Chat with us, powered by LiveChat

Je maandelijkse Online Update – Wat gebeurde er in maart 2016

Het is tijd voor jouw maandelijkse dosis online updates. Wat gebeurde er in maart 2016? Wij hebben alles voor jou op een rijtje gezet!

– Twitter voegt alt-tag toe aan afbeeldingen
Vanaf 29 maart is het mogelijk om een beschrijving toe te voegen aan een foto die je post via de officiële twitter app op iOs en Android. Buiten het feit om dat de foto’s gemakkelijker te lezen/bekijken zijn voor mensen met een visuele beperking zorgt dit ook direct voor een alt-tag. Hierdoor zal de indexering van deze afbeeldingen positief worden beinvloed. Lees het officiële bericht op de blog van Twitter.

– Belangrijke berichten bovenaan bij Instagram
Sinds de overname van Instagram door gigant Facebook voelden de meeste gebruikers het al aankomen, het wijzigen van de chronologische tijdlijn. Ondanks dat de wijziging lang op zich liet wachten zet Instagram vanaf 15 maart 2016, middels een algoritme, de belangrijkste foto’s bovenaan je tijdlijn. Normaliter zag een gebruiker de meeste recente foto bovenaan waarna de foto’s elkaar chronologisch opvolgde. Ondanks dat Instagram aangeeft dat ze nog aan het experimenteren zijn met deze functie lijkt het erop dat deze wijziging defenitief zal zijn.

– AMP interessant of niet?
Waarschijnlijk komt de term ‘AMP’ nog niet heel bekend voor. AMP staat voor Accelerated Mobile Pages en wil eigenlijk zeggen dat je speciale pagina’s maakt voor mobiele gebruikers die aanzienelijk sneller laden. Dit wordt mogelijk gemaakt omdat het een uitgeklede versie van een pagina is. Tot nu toe is er geen bewijs dat deze AMP pagina’s voor een positief effect zorgen qua SEO. Echter geven een aantal blogs aan dat dit in de toekomst vermoedelijk anders zal zijn. Of je er nu al mee moet beginnen? We weten dat onder andere Google erg hamert op de snelheid van je website en dat hij mobielvriendelijk is. Mocht je alvast vooruit willen werken is het zeker aan te raden maar er is nog geen noodzaak om dit persé te moeten draaien.

– Facebook advertenties met meer dan 20% tekst
Een adverteerder houdt er altijd rekening mee, de 20% regel van Facebook. Het was tot voor kort namelijk niet mogelijk om afbeeldingen te gebruiken voor advertising wanneer deze meer dan 20% tekst bevatten. Je kan je advertenties testen middels verschillende websites (buiten de tool van Facebook om). Er is nu echter een signaal dat Facebook de regel gaat afschaffen met één grote maar, namelijk dat het wel is toegestaan om meer dan 20% tekst te gebruiken maar dat heeft dan wel direct (negatieve) invloed op het bereik van je bericht. Hoewel duidelijk staat geschreven dat het een test betreft houden wij deze ontwikkeling nauwlettend in de gaten.

– Geen AdWords advertenties meer in de rechterkolom
Op vrijdag, 19 februari, heeft Google een grote wereldwijde verandering in de zoekresultaatpagina’s doorgevoerd: de advertenties aan de rechterkant zijn verdwenen. Daarnaast worden er nu vier in plaats van drie advertenties bovenaan de pagina weergegeven. Ook worden er drie advertenties onder aan de pagina weergegeven. Lees hier het hele artikel.

– Google gaat haar haar “mobile friendly” algoritme vanaf begin mei boosten
Op haar eigen Webmaster blog heeft Google aangekondigd dat het “mobile friendly” algoritme vanaf begin mei geboost zal gaan worden. Aangegeven wordt dat het boosten van dit algoritme “increases the effect of the [mobile-friendly] ranking signal.”. Eveneens wordt er aangegeven dat wanneer je al een mobile-friendly website hebt, je nergens bang voor hoeft te zijn.

– Video’s binnen Instagram mogen nu 60 seconden duren
Instagram heeft aangekondigd dat de video lengte van 15 seconden verlegd wordt naar 60 seconden. Het bedrijf geeft aan dat ze dit doen “to bring you fun, flexible and creative ways to create and watch video on Instagram.”. Voor de Instagram gebruikers is dit een zeer prettige update aangezien de gemiddelde Instagrammer graag video’s bekijkt.

– Google Analytics Referral Spam
Al een jaar loopt elk Analytics account vol met spam, onder verwijzend verkeer naar je website. In Maart is er echter een wijziging geweest en lijkt het alsof Google het euvel eindelijk heeft verholpen. Wanneer je nu onder ‘referrals’ kijkt in Google Analytics zie je de daadwerkelijke organische links die verwijzen naar je website. Hoewel dit een positief bericht is, dien je wel opnieuw te kijken naar je bezoekersaantallen. Heb je altijd gemeten in totalen in plaats van onderscheid te maken in bijvoorbeeld organisch-, betaald-, en verwijzend verkeer? Dan zie je mogelijk een daling. Lees hier het complete bericht omtrent referral spam.

 

Blijf up-to-date en lees ook volgende maand de online update!

Laat een reactie achter

CMCG online update