigatie laten vallen. Een website met /heren/sokken/sportsokken/zwart/39-42/ is niet gewenst. Naast het feit dat er veel geklikt moet worden wordt de URL structuur hierdoor te uitgebreid wat niet ten goede komt voor de zoekmachines. Daarom is het altijd belangrijk goed na te denken hoe je je website indeelt. Zo houdt je gelijk rekening met de URL structuur die daaraan vast zit.

 Content is king, bedien je gebruikers

Nadat je de structuur hebt bepaald of hebt geoptimaliseerd wil je dat je potentiële bezoekers je website gaan bezoeken en dus kunnen vinden in de zoekresultaten. Een zoekmachine moet hiervoor kunnen uitlezen waar je pagina over gaat. De content die zich op de pagina bevindt moet relevante informatie tonen waar de zoekmachine gebruiker naar op zoek is. Google heeft een keyword tool die je enigszins in de goede richting stuurt en geeft daarmee een indicatie geeft hoe vaak (een door jou ingevoerd) keyword maandelijks wordt ingevoerd op haar zoekmachine door de gebruikers. Google hamert er echter wel op dat content voor haar gebruikers moet worden geschreven. Honderd keer een keyword laten terugkomen op een pagina dekt de lading niet. Er zijn een aantal richtlijnen die Google aangeeft hoe je de content moet presenteren op je website zodat het algoritme het gemakkelijk op kan pakken.

Ook je website moet voor een APK

In theorie staat je website in hoofdlijnen helemaal klaar en je zou denken dat je hiermee een nummer 1 positie kan behalen, maar helaas. Er zijn naast de structuur en de content nog zo’n 298 andere factoren waar je gebruik van kunt maken om je website te optimaliseren. Snelheid en gebruiksvriendelijkheid is de laatste tijd erg belangrijk voor de zoekmachines. Met de komst van smartphones en tablets zien we een verschuiving in hoe een website wordt gebruikt. Is je website niet responsive (makkelijk bedienbaar op alle apparaten) en die van de concurrent wel? Dan zou het zo maar eens kunnen zijn dat Google de website van de concurrent relevanter vindt om hoger te plaatsen, want hij is gebruiksvriendelijker. Er zijn constant verschuivingen in het zoekmachinegebruik en ook Google past haar algoritme vaak aan. Blijf je achter met je website en laat je de trends links liggen? Dan kan je website (ook al staat hij al jaren op de nummer 1 positie) zomaar eens van de troon worden gestoten!

Vragen over dit onderwerp? Neem dan gerust contact met ons op!

Rienk Doevendans
Online marketing & activatie consultant

Laat een reactie achter